Lösgörande övningar?

A

annax

Behöver lite tips på lösgörande övningar...har kört fast i sidförflyttningar och behöver alternativa lösgörande övningar att variera med. Någon som har tips? Gärna tips på vad man ska se upp med vid varje övning också (utskjutande bog etc.).

Tackelitack :)

Sv: Lösgörande övningar?

Ruter är bra. Rid en ruterformad volt. Gör halt inför varje hörn, flytta bakdelen vid varannan svängning och framdelen vid varannan svängning. Utveckla det till ett ruter 8 :-)
När ni blir bra på det så övergår halten till att vara en halvhalt.
Funkar perfekt i skritt, är ni duktiga även i andra gångarter.
RAK häst, inkl hästhalsen, flytta den med rumpan, inet med tygeln.

När jag tänker på lösgörande arbete brukar jag ofta tänka på:
*Göra volter, serpentiner eller annat som gör att man kan böja hästen lite.
*Öppna och sluta
*Sidförande hjälper.
Brukar jag göra ibland med min häst.

Svalan skrev:
När jag tänker på lösgörande arbete brukar jag ofta tänka på:
*Göra volter, serpentiner eller annat som gör att man kan böja hästen lite.
*Öppna och sluta
*Sidförande hjälper.
Brukar jag göra ibland med min häst.

Fast öppna och sluta är väl främst samlande..

jag tycker att min häst blir mest lösgjord av att rida serpentiner, volter och ruter8 som beskrivs förut, i repgrimma. då slappnar han av i hals och nacke och böjer sig mer naturligt än det tränset, då han blir mer uppmärksam på sätet (och jag blir bättre på att använda det i första hand). det är dessutom en bra lydnadsträning och man har fruktansvärt kul ihop. ok, perfekta vändningar kanske det inte är tal om, men lösgörande för kropp och själ!

Jag gillar åttvolter. Att ställa hästens hals åt båda hållen på rakt spår (konstig förklaring?) är också väldigt lösgörande tycker jag.

Jag har markövningar där jag ber hästen söka framåt-neråt på volt först, håller i inner tygel nära bettet och drar inåt som ledande tygeltag med snabb eftergift. Så står jag på vä sida bakom sadeln och så drar jag hö tygel o ber hästen följa den. Har alltså handen över hästens rygg. Hästen ska böja nacken och slappna av. Kan påminna om one reining stop. Samma på nästa sida. Berömmer hästen när den slappnat av (lös på tygeln) med att ge efter o klappa på pannan. Så vitt jag vet är detta mycket lösgörande på mina hästar som kan vara något okoncentrerade o den ena hästen ibland spänd.

Sedan rider jag runt på en större volt. Ytter skänkel och ytter hand är fasta och lugna. Inner tygel tar utresande (ledande) tygeltag med snabb eftergift och inner skänkel driver hästen. Axlarna är exakt raka på samma nivå. Syftet är hästen ska slappna av, söka framåt neråt och mot ytter tygel så inre tygel blir lös. När hästen förstår detta går det snabbt göra en kortvariant i skritt o trav i båda varven.

Utifrån detta kan man rida rakt fram ur volten och får en mer rakriktad häst.

En annan sak, mest för det är kul, är att jag låter hästarna hämta lite godis under bakhoven. Då måste de böja sig ordentligt. De lyfter ena bakhoven o böjer sig för att hämta godis under den. Det kan man lära genom att börja vid bogen o flytta godiset bakåt till flanken o till sist be lyfta bakhoven o ge godis under.

Tack för alla tips! :) Har försökt mig på ruter8 ett par gånger, men jädrar vad jag tycker det är svårt att flytta för ytterskänkeln då. Ja nu är det ju inte jag som flyttar utan hästen *skratt* men jag tycker det är svårare än att flytta för innerskänkeln i dessa övningar.

Jag brukar rida mycket böjda spår för att böja igenom sidorna så att hästen blir avslappnad.

Ruter 8 låter som en spännande övning, någon som kan förklara vad det är för något?:D

Hej !

jag gillar att rida mkt i varierande terräng, det tycker jag är lösgörande för min nasi. Jag brukar rida över träd/skänkelvikningar mellan träd/fram-bak delsvändning. Jag tycker att det är mkt bra eftersom man försöker " akta" sig grenar/stenar m.m Då bestämmer man sig mer för tex. " nej på den sidan kan jag inte gå" då måste man komma därifrån på ngt sätt, så täta skogar med diken/nedfallna träd, det är mitt tips ;) Det blir också mycket roligare för hästen än att vara på banan !

Jag vet inte om någon redan lagt upp detta, men något som gett min häst otroligt mycket är att cirkla och zickzacka mellan träd ute på ridtur. Har en häst som inte tycker om att gå på banan, men ute är hon askalas.

Därför passar jag på att traska runt träden och annat som bjuds på när jag är ute. Utav det har jag fått en häst som lyssnar otroligt bra på vikthjälper. Börjar på långtygel, hästen svänger efter min höft oavsett form. En bra träning i mitt tycke.

Mjao :) Det läste jag faktiskt :)

Men dina och mina övningar går isär ändå :P Så jag skrev de ändå.. :bump:

Jag brukar göra framdelsvändingar i ett sick-sack-mönster ut från spåret mot medellinjen (?)
Först går man på ena långsidan, nån meter innanför spåret, sedan gör man en framdelsvändning så att hästen huvud pekar mot andra långsidan mittemot. Sedan går man mot medellinje, gör halt & vänder hästen tillbaka till den gamla långsidan.
Tadaa :D

IrpaSnirpa skrev:
Jag vet inte om någon redan lagt upp detta, men något som gett min häst otroligt mycket är att cirkla och zickzacka mellan träd ute på ridtur. Har en häst som inte tycker om att gå på banan, men ute är hon askalas.

Därför passar jag på att traska runt träden och annat som bjuds på när jag är ute. Utav det har jag fått en häst som lyssnar otroligt bra på vikthjälper. Börjar på långtygel, hästen svänger efter min höft oavsett form. En bra träning i mitt tycke.

Smart :) Har en häst som iof ska åka till fodervärdar snart så jag kan få min nya tävlingshäst :D Men det måste jag prova nån gång för den hästen som ska åka till fodervärdar har inte spec bra vilja på banan, ngt mera framåt ute i naruten. :idea:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Mat Två skotska vänner ska fira bröllopsdag i Stockholm i början av december och har frågat mig om restaurangtips. Jag är inte jättebra på...
Svar
6
· Visningar
555
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V