Emilia090807
Trådstartare
varför löshoppar man hästen igentligen? Tänker på att göra det med min.
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?
är det onödigt
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vuxna hästar som kan hoppas uppsuttet brukar väl inte löshoppas annat än för skojs skull, men med unghästar så är det ju en del av utbildningen, att de lär sig hantera sin kropp över hinder utan ryttare innan de ska göra det med. Är man duktig på löshoppning så kan man ju hjälpa hästen rätt mycket från marken, så att den kommer in rätt på hindren och bygger självförtroende. Att den får hjälp att lära sig hur det är meningen att man ska göra över hinder.varför löshoppar man hästen igentligen? Tänker på att göra det med min.
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?är det onödigt
Jag känner jättemånga som löshoppar vuxna hästar som också hoppas uppsuttet. Tycker det är vanligt.Vuxna hästar som kan hoppas uppsuttet brukar väl inte löshoppas annat än för skojs skull, men med unghästar så är det ju en del av utbildningen, att de lär sig hantera sin kropp över hinder utan ryttare innan de ska göra det med. Är man duktig på löshoppning så kan man ju hjälpa hästen rätt mycket från marken, så att den kommer in rätt på hindren och bygger självförtroende. Att den får hjälp att lära sig hur det är meningen att man ska göra över hinder.
Dessutom så lär man väl hästarna löshoppa så att man kan bedöma hoppförmågan innan de är så gamla att de kan hoppa stora hinder uppsuttet.
Intressant, vad är syftet då?Jag känner jättemånga som löshoppar vuxna hästar som också hoppas uppsuttet. Tycker det är vanligt.
Då går man kanske också ifrån den klassiska unghästbedömningsbanan och istället bygger upp tex gymnastikhoppning osv.
Allsidig träning utan att belasta med ryttare på ryggen, ibland för att ryttaren inte är så förtjust/säker på hoppning men värdesätter träningen, ibland bara för skojs skull. Om man ställer frågan ”jag ska löshoppa på lördag, någon som vill vara med?” så brukar det haka på ett helt gängIntressant, vad är syftet då?
Då förstår jag, då är det inte hästar som tävlar hoppning? Utan mer som en kul grej och lite omväxling i träningen.Allsidig träning utan att belasta med ryttare på ryggen, ibland för att ryttaren inte är så förtjust/säker på hoppning men värdesätter träningen, ibland bara för skojs skull. Om man ställer frågan ”jag ska löshoppa på lördag, någon som vill vara med?” så brukar det haka på ett helt gäng![]()
Jo en del av dem tävlar i hoppning och/eller fälttävlan.Då förstår jag, då är det inte hästar som tävlar hoppning? Utan mer som en kul grej och lite omväxling i träningen.
varför löshoppar man hästen igentligen? Tänker på att göra det med min.
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?är det onödigt