Löshoppning

Halifaxen

Trådstartare
Ikväll ska en kompis och jag iväg och löshoppa hennes häst!
Nu undrar jag vad de ska vara för avstånd?? Mycket tacksam för svar :angel:

Sv: Löshoppning

Det beror väl helt på hur man bygger upp löshoppningen??

Vi har iaf alltid 3 hinder, ett rättuppstående, en Sverigeoxer (lika hög på båda sidor - så att det kan hoppas från två håll) i mitten och sedan ett rättuppstående till.
Avståndet är detsamma som i vanlig kombination, dvs 7m (ett galoppsprång).
Vill du att hästen ska träna på att "hoppa upp" sig så kan du göra det aningens kortare.

Nu vet jag inte hur mycket du löshoppat förut, men tänk på att hindrena ska stå så nära väggen att hästen inte kan kasta sig mellan hindret och väggen (stor skaderisk). Har du inga infångare så får man oftast ställa en sockerbit eller något i det lilla tomrummet.

Tack för svaren... Vi hade ungefär 7 meter på henne vi löshoppade idag och de var utmärkt till henne :)

På halvblodens treårstest så är det tillåtet att ha ett avstånd mellan 6,8-7,5m. Jag brukar köra efter det!

Eller så kan man göra som här i Italien. Litet inhopp sen -7m- till litet hjälphinder sen-7.30- till oxer (oxern är hindret som höjs). Hjälper hästarna att hoppa upp sig riktigt bra och avspänt. Sen får man såklart anpassa avstånden efter hästen omdet behövs (fast inte på unghästtesten).

*kl*
vad är det för en maxad d-ponny ungefär då?

Om du gör övingen ovan blir det ca 6.70 och 7m. Sen måste man ju såklart anpassa efter ponnyn om den är mkt kort eller lång galopperad.

ja det förstås men jag ville bara veta vart man skulle börja tack så mycket!

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 235
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10