H

hjalpmigsnalla

Tycker ni att det är ett måste att hästen går på fri tillgång till hö på lösdriften?
Kan man ge hästen mat morgon,lunch,middag,kväll då dom går på lösdrift?
( Dom får absolut så mycket mat dom behöver, mycket mat kommer ge kvällstid)

Sv: lösdrift

Nej det måste de inte ha. Men det är praktiskt på vintern när det är snorkallt för då kan de äta om de behöver få upp kroppstemperaturen.

Kan ju säga att min häst kommer ha ett täcke på sig också. :grin:

alla hästar behöver det inte, men om de får precis tillräckligt så e de ju lugnt, men som en annan säger, de e ju praktiskt.
SJälv vill jaga tt min gamla ska kunna ha fri tillgång på bra foder. men nu har jag också skaffat mig en frieser också och de e ju lite mer lättfödda oftast så vi får se hur det går.

En annan sak man kan göra är att ha en foderhäck där de får kämpa lite med att få ut maten, men ändå alltid ha fri tillgång! (bra för de lite tjockare hästarna)

Jag tycker att de ska ha fri tillgång. Man kan omöjligt veta hur en häst behöver äta när den går ute. Upplever man att häsarna äter för mycket kan man byta till ett näringsfattigare grovfoder eller blanda ut det med halm. Det viktigaste är att hästen har att tugga på hela dygnet. Efter som att vädret växlar och hästarna behöver äta väldigt varierade mängder när de går ute dygnet runt. För våra hästar (5-6 st) kunde det tex skilja 20 kilo per dag i åtgång i vinter utan att det var alls konstigt. Och då hade de dessutom halm i hallen som de tuggade på, samt vinterbete.

Jag förstår inte varför fri tillgång till hö och lösdrift är så starkt sammankopplat för många?!

Visst gör de av med lite mer energi för att de troligen rör sig mer än en häst som står installad om nätterna, men det behöver ju inte vara kallare på en lösdrift än i något annat vanligt oisolerat stall eller utebox? Undrar förresten vem som fryser mest mitt i vintern - hästen i 3 x 3 m kallstallsboxen eller hästen på lösdrift som går ute och noppar i hagen?

Våra får hö 4 ggr/dag och de är i perfekt hull. De har täcken på sig efter nederbörd och temperatur och rids och sköts som vilka andra hästar som helst - skillnaden är bara att de sköter utsläpp och insläpp helt på egen hand. De står på halm (fräsch sådan, vi sköter lösdriften så att man när som helst själv kan sätta sig ner i den) och pillar i sig det de själva vill.

Två av våra tre på lösdrift skulle rulla som julostar mellan foderhäck och thermobaren ifall man gav dem fri tillgång till hö. Den tredje hade kanske fixat det, men för hennes del har vi löst det så att hon separeras från de andra två en gång per dygn och får några mer kg hö och mer kraftfoder än de övriga vid det tillfället. Fungerar kalas!

Den gamla hästen har för övrigt blivit som ny i benen (tjocknade till varje natt i box), min häst har slutat sparka i väggarna + blivit fräschare i benen hon också (samt att skorna sitter kvar numera!) och ponnyn har fått ny glimt i ögonen sedan vi flyttade från inackorderingsstall till egen lösdrift. Skulle jag bygga nytt stall så skulle det absolut bli en storbox för lösdrift och en kompleterande sjukbox - inser allt mer hur vår förmänskligade syn ärvd från jordbruk, militären och ridskolor på hästen faktiskt har inskränkt den väldigt mycket i sitt naturliga beteende. Hästar fungerar ju inte som människan som vill krypa in i ett litet bo och sova där i 8 timmar (sedan kan de förstås vänja sig)...

Var inte meningen med ett brandtal om lösdriftar men nu kom ett i alla fall.

Fler lösdriftar åt hästarna!

:bow::bow::bow:

Jag brukar inte köra med ryggdunkar men nu MÅSTE jag det!
Håller med Dig fullt ut i allt Du skrev!

Lösdrift rules!

Våra hästar fodras 4ggr per dygn under fodringssäsongen och får foderhalm till nätterna. Inte heller jag har en häst som skulle klara fri tillgång. Han skulle bli smällfet och jag skulle aldrig lyckas med att rida bort det överhullet! :devil:

Samma här, min ponny är precis som vilken tävlings ponny förutom att hon vill gå på lösdrift. Hon klarar inte av att äta hela dygnet runt för hon blir en stor bulle bara :grin: Sadeln sitter inte bra då och hon orkar inte med träningen/ridningen.

Hästar på lösdrift rör sig emycket mer än en på box och den samspelar också med en grupp. Jag har aldrig haft häst på kallstall dock så jag kan inte uttala mig om foderåtgången. Men jag skulle o andra sidan inte stalla upp en häst utan fri tillgång på grovfoder heller.

Sen ska tilläggas att har man lösdrift med för lite mark eller att hästarna av andra anledningar inte rör sig som de ska, så måste man på ngt sätt begränsa foderintaget - det var jag inne på i mitt förra inlägg. Anrtingen har man halm i lösdriften, ett grovfoder med mindre näringsinnehåll/mer tuggmotstånd eller så får man ha en höhäck som begränsar tillgången.

Jag hade inte låtit hästarna gå en hel natt utan tillgång till grovfoder. inte om den står på box men än mindre om den står på lösdrift.

Fri tillgång minskar också oroligheter kring maten och matplatsen.

Hej! Jag tycker du ska göra en beräkning med hjälp av det fina program som tillhandahålls på SLUs hemsida, adress: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder
Googla på Hippocampus om du inte kan hitta på annat sätt. Där kan du räkna ut exakt vad din häst behöver, du kan då även räkna med att han är på just lösdrift. Skriv in dina (tänkta eller tidigare) hövärden och mineralvärden (finns på påsarna/burkarna du köper). Om programmet säger att det är för lite eller för mycket så öka på tills det står ok. Då vet du också vilket hö och vilken mängd minrealer din häst kommer att behöva. Du förstår bättre när du hittar programmet, det är verkligen suveränt och det är märkligt att så många inte verkar känna till det...
Du behöver inte öka på med mer hö så länge det inte går under -18 C. Skulle hästen darra (dvs frysa) på grund av sjukdom kan han ju ev behöva mer, ja då skulle jag lägg ut mer. Vi har har gjort så här flera vintrar och ej behövt öka på. Fri tillgång kan leda till att hästen blir fet helt i onödan. En del hästar gör då inget annat än äter. I vilket fall så räcker det att fodra tre, men gärna fyra ggr om du kan. Ju oftare desto bättre förstås. Vi fodrar tre ggr. Det fungerar också. De tuggar ju på lite halm i ligghallen, kvistar och annat gör att magen hålls igång.

Efter att ha läst lite mer i tråden vill jag tillägga att våra hästar definitivt inte är magra (långt därifrån), trots att de alltså "bara" får det de behöver enligt SLUs foderstatsberäkningar. Inte heller har jag sett tecken på att de fryser (en häst visar det genom att darra, det är det första hästen gör om den fryser). Vi har lugnt kring utfodringen, en hög till varje med tio meter emellan. Och det finns en ligghall, men inte ens när det är kallt hittar man dem alltid där...

Jag fodrar hösilage 3ggr per dygn och så har de halm i ligghallarna.
Om jag inte begränsar maten så rullar de fram.
Och halm anser jag duger att tugga på mellan målen.

Det är havrehalm så den är god att äta.

Det kan absolut fungera! Det man då kanske behöver se över är att ha flera utfodringsplatser, så att alla får äta. Har man fri tillgång kan ju de ranglåga komma fram till maten när de andra ätit klart, ger man mindre givor finns det då kanske inget kvar till dem. Vill tillägga att detta såklart är viktigt även om man har fri tillgång, men kanske än mer om man begränsar givorna.

Sen förlorar man ju en av de stora fördelarna med lösdrift; att man inte behöver passa några tider. Men är det omöjligt att ha fri tillgång är det ju ändå absolut bättre att dela upp givorna än att stalla upp hästarna!

Mina hästar äter sig smällfeta om de får fri tillgång, de får höet i finmaskiga nät för att det ska räcka länge det är ju ättiden som är väsentligast för värmealstring. Näten är STORA och räcker länge. Inga täcken utom regn om det är riktigt äckligt väder.

jag har lösdrift 40 kvm på 1 stor och 1 shettis . och min lilla hage iträdgården funkar på vintern . fodrar 2 gånger morgon och kväll funkar för mig vill inte ha en massa spill ensilage är för dyrt att ha på fritillgång . mina får så mycket dom behöver och äter vid sin egen krubba .

klart att du kan mata dom så men är det inte lättare att ha dom på fri tillgång? beror så klart mkt på häst osv men kul att du ska ha lösdrift

*Kl*

Varför skulle hästar som har fri tillgång på hö/silage äta dygnet runt, om dom inte gör det under sommarbetet?

Matandet är i sig en källa till oro, då alla individer ska skynda sig att få med så mycket som möjligt av den begränsade fodermängden. Hästar som vant sig vid att ha fri tillgång slutar stressa och äter bara när dom behöver.

Testa hellre med att ta bort/minska på kraftfodret och försök med fri tillgång.

LIA

Mina hästar har väl i princip fri tillgång, via en foderhäck med nät.
Så de kan inte gluffsa i sig hursomhelst.

På vintern brukar de få morgon (om det är slut) lunch och sedan em eller så fyller jag på foderhäcken inför natten igen, annars gör jag det på kvällen.

Det beror på vädret.
Ibland räcker en full häck nästan ett dygn, ibland bara över en natt och knappt det.

Matandet är i sig en källa till oro, då alla individer ska skynda sig att få med så mycket som möjligt av den begränsade fodermängden. Hästar som vant sig vid att ha fri tillgång slutar stressa och äter bara när dom behöver.

Testa hellre med att ta bort/minska på kraftfodret och försök med fri tillgång.

LIA

Håller med till 100%!

Sen jag började med fri tillgång för 4 år sen har mina hästar slutat vara monster vid intag eller hantering. I år ska de gå på lösdrift för första året och det blir fri tillgång där också. De äter abolut inte ihjäl sig, den ena är iofs för rund men det beror mest på att hon inte rör på sig.

Islänningarna här fodras däremot efter tider, och det verkar funka bra på dem!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2