Löshoppning

R

Rene

Jag har en häst som jag tränar western på och ska tävla i distans med. Men jag vill löshoppa henne för att bygga ryggen mer. Men vill ha lite tips på avstånd vid löshoppning. Allt jag vet är 3 meter vid studs. Vill gärna veta avstånd om man vill tex hoppa sen 1 galoppsprång rättupp sen 2 galoppsprång sen oxer. Hon är rätt kort i galoppen men vill gärna att hon ska länga lite. Är en liten häst ca 154 cm hög. Gärna lite andra tips: Hoppaar gärna inte själv.

Sv: Löshoppning

Normalt när man löshoppar har man: ett räcke, ett galoppsprång emellan, sen en oxer. De flesta hästar behöver ca 7 m (+ eller - ett par dm) emellan hindren. Ha markbommen ca 50 cm framför räcket så blir det lättare för hästen att taxera. Stuts är ju jättebra om du vill träna upp hästens ryggmuskler, sätt hindren med 3 m mellanrum (precis som du skrev), ha ej för höga hinder. Är din häst ovan vid löshoppning ska du inte börja med stuts, öva med räcke + oxer (eller räcke + räcke) de första gångerna. Hoppas inte för mycket samma dag, låt hästen gå på ca 5-10 gånger. Ha alltid säkerhets-bomhållare på bakbommen i oxern!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 621
Senast: Claraclara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka