Löshoppning idag

S

_Sucy_

Har en ridbana med 4(tror jag) sockerbitar och lite bommar...
Hur kan man hoppa hästen? :idea:
har inga linor som man kan sätta upp som en bana utan bara hinder på banan. (ni fattar :confused:)
 
Du får väl testa och släppa honom och se vart han springer :idea: Det kan ju vara svårt att få honom att fatta att han ska just över hindren om du inte har gjort en gång, men det kanske går ändå. Men ni får nog vara några stycken, och ha med ett par longer/körpiskor för att visa vägen.
Börja med att bara lägga bommarna på marken, och höj successivt.
Shettisen kunde man släppa i paddocken och bara driva på så sprang han runt runt och hoppade. Men det är inte säkert att alla hästar fattar det, eller ens tycker det är så kul.
 
utan linor får man springa som en tok med min pålle... :/ men om man väl har linor springer han o det går knappt att få stopp på honom... men du får väl använda bommar som infångare... man kan ju hoppas att pållen din hoppar frivilligt.. :)

har förövrigt inga tips på hur du ska hoppa då ja inte vet ngt om din häst... men börja lågt för hästens självförtroendes skull.. :) och tänkt på att det inte gäller att få hästen att hoppa högt.. utan rätt... :D
 
utan linor sprang min pålle, hoppade hindret på långsidan, vände och hoppade tillbaka, vände igen och hoppade osv...

Det tyckte han var skitkul.. Men JAG slutade och tog in honom när hindret låg på 1,20 :crazy:
 
nån lina borde du väl ha? Longerlina? Eller låna av någon annan i stallet om det går

Själv föredrar jag annars att man är minst två när man löshoppar. Men klart det går om man är själv med, men första gången kan vara lite knepig.

Fast din häst kanske kan det där med löshoppning?
 
jojo vi har en lina!
men jag misstäner att han kommer springa och bocka som en tok hehe...
Så det kan bli lite riskablet med lina tror jag...
hmm... får se hur jag gör, jag kanske bara låter han vara lös utan hinder lr nått, TIPS?
 
Kan du inte ha honom i lina då som när du longerar. men om du inte vill att han skall hoppa på volt så får man ju springa med lite efter hindret.
 
Nä, jag tror att han kommer vara jättepigg och springa jättefort... så jag tar utan lina för min säkerhetsskull
 
ja det kanske är lättare men det lugna faktiskt ner min ponny son rusar men när jag hade honon på volt så blev det ju inge höga hinder. Men lycke till hur du än gör :)
 
ställ upp ngra hinder o prova... gör ett brett lågt hinder(två hinder bredvid varandra) så har han större yta om du inte vill ha lina.. o sen en bom som infångare.. men räkna med att få springa om han inte hoppar frivilligt.. och om han bockar så glömm inte att ha möjlighet att komma undan du ifall han har lust att komma nära dig och busa... ha alltid en piska i handen... Tycker du kan pröva dig fram försiktigt... och se till att han inte behöver bli rädd för hindret, stressa inte...
 
men det är ju somvanligt vid hästhantering.. det säkra före det osäkra.. är ändå ngra hundra kila man "leker" med... och även om dom tror dom e snälla kan det ibland bli fel.. :crazy:

men ja tror nog det går bra.. är nog en snäll pålle du har... :) men man ska ju ändå alltid tänka på säkerheten.. men ställ upp hinder o se hur han beter sig... blir nog hur bra som helst ska du se.. :)
 
Har han löshoppat förut eller?
Kan du inte låna lina av något då?
Brukar funka bra med linor som infångare. Ha en pisk i handen så han inte springer på DIG om han busar. :D
 
Nu har jag löshoppat :bump:.
Han verkade tycka det var jättekul!
han sprang gansaka fort och hoppade stort!

Hade 2 hinder brevid varann.... 3 st sockerbitar och plastbommar som satt ihop.
och ett hinder på sne som "infångare".
 
du lever ju varje fall *puh* haha.. nej skoja bara.. hoppas det gick bra... :D
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Emiro
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp