Sv: lösdrift
Jag förstår inte varför fri tillgång till hö och lösdrift är så starkt sammankopplat för många?!
Visst gör de av med lite mer energi för att de troligen rör sig mer än en häst som står installad om nätterna, men det behöver ju inte vara kallare på en lösdrift än i något annat vanligt oisolerat stall eller utebox? Undrar förresten vem som fryser mest mitt i vintern - hästen i 3 x 3 m kallstallsboxen eller hästen på lösdrift som går ute och noppar i hagen?
Våra får hö 4 ggr/dag och de är i perfekt hull. De har täcken på sig efter nederbörd och temperatur och rids och sköts som vilka andra hästar som helst - skillnaden är bara att de sköter utsläpp och insläpp helt på egen hand. De står på halm (fräsch sådan, vi sköter lösdriften så att man när som helst själv kan sätta sig ner i den) och pillar i sig det de själva vill.
Två av våra tre på lösdrift skulle rulla som julostar mellan foderhäck och thermobaren ifall man gav dem fri tillgång till hö. Den tredje hade kanske fixat det, men för hennes del har vi löst det så att hon separeras från de andra två en gång per dygn och får några mer kg hö och mer kraftfoder än de övriga vid det tillfället. Fungerar kalas!
Den gamla hästen har för övrigt blivit som ny i benen (tjocknade till varje natt i box), min häst har slutat sparka i väggarna + blivit fräschare i benen hon också (samt att skorna sitter kvar numera!) och ponnyn har fått ny glimt i ögonen sedan vi flyttade från inackorderingsstall till egen lösdrift. Skulle jag bygga nytt stall så skulle det absolut bli en storbox för lösdrift och en kompleterande sjukbox - inser allt mer hur vår förmänskligade syn ärvd från jordbruk, militären och ridskolor på hästen faktiskt har inskränkt den väldigt mycket i sitt naturliga beteende. Hästar fungerar ju inte som människan som vill krypa in i ett litet bo och sova där i 8 timmar (sedan kan de förstås vänja sig)...
Var inte meningen med ett brandtal om lösdriftar men nu kom ett i alla fall.
Fler lösdriftar åt hästarna!