Lösdriftsfoderstat

Cilva

Trådstartare
Nej jag behöver inte hjälp med att räkna men ha andra frågor.

Hur gör ni andra som har häst på lösdrift när ni räknar ut foderstaten, jag använder Hippocampus men där finns ingen ruta med lösdrift att fylla i. Tycker annars att den är bra iom att man kan räkna med hur kallt det är.

Mina foderstater stämmer liksom inte med vad jag ser. Jag ser i dagsläget på hästarna att de är i bra hull och inte får gå varken upp eller ned i vikt medan de enligt Hippocampus får för mkt av både energi och protein. Lite för mkt Ca och Mg men det ska ju iaf inte vara skadligt.

Tar jag bort kraftfodret och minskar på höet till nivåer där de "egentligen" ska vara så tror jag inte att det kommer att funka. Har provat att öka på minuter skritt per dag till 60 för att kompensera för lösdrifteriet men de får ändå för mkt. Kanske jag skulle öka mer? Tidigare när jag räknade med penna och papper lade jag på 10% på behovet för lösdiftens skull men det var för lite, de höll inte hull då. Kanske 20% är mer rimligt?

Det vore intressant att veta hur ni andra räknar, själv fortsätter jag med den foderstat de har eftersom den verkar fungera även om behovet och tilldelningen i teorin inte synkar.

Sv: Lösdriftsfoderstat

Nä jag använder bara hippocampus som hjälp för att räkna, jag går inte efter deras tabeller. Jag har en häst som möjligen skulle kunna klara sig på det de rekommenderar när den är uppstallad, de andra skulle se ut som staket. Det är så individuellt så du måste ge det just din häst behöver, inte det snittet av samma typ brukar behöva som anges på hippocampus. När din häst varken går upp eller ner har du hittat just din hästs individuella behov. Det är det du ska räkna på framöver när du får in nytt hö osv. Fast man brukar få justera lite iaf. Det är ju djur av kött och blod, det är så mkt som påverkar matsmältning och energibehov och allt att man omöjligen kan läsa i en tabell och gå blint efter det. . man får fixa och trixa lite. :)

Jag vet ju att den ena hästen iaf måste ha mer, av allt, än tabellerna säger. Har bara inte fört statistik över hur mkr mer.

Men har en som är ny för året så där är det väldigt svårt, har ingen lust med att hon ska tappa hull. Det är så bökigt att få till igen tycker jag så därför skulle jag vilja veta vad andra eventuellt generellt räknar på vid lösdrift.

Det har den väl? "Vistas större delen av dygnet utomhus och i grupp!"

Jag räknar efter tabeller och lägger plus eller minus för resp häst. Någon behöver lite mer än tabellerna visar och någon lite mindre. Jag ger också + 1 kg hö vid minusgrader och + 2 kg hö vid minus 5 eller kallare osv. De har också fri tillgång på nyströdd halm. I mitt beräkningsprogram finns en ruta för utevistelse som ger + 10% i behov. Om de rör sig mer, springer och leker behövs kanske ännu mer. Jag har dessutom inga täcken alls i år och det gör att jag kanske får fodra lite mer.

Mina foderstater stämmer liksom inte med vad jag ser.
Det vore intressant att veta hur ni andra räknar, själv fortsätter jag med den foderstat de har eftersom den verkar fungera även om behovet och tilldelningen i teorin inte synkar.

Tabellhästen är en medelhäst som igentligen inte finns. Så du ska räkna på dina egna hästars behov.
Du kan lura programmet genom att öka vikten eller arbetet.
// Linda

Precis.
Och den följer jag litet i kanten sådär.
Numera så räknar jag i huvudet, det blir samma resultat.

Mina hästar går på lösdrift och har alltid blivit smällfeta på Hippocampus rekommendationer.

Ja, precis. Det dina hästar inte behöver får Cilva lägga på på sina.
Medelvärdet stämmer men inte på själva hästarna.
// Linda

Fast jag tycker det är skillnad på större delen av dygnet och hela dygnet.

Men hur bör jag "lura" programmet för att få till det vettigt med som exempel min nya häst som jag inte vet så mkt om vad hon behöver. Hur mkt vikt kan man egentligen lägga på utan att det blir fel i nån annan ände?

Jag har mixtrat lite med att öka på antalet minuter arbete per dag eftersom jag tänker mig att de rör sig ganska mkt bara genom att vara ute dygnet runt.

Zondell: ger du mer för varje -5 grader? Det tycker jag är bra med Hippocampus som har klimatet som en post att räkna med.

Men hur bör jag "lura" programmet för att få till det vettigt med som exempel min nya häst som jag inte vet så mkt om vad hon behöver. Hur mkt vikt kan man egentligen lägga på utan att det blir fel i nån annan ände?

Jag har mixtrat lite med att öka på antalet minuter arbete per dag eftersom jag tänker mig att de rör sig ganska mkt bara genom att vara ute dygnet runt.

Zondell: ger du mer för varje -5 grader? Det tycker jag är bra med Hippocampus som har klimatet som en post att räkna med.

Principen är + 1 kg vid - grader, +2 kg vid -5, +3 kg vid -10 osv. Har dock inte hamnat på mer än + 1 kg för det har inte varit kallare. Det vore mer praktisk att ha fri tillgång - särskilt vintertid.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 145
Senast: godishanna
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 944
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 282
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar