Löshoppa en vuxen häst?

K

Krulidut

Kan man löshoppa en häst som är inriden och inhoppad och allt det där (ponnyn ifråga är 19 år i år och hoppad mycket under ryttare)
jag kommer dock inte kunna hoppa henne så mycket men för att få varierad träning kan man löshoppa 1 g varannan/vartredje vecka?
på varierad höjd.

anledningen är väll främst för att jag snart bara har en ren dressyr, det jag letar efter är en med djupsits och mycket stöd och rak. villket är VÄRLDELÖST att hoppa i ;):D vill spara min stackars rumpa :D

så skulle löshoppning vara skadligt på nått sätt? (är van vid löshoppning av unghästar och har massa olika övningar man kan göra i just löshoppningen, har desutomde tillgång till ramp.)

Sv: Löshoppa en vuxen häst?

ja varför inte?

Jag löshoppar Flash lite då o då för omväxling o för att han tycker det är kul.
Är även bra för hästens styrka, balans o kordintation :)

Det är väl jättebra att löshoppa så länge man gör det med omdöme och hästen tycker det är kul.

I mitt stall kan man löshoppa alla hästar, och de är av varierande ålder och ras, och det fungerar jättebra. Om du inte har löshoppat förut kanske du kan be någon vänlig om hjälp?

Det går nog super :D! Bara det görs på rätt sätt, som när du när rider. Värm upp - Löshoppning - Skritta av :).

+ Att det görs med harmoni med hästen och inte du springer runt och jagar med piskan. :cool:

Mvh
Emma

Ursäkta:o, jag såg inte de sista raderna i ditt inlägg, du verkar ju vara erfaren.

japp ;) eller erfaren och erfaren...
hålelr på med unghäst löshoppning :)

*så springa med pisken gör jag inte :D *

brukar låta hästen rulla på, komma i eget tempo (oftas fattar de ju ganska snabbt att det är lättast att hoppa i galopp, annars brukar man bara behöva höja pisken..)

jamen vad bra :bump: för jag tror att hon kommer avlida i huvudet om jag bara ska rida ut och drssyra (longering och tömkörning inräknat..) dagarna ut :smirk: (måste bara se om smirken funkar den heter ju grin nu :D )

Självklart! Jag löshoppar ibland min vuxna islandshäst, och ser det som en bra "hålla-reda-på-benen-övning", och som lite variation av träningen. I mitt fall är det väl mest att jag inte tycker det är så lyckat med uppsutten hoppning med kombinationen ryttare på 1.73 och häst på 1.42, särskilt när hästen inte är någon lysande hoppare... Men löshoppning funkar fint, så det gör vi ibland! (fast numera brukar min dotter hoppa honom uppsuttet också, hon är ju både kortare och lättare än jag...)

"Här i byn" är alla med på löshoppningarna, från 1-åringar till 26-åringar. Alla efter sin förmåga. :)

Det är bra träning, och de flesta hästar tycker ju att det är jätteroligt. :D

bra *lättnad* får jag användning av rampen trots allt :D hon ÄLSKAR ju att hoppa men jag vill inte pajja min rygg och sadeln :D :rofl:

Självklart kan hästen löshoppa!

Och hoppa i dressyrsadel går faktiskt, du behöer väl inte hoppa en bana på 1,20? Små hinder för smidighet och lydnad fungerar faktiskt. Och jag har tom hoppat bana på 1m i dressyrsadel, det var hemskt men fungerade.

jo jag vet att man kan hoppa i dressyrsadel men jag har sedan tidigare ont i svanskotan och jag letar en dressyrsadeln med mycket stöd och DJUP sits :D så jag vill inte utsätta min lilla stump :angel: *ska köpa hoppsadel antagligen frammåt nästa vår så..*

Absolut!
Vi löshoppar hästarna regelbundet. En gång i månaden, ibland två.
De blir jätteglada och hopapr med stor glädje :)
Min store blir 13 år i år och den lille 14 år.

fast jag kommer löshoppa oftare, var därför jag frågade ( dvs. 1 gång i veckan typ..) vill ha ett så varierat arbete som möjligt faktist då hon lätt blir stissig och tröttnar.
Kommer longera och tömköra (nått av det 1-2 g i veckan) löshoppa 1, ledig 1, rida ut 1-2 osså dressyr de andra dagarna. Skrittar dock ut innan och efter. Varierar dressyr arbetet med olika övningar men efter som att hon är väldigt pigg och MÅSTE ridas igenom varje ridpass för att funka dagen efter. (man kan värkligen om hon gått bra dåligt eller inte alls dagen efter ;) och när man suttit av och det gått bra är hon VÄRLDENS mest harmoniska häst, hon är ganska tjurig annars,...)

jag löshoppar mig häst då jag är lite hopprädd så fort det är över en 50-70 cm så hoppar inte jag. däremot tycker hästen det är kul så han får löshoppas=)

Liknande trådar

Hoppning Dressyr-ryttarn med den rena dressyr-hästen ska lära sig att hoppa :D Min häst är en 10-årig valack som rids i enbart i dressyr (ja vi...
Svar
4
· Visningar
2 138
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama