Löshoppning

T

Tebazz

Hej alla glada som löshoppar era pållar.
jag är ny på det här med löshoppning, men vill gärna testa med min 17åring eftersom han verkligen älskar att hoppa, och jag tror han kan mer än vad jag vågar.

Hur gör ni när ni löshoppar? Hur ser banan ut? Hur ramar ni in hästen för att den inte ska smita undan? Vad ställer ni upp för hinder?
Har ni med er belöning, så som någon form av mat? Har ni en pisk med er?

Jag tänkte löshoppa i en paddock vi har tillgång till, inte själv utan med en tjej i stallet som är lite mer haj på det här än vad jag är.

Vad har ni för utrustning på hästen? Träns utan tyglar? grimma?
Hur många hinder brukar ni ha? Vilka höjder brukar ni börja med?
hur länge kan man hålla på? Brukar ni följa med hästen fram till hindret, eller fattar den själv vad den ska göra?

Min häst är 154cm hög, och har rätt kort galopp för sin storlek, ungefär hur stort avständ ska man ha mellan hinderna?

Känner att det blev många frågor på en gång, men svara på det ni vill och kan :) Lägg gärna upp lite bilder på löshoppningen!
Säkert kan tjejen jag ska ha med, allt det här redan, men jag vill inte vara helt okunnig när det kommer till kritan.
Tacksam för svar :banana:

Sv: Löshoppning

Sök på löshoppning så får du säkert bra tips i befintliga trådar.

Hejhej, ska försöka svara på en del av dina frågor iaf!

Jag brukar ha träns och benskydd på min häst när hon löshoppas. Ngn mat brukar jag inte ha med, men en del andra väljer att ha med sig lite godis till hästen som belöning. Jag brukar ha ett longerspö med mig, som framåtdrivning (används inte på hästen).

Jag brukar ha 2 hinder, ett litet och sedan ett större. Jag börjar lågt och höjer efterhand. Skulle tro att ca 7 m kan bli bra avstånd. Men det är lite beroende på hur långgalopperad din häst är...

Jag börjar rätt lågt, kanske med 50 cm på båda hindrena. Dessutom brukar jag låta hästen galoppera över bommarna en gång också.

Tycker det är svårt att förklara hur hinderna ska vara uppställda... Men sök på löshoppningstrådar så kommer du säkert hitta både massa info, bilder och filmer:)

Lycka till:)

Tack för svaren :)

Letat på trådar, men inte hittat några som har inehållt det jag är ute efter, kanske får jag kolla igen. Men är väldigt tacksam för dina svar i alla fall :D

Jag brukar sätta upp ett innerstaket i ridhuset/paddocken, absolut smidigast är att sätta sånna plaststolpar man bara trycker ner i marken och sen plastband eller elrep emellan.

Bästa är att vara 2-3 personer, minst två så en kan hålla hästen medans den andra bygger om hinder höjer och sänker etc
Vi brukar försöka vara 3 pers, en som står vid varje kortända och en som står vid den långsidan där det inte är några hinder. Alla har varsitt longerspö.

Jag brukar alltid ha med lite morötter eller hästgodis så man kan belöna med och framför allt så hästen stannar och står kvar medans man grejar med hindrena (min är en sån som springer runt runt runt tills man får ställa sig ivägen ungefär)

Börja med att lägga bommar på marken så hästen kan trava och galopper över dom först, jag brukar sedan lyfta upp ett hinder lågt att hoppa fram lite på. När uppvärmningen är klar har jag ett lägre hinder sen 1-2galoppsprång och sen ytterligare ett hinder som jag kan lägga upp till en oxer såsmåningom.
Rekomendationerna är att man hoppar max 15 språng totalt så man får hushålla lite om man vill hoppa högre höjder.
Sen kan jag tycka att på en äldre och erfaren häst kan man hoppa mer.

Jag brukar alltid hoppa mycket studsar. Oftast 3-4 hinder.

Har alltid träns utan tyglar samt benskydd och boots runt om (min häst slår sig själv så jäkligt annars)

Dom allra flesta hästar fattar oftast direkt när man "jagar" på dom runt banan men det kan ju vara bra att leda runt hästen ett eller två varv och visa först.

vart får man tag på sådan staket? är det väldigt dyrt? jag hade ju inte tänkt att löshoppa jättemycket och känns därför lite onödigt att köpa ett dyrt staket.

men hästen tröttnar inte fort då? Så man aldrig kommer upp till de där höjderna? min häst har lätt att tröttna, speciellt i longeringen. Men han älskar ju att hoppa, så det kanske itne ska vara någit problem. Blir ju en femåring igen när han ser hinder ;)
Ska se om jag kan köpa ett par benskydd fram, har bara bak och ett par boots. Det är skit att det aldrig finns billiga i storlek m :mad:

Tack så jättemycket för svaren annars :bow:

billiga boots o benskydd finns på Ge-kås om du har vägarna förbi där :P men om hästen inte brukar slå sig kanske det bara blir ett störningsmoment för honom.

Plastpinnarna brukar väl kosta 10-15kr/st och det räcker att sätta med 5-6m mellanrum, elrep räcker ju med en 200m rulle gott o väl, båda grejerna kan du ju ha om du behöver stängsla upp/laga en hage tillfälligt så dom blir ju inte helt onödiga :)

Annars går det ju använda bomstöd och tex. elrep...

Jag har aldrig vart med om en häst som tappat intresset, utan dom brukar tycka det blir roligare och roligare för varje vända :)

För mig att åka till ge-kås är dyrare än att köpa ett par dyra benskydd :( Och sist jag var där hade de bara storlek s, full och extra full. Han kan inte ha full för då kan han inte böja ordentligt på benen. Han brukar inte slå sig, så det kanske bara räcker med bootsen :)

Nej, kanske inte. Men det är inte så ofta jag stängslar upp en hage :p Man kanske bara kan sätta ett elrep mellan stöden så han följer banan?! Han har nog gjort det här förut, och förstår nog vad det handlar om.

Nej, han kanske inte tröttnar. Det är bara jag som är så himla sjåpig. Han tycker nog det är skönt att slippa klumpiga mig på ryggen ;), och göra det han tycker bäst om

Senast ändrad av en moderator:

Gekås brukar alltid blir dyrt av nån anledning :(

Det funkar lika bra med hinderstöd, man får använda fantasin :)
Huvudsaken är ju att det är lätt för hästen att följa och att hästen inte kan komma in och springa runt männsikorna som står i mitten (de flesta är ju snälla men vissa bockar ju lite o grejar :-")

Lycka till!

haha, ja jag vet itne vad det är, men man blir alltid av med massor av pengar där inne. Kanske någon som rånar en obemärkt, vad vet jag :p
(kostar en del bensin för min del)

Jo, det är väl fantasin det är brist på :angel: vill ju inte göra något som kan skada eller så. Men jag frågar helt enkelt hon som ska vara med. Vill dit nuuu!! Vore skitskoj. man får ju bara inte glömma kameran vid ett sånt tillfälle.

Hur trött bir hästen av en löshoppning? kan man träna som vanligt dagen efter, eller bör den ridas lite lugnare?

Det beror ju helt på hurdan hästen är, om den är i bra kondis osv.
Jag brukar alltid ta ett lugnt pass dagen därpå, speciellt om man hoppats studs men det är mest för att undvika träningsvärk :)

Ah- mycket bra teori om att någon rånar en där inne - det tro jag stenhårt på och det skulle förklara en hel del... *vissel vissel*
Jag har 16mil till Gekås så vi brukar samla ihop ett gäng hästgalna som åker ner o storhandlar...
Sist var jag tvungen och köpa helt ny täckesgarderob till min häst OJ va ledsen jag var över det :D

hm.. okej, då blir det itne i helgen då :( , skit också. jag som hade sett fram emot det. Men ska tyvärr träna på måndag, får ta det helgen där på. Han har inte världens tävlingskondis direkt ;) Liten tjockis, som är väldigt glad i mat. haha

Jo, men det måste vara så. Poff så var pengarna borta. haha.
Köpte ett täcke sist jag var där. ett helt undebart regntäcke, har inte gått sönder alls, utom möjligtvis i kanten där det är en tråd.
En i mitt stall köpte ett svindyrt täcke, som samlar på sig vatten. vattnet stannar sedan kvar i små fickor på sidorna, och plaskar när hästen går. haha. Skitkasst, hästen höll ju på att få fnatt och undrade vad som hände :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka