Lösgörande/avslappning

Centaur

Trådstartare
Vad är era bästa övningar för att få en spänd häst mjuk och lösgjord?

Vissa dager, särskilt om det hänt nåt utom det vanliga..., så är min häst jättespänd och känns hemsk att rida, känns som han antigen vill flyga iväg eller inte röra sig alls. :crazy:
Det syns tydligen inte så mkt utifrån, då jag fått kommentarer på att han ser så fin ut på dagar då jag slitit som ett djur för att han ska gå hyfsad....... Men det är inte kul!!! Och han jobbar givetvis inte rätt när han är sån.

I går hade vi en sån dag (antagligen för att jag 1: red på eftermiddagen och det brukar jag inte göra så ofta, och 2: det hade varit hantverkare i stallet som han säkert hetsat upp sig över under dagen...).

Det tog över 30 minuter aktiv ridning, med mkt galopp o trav och voltor, att få honom någorlunda lösgjord och avslappnad. Men efter det så var han ju så sliten så då gick det inte att göra så mkt mer. :p

Vanligtvis så räcker det med lite trav i lång och låg form så är han redo att jobbas ordentligt. Men jag skulle jättegärna vilje ha lite tips på effektiva, men enkla övningar jag kan testa dom dager han är så spänd?!

Sv: Lösgörande/avslappning

Usch, det där känner jag igen.

På min fungerar det att göra övningar där det händer mycket så hon måste lyssna på mig. T.ex:

-På en diagonal göra tre steg öppna, tre steg sluta, tre steg öppna osv både i trav och galopp.
Längs spåret, gör övergångar i skolorna.
-På en volt, rid i låg form, på öppna delen flytta rumpen och gör övergångar, gärna med överdriven böjning och lös innertygel. På slutna delen öka traven.
-Mycket övergångar, enkla byten osv

Jag gör inget lika mer än några steg, aven om det kanske bara är en tempoväxling jag lägger in eller en halvhalt. Håller jag på att rida så aktivt, glömmer hon av vad hon var spänd för och går bara och lyssnar på vad som ska komma sedan.

Sådär är min häst också. Visst får hon en väldig explosivitet och stora, luftiga rörelser, men det är inte kul att sitta på när det känns som att sitta på en tickande bomb.

Som LillaGeisha var inne på så försöker jag rida så aktivt som möjligt när hon är på det humöret. Jag backar några steg så att det är enkla övningar som hästen är väldigt välbekant med och som är väl befästa. Ju spändare häst, ju lättare övning. En så simpel sak som fyrkanten har hjälpt. När jag väl får upp koncentrationen på mig och det vi gör brukar hon slappna av.

Dessutom har jag en känsla av att jag spänner mig mer när hästen är på det humöret. Jag letar omedvetet efter "faror" som pålle kan explodera för. Att sätta upp en övning där jag måste koncentrera mig på övningen och inget annat gör att jag slappnar av och således också hästen.

Känner igen det också.
Förutom det Lillageisha skrev så vill jag understryka hur mycket rösten betyder, vilket jag ofta glömmer.:o

Sista tiden har jag kommit ihåg det bättre och det betyder så otroligt mycket. Hon kan slappna av direkt faktiskt om jag nynnar lite på nån ramsa jag använde i början när jag red henne och hon ibland blev stressad (skulle då bli 4 ) Eller bara att jag lugnar och säger att det är braaaa.

När jag rider ensam kommer jag ihåg det lättare men för tränaren är det ju hon som pratar och jag koncentrerar mej och glömmer hur viktigt det där lilla är. Eftersom hon dessutom är ambitiös kan hon bli stressad om det blir fel också och spänna så det blir en ond cirkel. Att bara stryka lite med handen och mumla att det är bra, kan få henne att direkt slappna av.

Sen förstås att slappna av själv och inte påverkas att sitta och spänna ( vi påverkas helt naturligt av om hästen är spänd, och reagerar med att bli spända som ryttare) Jag tror det här med att prata lugnande eller nynna lite även gör att man själv blir mer avspänd vilket är positivt för hästen.

Det är verkligen jobbigt att rida med spänd häst, jag har nog samma "problem" att det inte alltid syns så mycket som det är, vilket kan göra att folk tycker hon ser fin ut trots att hon är på helspänn och studsar för minsta nysning. Det som märks mest är ju att steget blir sämre och hon inte hänger ihop. Och framförallt inte är koncentrerad.

Min 23-åriga unghäst är ju ofta väldigt spänd, trippig och tittig i början av passet. Därför brukar jag "spänna av henne" med stora serpentinbågar. Första varven kan det räcka med att "vända över ridbanan" typ och sen tre serpentiner, med och utan volter i bågarna i skritt och trav.

Jag har alltid haft lite problem att rama in bogarna på damen, som gärna utnyttjar situationen att smita ur ramen när vi går ut från böjda spår och hörnpasseringar.

I lördags red jag handikapplektioin och fick en väldigt bra övning, som passar mig och min häst.

10mvolter.jpg

"Rida hästen i ramen", få den att spåra... 10 metersvolter "vid varje bokstav", eller vid bestämda punkter. Rid hela volten och se till att få volten att börja och sluta där du red in på den. För att verkligen få hästen inramad mellan hand och skänkel, samt att även få med bogarna, så kan du rida varannan volt rakställd, eller till och med lite motställd. Det kräver timing hos ryttaren och även fast hästen ska gå rakställd eller lite motställd måste man ändå visa hästen vägen på volten genom ledande tygeltag och formande skänkelläge.

Det jag hade problem med i lördags när jag red handikapplektion på ridskolan, var att jag inte är så van vid att ha bestämda punkter att rida efter och sikta på eftersom vi inte har bokstäver och annan "jämn" lyx att följa ute i naturen. Men igår valde jag ut några grästuvor som såg bra ut. Skritten gick KANON. Min häst följde mig och mina hjälper som en ängel.
Traven var sisådär först. Det var som i lördags, mest spring. Så jag fattade lite galopp och gjorde två något större volter per varv i galopp ett tag och jag fick dem JÄTTERUNDA, började och slutade på samma ställe, samt i trevligt tempo.
Då bröt jag av till trav igen och provade volterna i trav och det gick riktigt bra även i traven, när jag kom ihåg att sluta handen om tygeln trampa ner hälen och "skjuta in byrålådan med magen". ;)

Det är väldigt nyttigt att rida hästen motställd. Det är ett tips och råd, som jag fått flertalet gånger av mina instruktörer. Men man hinner förtränga vissa instruktioner och kommer ihåg dem först när man träffar tränaren igen.

Ps. Fler ridtips o övningar finns i den för närvarande nålade tråden på Fritidsridning, Ridövningar av alla de slag,. Ds

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka