Löshoppning första gången

Comfort

Trådstartare
Ikväll ska kossan löshoppa fösta gången, och nu behöver jag er hjälp.. vilken maxhöjd tycker ni jag ska stoppa vid? detta är inget vi kommer göra regelbundet.

Hon är vältränad, hoppad uppsuttet ca 50 och longerhoppad typ samma. 50hindren travar hon över med fram, och i bästa fallet hopar med bak :p

(förutom igår när vi longerade och hon kände sig lite ambitiös och hoppade ca 90 påöver en travbom:D)

Sv: Löshoppning första gången

Jag tycker inte att du ska "höjdhoppa" kossan, eftersom det är allra första gången. Endast löshoppning för att känna på trycket.
Max 50-60cm (beror lite på vad det är för häst. Ponny? Kallblod? Varmblod? Unghäst?). För om man börjar höja och höja och hästen blir osäker, kan det bli katastrofalt. Använd bara kryss.

Börja med att mäta ut avstånd, använd bara bommar i början och skritta med henne över bommarna - ge havre som belöning. Låt henne komma en gång till utan dig och mana på henne i trav - ge havre och belöna. Förtsätt så och höj endast lite och sluta i tid. Löshoppa max 6 ggr.

Så skulle jag ha gjort (och har gjort) med hästar första löshoppningen.

Lycka till och minns att ha roligt!! :banana:

Vi löshoppade kompisen 2 åring på en kurs i förra veckan och vi slutade när det var ungefär 90 cm högt. Det var första gången för henne.

Man får se till hästen och vad den klarar. Hästen innan fick bara hoppa 50 cm för den fatta inte riktigt vad det handla om. Så det är väldigt individuellt:)

Lycka till!

hon är ett varmblod, 6 år gammal.

ja roligt ska vi ha! (försöker pusha på killen att han ska följa med att filma med :D)

"Använd bara kryss"

Det är det man inte ska använda på en grön häst, eftersom dom inte kan bedöma avstånd själv och hoppar därför där det är som högst- alltså inte på mitten.

Svar till Ts: Jag körde på max 50cm första ggn. :)

Kryss fungerade bra på våra unghästar, och när de ligger på 50cm är det nog inga "riktiga" kryss vi talar om ;)

Hur gick det?

Jag letar förbrilt efter någon löshoppningskurs i närheten av mig, än så länge utan resultat. Är så avundsjuk på er som hittat på någonting att åka på med era kusar.

det gick kanon!!

Eftersom hon är så pass grön tyckte hon det var svårt att hitta balansen efter det första hindret och kom osäkert på det andra, så vi plockade bort det första hjälphindret. Hon kom i trav hela tiden, kom rätt varenda gång, och läraren tyckte hon var så duktig så hon fick hoppa hela 70 cm!
*yeay grand prix here we come*.

Det jag reagerade på var att hon bara *fjomp*var över, den förra jag hade fick åtminstone anstränga sig lite, denna bara flöt:bump:

Nästa tur blir på höstlovet

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 362
Senast: Equilina
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 822
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 427
Senast: Anonym
·
F
Hoppning Jag köpte mitt varmblod för ca snart ett år sen. Han har aldrig blivit löshoppad förutom när jag har ställt upp ett liiitet hinder i...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Frankiiee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka