Sv: lösgjord i ryttarens höfter
Det är klart man rider på känsla, det gör alla - även de duktiga. När man sitter till häst finns sällan särskilt mycket tid att fundera alltför mycket, det mesta måste gå per automatik. Obs - när man lärt sej (under inlärningsprocessen krävs antagligen mer medveten detalj-tänk)
Men vad gör du den dagen du vill utvecklas? Du vill utveckla din känsla - få den mer korrekt, exakt, fin? Tänk om det din kropp tycker känns bra egentligen är fel? Tänk om det är så att när du känner dej rak så är det egentligen riktigt sned?
Eller du byter häst och inser att din känsla har rätt många tillkortakommanden?
Då behövs detalj-kunskaperna på det teoretiska planet för att reda ut det, är min erfarenhet. Det är skitsmidigt att köra på känsla - men jag insåg när jag helt bytte hästar, att den där "känslan" jag hade nog egentligen mer handlade om en variant på "vanor" och reflexer. Jag känner mej som en handfallen nybörjare, ingenting blir som jag tänkt mej - jag måste byta ut alla "vanorna" och allt det där reflexmässiga reagerandet.... Fast med lite detalj-studerande så kan jag minska frustrationen åtminstone något. Även begreppen "känsla", "tajming", "energi" behöver sin teori - har jag insett....