Löslongering - Join Up

Ingela_S

Trådstartare
Förlåt en (säkert) väldigt korkad fråga, men vad är egentligen skillnaden på löslongering och Join Up? Alltså, under Join Up så driver man hästen framför sig på en volt, och när hästen visar sig underlägsen så bjuder man in den till sig. Men när man löslongerar då? Hästen ut på volten och öka, minska och byta varv på kommando. (Grovt generaliserat :p ) Hur uppfattar hästen dessa två moment och hur blir det skillnad i utförandet? (Är det nån som förstår mina tankar över huvud taget, så en eloge till er..! :bow: ;) )

Jag har aldrig använt mig av varken Join Up eller löslongering, men i det nya stallet finns en inhägnad paddock och då tänkte jag att löslongering kanske skulle vara ett roligt inslag i umgänget med hästen. Kan man göra löslongeringen mer till en lek i så fall? Hur vore det bäst att börja i så fall? Tips och idéer? :idea:

Än en gång, förlåt om jag verkar fullständigt ute och cyklar, men halshugg mig gärna inte... :p Jag vill gärna lära mig mer och kunna ha roligt med min häst på lite olika sätt, utan att förstöra den hyfsade kommunikation som vi har uppnått hittills. :)
 
Sv: Löslongering - Join Up

Jag tror inte det är så stor skillnad...
Att göra det till en kul grej är inte så svårt, bara man är glad brukar det bli kul för hästen med.
Jag och min häst brukar leka ta eller spela fotboll :) Tog ett tag att lära honom reglerna, men skriver man om dem lite så funkar det alltid :P
 
Sv: Löslongering - Join Up

Förlåt en (säkert) väldigt korkad fråga, men vad är egentligen skillnaden på löslongering och Join Up? Alltså, under Join Up så driver man hästen framför sig på en volt, och när hästen visar sig underlägsen så bjuder man in den till sig. Men när man löslongerar då? Hästen ut på volten och öka, minska och byta varv på kommando. (Grovt generaliserat :p ) Hur uppfattar hästen dessa två moment och hur blir det skillnad i utförandet? (Är det nån som förstår mina tankar över huvud taget, så en eloge till er..! :bow: ;) )

Jag har aldrig använt mig av varken Join Up eller löslongering, men i det nya stallet finns en inhägnad paddock och då tänkte jag att löslongering kanske skulle vara ett roligt inslag i umgänget med hästen. Kan man göra löslongeringen mer till en lek i så fall? Hur vore det bäst att börja i så fall? Tips och idéer? :idea:

Än en gång, förlåt om jag verkar fullständigt ute och cyklar, men halshugg mig gärna inte... :p Jag vill gärna lära mig mer och kunna ha roligt med min häst på lite olika sätt, utan att förstöra den hyfsade kommunikation som vi har uppnått hittills. :)


När jag gör Join up så gör jag ju inte den på volt. eller det kanske inte är riktig Join Up, men det funkar precis som det bara att jag inte gör på volt.
 
Sv: Löslongering - Join Up

Okej, tack för ditt svar! Jag blev lite fundersam på skillnaderna, eftersom så många här löslongerar sina hästar och samtidigt så är det väldigt många som helt förkastar Join Up som en alldeles för stark metod.

Fotboll hade kanske varit nåt för oss, jag ska höra med Lidos nästa gång. ;)


Fler åsikter om löslongering och Join Up?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Men, va?! Av 50 personer inne på NH så är det bara två som har en åsikt..? Jag som trodde att det var många här inne som inte gillade Join Up...

Kom igen, säg vad som helst! ;)
 
Sv: Löslongering - Join Up

... eftersom så många här löslongerar sina hästar och samtidigt så är det väldigt många som helt förkastar Join Up som en alldeles för stark metod.

Det kanske är just så här det uppfattas? Jag har inte sett Monty Roberts IRL, och jag följer inte direkt just hans metoder, så egentligen borde väl någon insatt MR-anhängare svara på din fråga.

Men jag tolkar det så att löslongering uppfattas som mer "kravlöst" än en regelrätt Join Up. Löslongera gör man med en häst som man redan känner och har ett gott förhållande/ledarskap (kalla det vad du vill) till, medan en Join Up görs med en häst som inte har förtroende för en och som man först måste få att känna en "basic" trygghet i förhållande till människan/ledaren.

Jag har (hoppas jag iaf!) ett gott förhållande med/till mina hästar och de respekterar mig bra. Men jag löslongerar dem ibland när jag tycker att jag av någon anledning behöver förstärka en bristande uppmärksamher från deras sida. Kan även löslongera vid lek (som någon skrev ovan) eller när hästen känns alltför brallig för att ridas.

Vet inte om andra håller med mig - tycker din fråga är intressant och vill gärna se fler svar!
 
Sv: Löslongering - Join Up

Tack för ditt svar! Kul att du tyckte det var en intressant fråga. :bow:

Jag har inte heller sett MR och följer inte hans metoder heller, men jag har läst en hel del om dem.

Det där med "kravlöst" kanske kan stämma. Jag har också (hoppas jag iaf) ett gott förhållande till min häst, han följer efter mig när han går löst, stannar, backar och flyttar på olika kroppsdelar när jag vill.

Jag släppte lös hästen i paddocken igår för att se hur han reagerade (har som sagt aldrig provat löslongering förr). Pållen gick på en fin volt runt mig, men det dröjde säkert inte mer än 10 sekunder innan han började visa de klassiska (som jag har uppfattat det iaf) Join Up-tecknen: vinkla in ett öra, slicka sig runt munnen, sänka huvudet. Jag gjorde halt och bjöd in honom och han följde efter mig runt i kringelikrokar. Inte mycket till löslongering där inte..! :crazy: Det var det här som fick mig att fundera, hur förstår hästen att jag vill löslongera och inte Join Up:a honom..? :p Borde jag driva mer? Mindre? Ge nya kommandon ofta (alltså skritt, halt, byta varv, halt osv)? Gå fram och klappa hästen istället för att kalla in honom till mig? Jag tar emot alla tips. :D
 
Sv: Löslongering - Join Up

Hej!
Har igår försökt starta en tråd med samma andemening, utan svar, så jag undrar också precis som du, hur göra då den tänkta löslongeringen resulterar i en join-up. Råkade ut för detta i förrgår...

Jag har ju sett här att en del löshoppar med sina hästar, och det kan väl inte funka om hästen är fokuserad helt på mig? Med huvet nära marken och uppmärksamheten riktad mot mig...
Som du säger- ska man driva på mera eller blir det för starkt för hästen?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Oj, den tråden missade jag. Då hade jag inte behövs göra en egen ju. :p


Men är det ingen mer här inne som löslongerar och kan bidra med lite tankar..? :confused:
 
Sv: Löslongering - Join Up

när jag löslongerar (är dock inte spec bra på detta :P) använder man sitt kroppspråk för att visa vad hästen ska göra. tex man trampar under själv och om man då har ledarrollen och är vid rätt position vid hästen, gör hästen samma sak. gör jag halt ska hästen göra samma sak. men när man gör detta måste man vara i en viss position som är väldigt svår att hitta. men allt detta står i den beryktade dansa med hästar :P.. tycker faktiskt att många och jag kan lära av den boken.

funkar inte spec bra i ett vanligt avlångt ridhus dock, skärma av eller något så det blir som en fyrkants volt istället. man kommer åt hästen bättre då.
 
Sv: Löslongering - Join Up

Okej, tack för ditt svar. :bow: Hur hade du reagerat då om hästen visade tecken på att vara underlägsen, som vinkla in ett öra, slicka sig runt munnen, sänka huvudet? Som cristobal säger, blir inte hästen förvirrad om man fortsätter driva den framåt då? I Join Up, så är det väl viktigt att man slutar driva hästen vid dessa tecken och bjuder in den istället?


cristobal: Okej, det har jag missat, i vilken tråd då? (jag läste igenom rubrikerna lite snabbt, men hittade ingen som verkade passa in... :p )
 
Sv: Löslongering - Join Up

Okej, tack för ditt svar. :bow: Hur hade du reagerat då om hästen visade tecken på att vara underlägsen, som vinkla in ett öra, slicka sig runt munnen, sänka huvudet? Som cristobal säger, blir inte hästen förvirrad om man fortsätter driva den framåt då? I Join Up, så är det väl viktigt att man slutar driva hästen vid dessa tecken och bjuder in den istället?


cristobal: Okej, det har jag missat, i vilken tråd då? (jag läste igenom rubrikerna lite snabbt, men hittade ingen som verkade passa in... :p )

är det till mig du menar? hmm...det är beroende på utbildningsnivå. alltså jag vill bara säga att jag är inte spec duktig eller så i detta ämne. men löslongerade min häst igår. 6 åring som alltid vill vara kung! med honom vill jag alltid sluta när han har accepterat mig och inte håller på och gör som han vill. (har inte haft möjlighet att spärra av ridhuset i en mindre del så han sticker lätt ifrån mig på den öppna delen där jag inte kommer åt honom. ) jag gör inga svåra grejjer, bara raktfram och halt, kanske lite undertramp och taktökningar/minskningar. men jag vill att han ska trava lungt ev ta en lugn galopp inge bock och bus och sänka huvudet innan jag ber honom att komma till mig. då gör jag vänskapsleken och sedan är det klart och går vi ut (nästan lös bara ett rep runt halsen, ifall han skulle få för sig att göra något). men som det står i boken dansa med hästar ska man kunna göra alla möjliga rörelser med hästen vid löslongering! öppna, sluta, piaff osv osv. men då måste man ju också vara jätte duktig och van och en självklarhet är ju att hästen tycker det vi gör är kul! en rätt rolig grejj han beskriver är att hästen ska tycka det är så kul att lära sig saker att man nästan behöva kasta ut hästen från banan!

tappade spåret lite kanske, men jag var bara tvungen :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löslongering - Join Up

eller jag vet inte, det jag kanske håller på med är join up? jag kalla r det löslongering iaf...har som mål att iaf kanske kunna göra piaff i löslongering. men det ligger
låååångt fram i tiden :crazy:

måste nog säga att det är en liten blandning av båda. :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löslongering - Join Up

Hej!
Intressant fråga. I en join-up så driver du på hela tiden och när hästen ger "rätt" tecken så bjuder du in och så blir det magi...

Löslongering är tänkt att fungera som vanlig longering i stort sett. Du arbetar med gångarterna och övergångar t.ex. Du tränar hästen mao. Sen om man gör detta löst eller i lina är upp till var och en tycker jag.

Niklas
 
Sv: Löslongering - Join Up

Hej själv!

Kul att det är några mer än jag som tycker att frågan är intressant. :D

Att syftena skiljer sig mellan Join Up och löslongering, det förstår jag. Frågan är väl snarare hur jag får hästen att förstå detta. Om jag tex vill öva övergångar och gångarter och hästen då börjar visa tecken på att vara underlägsen, hur kommer den då att tolka det om jag låter den fortsätta springa runt på volt och inte bjuder in den? Är jag då jätteelak som fortsätter "jaga undan" hästen? Hur ska jag agera för att undvika detta..?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Jo det var till dig, det var därför jag svarade på din "knapp". ;)

Det är helt tillåtet att tappa spåret ibland ( :D ) men jag tror inte du svarade på min fråga. Eller du har kanske aldrig varit med om det?

Hur hade du reagerat då om hästen visade tecken på att vara underlägsen, som vinkla in ett öra, slicka sig runt munnen, sänka huvudet? Som cristobal säger, blir inte hästen förvirrad om man fortsätter driva den framåt då? I Join Up, så är det väl viktigt att man slutar driva hästen vid dessa tecken och bjuder in den istället?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Hej!
Pratade idag med en kunnig typ om detta problem, och hon hade en intressant lösning; om man driver hästen med sin blick fästad vid hästens huvud så är det ganska skarpt. Prova att ha blicken framför hästen, i stället för att driva på.
Jag ska själv prova detta i morgon så får man se om det hjälper, hoppas det...
 
Sv: Löslongering - Join Up

Oj, jag är trött, jättetrött, men jag ska försöka svara ändå.
Skillnaden. Vi börjar med syftet
*
När jag longerar vill jag träna min häst, den ska trampa under sig, dressyra runt utan mig på ryggen. Ja, en vanlig longering men utan lina.

*
Join up skulle jag aldrig göra om det inte var nödvändigt. Join-up för mig innebär att jag utmanar hästen direkt om ledarrollen. De flesta hästar brukar inte behöva detta utan man kan genom vanligt hästvett förtjäna sig den rollen.
En del väldigt ranghöga hästar som blir provocerade på det här viset kan dessutom attackera mig.

----
Med andra ord, när jag longerar (motionerar) så ber jag hästen röra sig, göra vissa saker som att öka, sakta ner, stanna backa trampa under sig, vända slappna av osv.
Det skulle jag inte kunna göra om hästen inte godkände det jag bad den om.
För att den ska göra det måste jag antingen vara ledare över hästen, eller så sker det på hästens villkor. Med andra ord att hästen tycker det är kul, eller både och.

Join-up är en fight om ledarrollen. Ingen träning.

Vet inte om det hjälpte, men jag försökte =)
 
Sv: Löslongering - Join Up

Hej själv!

Kul att det är några mer än jag som tycker att frågan är intressant. :D

Att syftena skiljer sig mellan Join Up och löslongering, det förstår jag. Frågan är väl snarare hur jag får hästen att förstå detta. Om jag tex vill öva övergångar och gångarter och hästen då börjar visa tecken på att vara underlägsen, hur kommer den då att tolka det om jag låter den fortsätta springa runt på volt och inte bjuder in den? Är jag då jätteelak som fortsätter "jaga undan" hästen? Hur ska jag agera för att undvika detta..?

För det första så vet jag inte vem som har bestämt att hästen är underlägsen bara för att den vinklar på öron och tuggar och slickar sig om munnen. Jag skulle snarare säger att den lyssnar och förstår vad jag försöker åstadkomma. Det hästen letar efter i all träning skulle jag säga är någon typ av eftergift då den är lika lat som vi :)
Detta får den när man "jobbar" hästen på volten när den gör rätt. Den får mao hela tiden små bekräftelser som den kan förstå och känna sig nöjd med. I en join-up så driver du på hästen tills du är nöjd och då får hästen sin stora eftergift. Tro f*n att den inte vill jobba mer då utan kommer in...
Man måste tänka på syftet med sin träning av hästen. Är syftet att hästen ska gå och strosa efter mig hela dagarna och allt ska vara harmoniskt? Eller ska du träna hästen för att kunna rida den? I 99% av fallen behöver du inte ens driva på hästen för att få den att följa efter dig lös, det hela är en stor bluff som inte ger någonting.
Så nej du är inte jättelak för att du tränar din häst.
Niklas
 

Liknande trådar

B
Träning Hej! En liten undran. Vad är egentligen skillnaden på löslongering och join-up? Jag har sett när en jätteduktig tjej gjort join-up på...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: mazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp