lösdrift?

Ravishing

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här, men anses den ligga fel kanske moderator kan flytta?

Såhär ligger det till, jag har ett halvblodsto som har gått på lösdrift sedan förra sommaren fram till nu, hon är dräktig och beräknas föla vid midsommar ungefär. Hon funkar super ute på lösdrift, hon blir som en annan häst verkligen. när hon står på box skulle hon behöva ridas 20 h om dagen ungefär för att vara mentalt nöjd.

Jag har nu frågat stallägaren om jag kan fortsätta ha henne ute på lösdrift med de stoföl som kommit nu (mitt sto är 4 iår) och hon tyckte det var en bra idé, en fråga är då, hur skulle det gå om mitt sto fick ett stoföl då. när de andra fölen är avvanda så går hon fortfarande med sitt? Hur skulle ni gjort?

En annan fråga är också, kan man ha täcke på hästarna ute på lösdrift? Dum fråga för er som har erfarenhet av detta kanske. Själva problemet är ju att hon ska tränas och sedan tävlas och jag vill ha henne ute dygnet runt, men det kommer inte funka om hon sätter monsterpäls á la isbjörn.

Har haft unghästarna ute på lösdrift men då har dem inte ridits varje dag..går det att lösa tro?

Sv: lösdrift?

Kan inte svara på fölbiten men väl om täcken. Jag har mitt vbl täckad hela vintern pga att hon inte sätter tillräckligt med päls. De andra har täcke efter behov (regn, svettiga efter ridning osv).

De som har full päls brukar få stå inne och torka en liten stund efter träning och sen ut i hagen med täcke på (beroende på väder förstås).

Det funkar alldeles utmärkt att göra så här, det är andra vintern de har gått på lösdrift nu.

vi har våra halvblod på lösdrift. dom är fullt igång hela året, en är täckad pga. att han sätter för lite päls och den andra för att hon sätter för mkt. och alltid behöver klippas oavsett.

det fungerar jättebra.

jag vet dom som låter stoet gå kvar med fölet och låter stoet "stöta" själv, efter vad jag hört så har det oftast fungerat fint och fölen brukar vara "stötta" när dom är runt 8-11 mån. även om stoet inte är ombetäckt.

Jag har haft min häst på lösdrift hela vintern. Han har varit helrakad, täckad och blivit riden fem gånger i veckan....

det har gått super

tack så jättemycket för svaren allihopa! Kanske var en dum fråga men eftersom jag inte haft någon egen erfarenhet så...

lutar åt att hon får gå ute på lösdrift, kanske hon blir vettig att rida iaf!!

Kan inte svara på fölbiten men väl om täcken. Jag har mitt vbl täckad hela vintern pga att hon inte sätter tillräckligt med päls. De andra har täcke efter behov (regn, svettiga efter ridning osv).

De som har full päls brukar få stå inne och torka en liten stund efter träning och sen ut i hagen med täcke på (beroende på väder förstås).

Det funkar alldeles utmärkt att göra så här, det är andra vintern de har gått på lösdrift nu.

En fråga, har inte hästarna fått skavsår av att gå med täckena på dygnet runt?

Min häst kom från ett hoppstall där han har stått med täcke både inne o ute så han var van att gå täckad. Han älskar verkligen att gå på lösdrift! Fick lite bogskav i vintras, då köpte jag några nya täcken med glansig insida o som var mer rymliga. Glansspray gjorde också susen! Så täcken är inga problem.

Hoppas att allt löser sig med bebisen!!

Hade min på lösdrift jag också, och stoet som skulle ha föl som gick med oss fick stå själv när de var dax för fölning och i början efter det föddes och sen kom de tillbaka. det funkade utmärkt.

Ang. täckesbiten så är det inga problem att täcka hästen på lösdrift hela vintern. Det du måste ha i beräkningarna är 1. att du måste ha ombyten. Täckerna läcker sällan om man köper vanliga kvalitetstäcken (våga vägra Rusta säger jag bara! :D De läcker från första dagen) men de kan gå sönder. Det blir ju mer slitage när hästen går med det uromhus dygnet runt. Det räcker med en liten reva. Sen håller täckerna och impregneringen bättre och längre, om man byter lite då och då. Regnar det mycket i flera veckor kanske man byter yttertäcket varje eller varannan dag så att det får torka imellanåt. Mina har dock hållt väta och värme i alla år trots att jag fått laga dem vid tillfällen då hagkompisar bitit och rivit sönder dem.

Sen gör jag alltid så med täcken att jag använder dubbla täcken. För att kunna variera tjockleken på täcket men framförallt (!) för att det är billigare. Jag använder alltid regntäcke ytterst efter som att det oftast är det som går sönder - och det är mycket billigare att köpa regntäcken än att köpa vintertäcken. Under det anpassar jag sen tjockleken på täcket. Fleece är väldigt isolerande och vamt, trots att det är tunt, och andas bra. När det är riktigt kallt under vintern har jag thermotäcke istället under regntäcket.

Jag har en miljon täcken men man får räkna med att ha iaf 3 yttertäcken, 2 fleecetäcken och 2 thermotäcken (behöver inte vara vattentäta) minst. Så får man se till att laga om ngt går sönder. Sen behöver man inte köpa nya på flera år om man inte har täckesätare som river grejerna i småbitar (been that, done that).

Kan tillägga att min häst rids regelbundet, har haft honom i egenstartad lösdrift i 3 år. Jag skulle aldrig få för mig att klippa en häst som går på lösdrift oavsätt täcke eller ej (man vet aldrig vad som händer, ett täcke kan åka av om man har otur) men det är det många andra som gör utan problem. :)

Ang. fölfunderingen du har så ska jag först erkänna att jag själv inte haft eget föl så mina erfarenheter är föga. Hos oss har vi precis fått in en åring som stått med sin mamma fram tills den kom till oss. De flyttade den till vår lösdrift just för att separera den från mamman ett tag, men efter sommaren ska den få flytta tillbaka till mamman igen. De ska ha båda hästarna hemma på egen gård. Mamman reagerade gandka positivt på att bli "fri" från sin unge och åringen trivs superbra med våran flock som är ganska lugn och sansad - med undantag för ett sto. Hon har fått lära sig veta hut och hon är väldigt social med de andra och har två nya bästisar. Hon provar att leta spenar ibland på valackerna men nog mest av gammal vana. Har stått hos oss sen mitten på april nu.

I naturliga livet kan jag tänka mig att "mammigheten" försvinner med tiden. NÄR det händer är svårt att säga för mig som inte har erfarenhet av detta sen tidigare. Men i en vild flock tar man ju aldrig en häst från de andra så som vi gör med våra hästar, så det är nog ngt man får jobba med. Jag vet dock en unghäst som separerades från sin mamma när den var 3 år. Jag upplevde inte detta som problematiskt men jag var inte med under själva separationen så återigen är det svårt att säga.

Min spontana tanke hade varit att låta dem gå tillsammans och att sakta men säkert jobba med hästen i hagen, vistas i flocken och spendera tid med det där. Sen hade jag börjat ta med den från flocken (alltså i fritt tillstånd och fortfarande i hagen) för att jobba med dess förtroende för mig. Sen hade jag gått vidare och tagit den ut ur hagen. Små steg, men ofta, ofta. Så att den på ett lugnt, trevligt och positivt sätt, med fri vilja följer med mig från flocken när jag övertygat den om att det är tryggt att följa med mig.

Så hade jag gjort.

Sen har vissa hästar sina bästisar och de hänger gärna på dem. Vi har två ston i stallet som gick ensamma tillsammans i några månader på lösdriften (efter 2 tidigare år i större flock) och dessa två vill inte gärna bli lämnade av den andra i hagen och vice versa. De har ridits och skötts tillsammans i över 6 månader. Så en del hästar får väldigt nära kontakt, så även sto+föl och det är återigen ngt man får jobba med succesivt så att hästarna känner sig trygga med oss också, inte bara med varandra.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar