Löshoppning inför 3-årstest

S

stommen

Ni som ska visa era unghästar på 3-årstest. Hur mycket har ni/planerar ni att löshoppa dem innan?

Jag har löshoppat mitt 3-årssto en del här hemma på ridbanan på ganska låga hinder då och då sen hon var ca 2 år, men inte varit iväg till löshoppning i ridhus så mycket. Hon stod på inridning en månad i dec/jan hos tjejen som ska rida henne på testet och då löshoppades hon av henne ett par ggr i ridhus. Nu i måndags var vi iväg på löshoppningträning för första gången på riktigt. Det gick riktigt bra, men eftersom hon just för tlllfället är lite överbygd hade hon svårt att bära upp sig riktigt och stå emot framtill. Vi ska iväg en gång till på riktig träning, men annars blir det nog mest här hemma. Nu är det ju så mycket snö fortfarande (men ingen is alls tack och lov) på ridbanan, så jag vill inte låta henne hoppa några högre höjder utan det blir mest lite "gymnastikhoppning".

Hon som ska ha rida henne ska ha henne där i ca en månad före testet också och jag funderar på att be henne löshoppa henne lite mer så att hon får in vanan för höjden lite mer.
Hur mycket behöver de hoppa innan?

Sv: Löshoppning inför 3-årstest

min är hoppad hemma i paddocken 2-3 ggr våren 2005, sedan 3 ggr i höstas och nu tänkte jag hoppa tre gånger innan treårs. en av dessa gånger ingår i miljöträningen som asvh håller i. totalt alltså max 9 ggr. men detta är såklart individuellt och man måste känna av om hästen är säker på vad som krävs och arbetar avspänt, teamet kring hästen vet vad de skall göra och man har hittat ett bra avstånd mellan sprången. en del hoppar sina 2 ggr innan, och en del varje månad från 6 månaders ålder... lycka till på treårs!

Vi har löshoppat lite själva och deltagit/deltar i löshoppningskurser för Uno Boman. Senaste kurstillfället hoppade hästarna 120cm alla med gott självförtroende.

hej

vi har gångartshästar men deltar i löshoppningskurs redan på våren som tvååringar, det är ett bra sätt att ge dom nya intryck och en förberedelse inför höstens inridning. Sen blir det varannan söndag nu under våren fram till testen i maj. Det har fungerat ypperligt med de tidigare hästarna iallafall så har man möjligthet att åka iväg och träna i grupp tycker jag att man skall ta chansen!!

Min hoppade på mindre hinder ca 15 ggr förra året. I år har jag varit på kurs inför 3 årstestet 3 ggr i januari och kommer att åka på kursen 4 ggr i mars-april.
De sista gångerna har tränaren har lagt upp 3 studshinder sedan ett galoppsprång och en oxer på ca 1,20 m, och det har blivit bra klipp i språnget på det sista hindret. Kan tyckas svårt, men han dömer flera 3 årstest, så jag litar på honom, och det fungerar bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 964
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30