Sv: lösdrift

Varför skulle hästar som har fri tillgång på hö/silage äta dygnet runt, om dom inte gör det under sommarbetet?
Sant.
Men mina hästar rullar fram på sommarbete också.
Om jag inte begränsar det ordentligt.
Vissa hästar blir lätt feta av naturen.

Testa hellre med att ta bort/minska på kraftfodret och försök med fri tillgång.
Och vad gör man när man redan har tagit bort det då?

Nu så har jag Islandshästar men de är ju de vanligaste hästarna för lösdrift.

kl

Även här är det tjockishästar som inte fungerar på fri tillgång på hö (nordsvensk och shettis) Med rätt grovfoder skulle det gå, men något sådant har jag inte lyckats finna och dessutom använder jag helst det vi skördar själva. Visst finns det gott om foder med dåliga värden, men även mina lättfödda hästar behöver rätt balans mellan energi och protein och jag undviker kraftoder så långt det går. (Hur ofta ser man ett grovfoder med 4 MJ vilket hade lämpat sig för mina bägge, och ändå en kvot på iaf 7? Jag har ännu inget sett.)

Mina två går på 4 kuperade ha och klättrar över berget många gånger dagligen samt att nordsvensken jobbar en del, men fri tillgång på ett normalt hö skulle aldrig gå utan de skulle rulla fram eller i värsta fall bli sjuka. Sommartid är det magert bete och mycket motion för nordsvensken och betesbegränsare för den lilla.

Mina hästar får hö i portioner (och ganska mycket mindre än vad jag önskar att jag kunde ge dem) men det finns halm i lösdriften (dock äts inga mängder) och framförallt väljer de att gå ute och äta det som finns i hagen, såväl gammalt gräs som sly i skogen. Och aldrig någonsin står mina hästar vid grinden och väntar på mat eller ens kommer springande när jag kommer med höet, de är aldrig hungriga på det viset.

I övrigt klarar de sig på det hagen ger nästan 8 mån om året, så vi har en väldigt liten höåtgång här.

Fri tillgång minskar också oroligheter kring maten och matplatsen.

Jag håller med i mycket av vad du säger men inte det här. Har ganska ofta sett hästar i lösdrifter som vaktar matplatsen så vissa lågrangade inte kommer fram öht, då tycker jag det är bättre att lägga ut flera stora höhögar några gånger per dag så även de lågrangade kommer åt att äta. Sedan kan man ju givetvis ha två eller flera matplatser men om man fodrar genom att rulla ut en bal och öppna den i hagen så blir det lätt så att någon inte äts upp innan den blir dålig om det finns flera stycken samtidigt.

Sant.
Men mina hästar rullar fram på sommarbete också.
Om jag inte begränsar det ordentligt.
Vissa hästar blir lätt feta av naturen.
Begränsa den fria tillgången på hö/silage på motsvarande sätt. :idea:

Ursprungligen postat av LIA
Testa hellre med att ta bort/minska på kraftfodret och försök med fri tillgång.

Väntar, t ex. Vår, och våra grannars och kompisars erfarenhet är, att det kan ta tid för hästarna att tillägna sig ett nytt beteende vad gäller det här. Är dom vana vid att bli serverade duttvis i box eller ute, så kan det ta sin tid att vänja sig vid den fria tillgången.

Nu så har jag Islandshästar men de är ju de vanligaste hästarna för lösdrift.
Undrar det? Procentuellt stämmer det säkert än så länge, men i totala antal undrar jag. Oavsett det, så finns fler aspekter på det här. Något jag undrar över är den fobi för "ickesmala" hästar som råder. Vad gör det om hästen har lite runda former och inte ser ut som en maximalt högpresterande höjdhoppare i kroppen?
Vilket anses värst? En häst med några kilo över minimum eller en med magsår?

LIA

Vilket anses värst? En häst med några kilo över minimum eller en med magsår?

LIA

Magsår självklart, men sedan är det ganska stor skillnad på hur tjocka de blir när de blir tjocka sas. En standard ridhäst som "anses tjock" har i regel lite för många mm över revbenen. Ett kallblod/ponny som "anses tjock" är ofta ordentligt överviktig vilket är betydligt skadligare...

JMissförstå mig rätt, jag är absolut FÖR fritillgång när det fungerar och har haft det till de flesta hästar jag haft, såväl varmblod som kallblod och ponny, dock fungerar det inte till de två jag har idag. De har ju dock fri tillgång till att tugga, men inte på hö/ensilage...

Tycker ni att det är ett måste att hästen går på fri tillgång till hö på lösdriften?
Kan man ge hästen mat morgon,lunch,middag,kväll då dom går på lösdrift?
( Dom får absolut så mycket mat dom behöver, mycket mat kommer ge kvällstid)

Det kan man säkert men för mig är lösdrift synonymt med fri tillgång på grovfoder.
De jag känner som har hästar som lätt rullar fram har haft fri tillgång på halm av god kvalité och gett hösilaget portionsmässigt men den största anledningen till fetma har enligt min erfarenhet berott på för lite motion (både tidsmässigt men främst avsaknat av intensitivitet och verkligt jobb i hästen) och i vissa fall ett för näringsrikt hösilage.

Våra "stora" hästar drar med lätthet i sig 25 kg hösilage/dygn under den norrländska vintern.

Lösdriftshagen måste också vara tillräckligt stor, ha ett acceptabelt underlag och gärna vara kuperad så att hästen har en vettig chans att kunna röra sig. Sedan är ju flocken viktig förstås.

Väntar,
Hur många år då?
Jag har försökt i alla fall i minst 3 vintrar.

Något jag undrar över är den fobi för "ickesmala" hästar som råder.
Men mina hästar blir som flodhästar.
Och det är inte bra för benen och de inre organen med kanske 150kg övervikt på en häst som skall väga 350kg.

Nu så får de ju massor av halm att tugga på och hösilaget utportionerat 3ggr/dag som proteinfoder. (11 i kvot)
Så de går inte med tomma magar.

Egentligen, vad spelar det för roll om det är hö/silage som de har fri tillgång på, eller om det även är halm och det som skogen ger? Det är ju inte så att de får sin ranson grovfoder och sedan står i sin grushage och väntar på nästa omgång mat, mina, och jag tror även dina Inte-Ung, har ju annat att äta under tiden?

För att klargöra en sak, så har jag har i o f s inte talat om just dina hästar!!

Du säger att du försökt i 3 vintrar. Försökt vad och hur?
Jag redogjorde för mina med fleras erfarenheter. Hur dina förutsättningar ser ut har jag ingen aning om.

Återger: "Begränsa den fria tillgången på hö/silage på motsvarande sätt." Ifall du missade det?

Nej, det är inte bra med kraftig övervikt hos hästar (heller :) ), men för en begränsad period tycker jag man kan överse med det. Det viktiga är väl trots allt hur det fungerar för hästarna resten av deras liv?

LIA

Fast "att begränsa den fria tillgången på motsvarande sätt" är väl just att dela upp det på mindre, regelbundna givor?

Det var inte riktigt det som jag pekade på i mitt senaste svar, om du läser tillbaka.

LIA

Jag begränsar betestiden också när det behövs.
Då så flyttar jag hästar och öppnar och stänger grindar.

Det är en evig kamp mot övervikten.
Motion är inte ett alternativ för alla.
Vissa har benproblem och andra är inte inridna.

Jag sa inte att det tar bort allt vaktbeteende kring maten för alla hästar utan att det minskar risken för oroligheter kring matplatsen.

Om hästarna har tillgång till foder hela tiden finns ingen anledning för någon att lägga ner energi på att störa dom andra - men självklart kan flocksituationen bidra till att man flyttar på varandra, och även att vissa individer jagar bort andra.

Dessutom skapas inte samma "tillfällen" för oro. En utfodring i en flock som gått utan mat kan bidra med en del hets, medan påfyllning i en full höhäck är mindre intressant. Hästarna försätts inte i situationen att de måste skynda till mat.

Men jag håller med om att man ska ha foder utplacerat på flera ställen i hagen. Ffa om man har många hästar eller om man har en individ som har svårt att slappna av. Inte bara för den ranglåges skull utan också för den ranghöga, som ju blir stressad av att ständigt vaka över sin höhög.

Har hästarna hö sygnet runt kan de äta i omgångar - vilket jag av erfarenhet vet att hästar gör om de inte kommer överens. Hästar som är utstötta tillåts också äta - när den ranghögste flockens ledare tillåter den. Mao bör de ha tillgång till foder hela dygnet, så att den kan ta varje tillfälle den får.

Senast ändrad:

I min flock så har det fungerat bäst med att ge 3ggr/dag och så mycket att alla är mätta strax innan maten är slut.
Då har både de ranhöga och ranglåga ätit färdigt.
Blir man hungrig mella dessa måltider så får man äta halm.

Jag sa inte att det tar bort allt vaktbeteende kring maten för alla hästar utan att det minskar risken för oroligheter kring matplatsen.

Om hästarna har tillgång till foder hela tiden finns ingen anledning för någon att lägga ner energi på att störa dom andra - men självklart kan flocksituationen bidra till att man flyttar på varandra, och även att vissa individer jagar bort andra.

Dessutom skapas inte samma "tillfällen" för oro. En utfodring i en flock som gått utan mat kan bidra med en del hets, medan påfyllning i en full höhäck är mindre intressant. Hästarna försätts inte i situationen att de måste skynda till mat.

Men jag håller med om att man ska ha foder utplacerat på flera ställen i hagen. Ffa om man har många hästar eller om man har en individ som har svårt att slappna av. Inte bara för den ranglåges skull utan också för den ranghöga, som ju blir stressad av att ständigt vaka över sin höhög.

Har hästarna hö sygnet runt kan de äta i omgångar - vilket jag av erfarenhet vet att hästar gör om de inte kommer överens. Hästar som är utstötta tillåts också äta - när den ranghögste flockens ledare tillåter den. Mao bör de ha tillgång till foder hela dygnet, så att den kan ta varje tillfälle den får.

Jag har varit med om hästar där det skulle passat bättre för dem med att få några stora givor hö utspridda över dygnet i flertalet högar (några fler än en till varje häst). Jag har sett två hästar falla ur ganska mycket för de inte kom åt att äta när de hade fri tillgång, oftast har det inte varit bara en häst som vaktat maten, utan hästarna som har varit lägst i rang har inte fått komma fram om någon annan häst stod vid balen samtidigt, så de fick springa och ta sig en munfull när tillfälle fanns men det blev ju bara någon liten tugga i timmen på sin höjd.
Annars så brukar väl generellt sett de flesta hästar få minskad stress vid fri tillgång, det håller jag med dig om och att det inte bör finnas någon anledning för ranghögre hästar att jaga bort de ranglägre hela tiden i de fallen men de hästar jag har sett måste tyckt att de haft en bra anledning ändå.
Säger bara att jag iaf har sett ett par exempel som gör att jag tycker fri tillgång inte alltid är det mest optimala för alla hästar, då pratar jag främst om de ranglägsta. Där hade det varit fördragbart om hästarna fått 3-4 fodringar utspritt över dygnet så alla haft en egen hög att äta ifrån i lugn och ro och sedan fri tillgång på halm (stor yta så alla kommer åt) för tuggbehovet. Men man får väl se från flock till flock vad som passar helt enkelt. :) Huvudsaken är att hästen hela tiden har något att tugga på och får i sig den näring som behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka