Lösgjordhet och bakbensaktivitet.

Gbglass

Trådstartare
Tänk vad mycket bättre majoriteten av era hästar skulle gå, om ni istället för att koncentrera er på Ryggverksamheten, Halsens höjd och Placering, Nackens placering, Nossens placering framör eller bakom lod, kunnde koncentera er på LÖSGJORDHETEN, EFFEKTEN AV HJÄLPERNA, URSKÅLNINGEN I INNERSIDAN, BAKBENSAKTIVITTETEN och SE TILL ATT FÅ INNER BAK NÄRMAR KROPPEN IN UNDER HÄSTEN.

Då skulle alla era hästar efter daglingt lösgörande arbete kunna gå PÅ TYGELN med NACKEN SOM HÖGSTA PUNKT och NOSEN FRAMFÖR LODPLANET. För en LÖSGJORD HÄST kommer naturligt till "rätt form".

Sv: Lösgjordhet och bakbensaktivitet.

Mmh.. eftersom att min häst går på tygeln av sig sjkälv, och arbetar med ryggen jätte bra redan från början så lösgär jag honom när han redan e i form.
Jag lösgör honom när jag rider fram, jobbar honom lång och låg och gör sidvärtsrörelser och temboväxligar för att fånga upp bakbenen.

Sen när jag känenra tt han e tillräckligt lösgjord för att inte fuska och knäcka av i nacken så tar jag upp honom i en högre form.
Han går ofta bakom hand, eftersom att jag har fullt upp med min stis för att kunna känna efter hur mkt jag tappar bakbenen. Men så fort jag tar en titt i spegeln så går det att åtgärda rätt snabbt, en halvhalt och sen har jag fått med bakkäran igen.

Riktigt sä här lätt ere inte i praktiken, men jag orkar inte skriva alla detaljer och alla knep han tar åt när de blir jobbigt..

Vem har sagt att folk inte tänker på detta? Lite bessewisser style där du..=/

Man kan ju inte diskutera allt på en och samma gång, då blir det bara pannkaka. En sak i taget då kan man hålla en någotsånär röd tråd i diskussionen. Oftast så utmynnar en diskussion i något annat intressant. De flesta tänker på allt när de rider, men vissa saker vill man diskutera för att lära sig mer och förstå.

Gbglass,
Varför inte starta en tråd om NÅGOT av alla begrepp du har skrivit ner? Saknar man någon diskussion så är det bara att starta en tråd om detta, gärna med någon konstruktiv fundering kring ämnet.

Gbglass skrev:
Tänk vad mycket bättre majoriteten av era hästar skulle gå, om ni istället för att koncentrera er på Ryggverksamheten, Halsens höjd och Placering, Nackens placering, Nossens placering framör eller bakom lod, kunnde koncentera er på LÖSGJORDHETEN, EFFEKTEN AV HJÄLPERNA, URSKÅLNINGEN I INNERSIDAN, BAKBENSAKTIVITTETEN och SE TILL ATT FÅ INNER BAK NÄRMAR KROPPEN IN UNDER HÄSTEN.

Då skulle alla era hästar efter daglingt lösgörande arbete kunna gå PÅ TYGELN med NACKEN SOM HÖGSTA PUNKT och NOSEN FRAMFÖR LODPLANET. För en LÖSGJORD HÄST kommer naturligt till "rätt form".

Och sen när så fungerar det att få tillaktiverad magmuskulatur, en rygg som är aktiv och 'rundad' etc UTAN lösgjordhet och bakbensaktivitet? Jag bara undrar..

:angel:

I övrigt kan jag dock hålla med, att huvudet och halsens placering kommer 'av sig själv' när resten kommer.

Gbglass skrev:

Och sen när så fungerar det att få tillaktiverad magmuskulatur, en rygg som är aktiv och 'rundad' etc UTAN lösgjordhet och bakbensaktivitet? Jag bara undrar..

:angel:

I övrigt kan jag dock hålla med, att huvudet och halsens placering kommer 'av sig själv' när resten kommer.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 294
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 099
Senast: Fiador
·
Dressyr Hur anser ni att man bedömer "Allmänt intryck"-delen i dressyrprotokollet? 1. Gångarter (Frihet, renhet, regelbundenhet) 2. Schwung...
Svar
18
· Visningar
1 997
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama