Sv: lösdrift

Det som förvånar mig är att inte fler har kommit på lösningen att låta hästarna gå i skogshagar, om man nu bor i ett landskap där det finns, som ger oftast fast underlag utan särskilt mycket lera, och ger skydd som alternativ till lösdrift, som givetvis måste finnas i anslutning.
Mindre risk för fång och kolik, sysselsättning till hästen och ger lite andra muskler, då hästen blir bättre på att sätta fötterna, och gå i mera kuperad terräng.
Naturligtvis får man stödfodra, men slipper så mycket annat elände i gengäld.

Den dagen jag har egen gård så tänker jag ha lösdrift till min enorma sommarhage så att hästarna kan gå på lösdrift under sommarbetet men stå på stall på vintern och då gå i vinterhage. Då får jag ut mesta möjliga av båda som jag ser det. Allt positivt med att de får leva fritt på sommaren men ändå att jag kan klippa hästarna på vintrarna och ha dom inne på nätterna då det är mörkt och usligt. Och då har jag ju även möjligghet att ha dom i stallet under sommaren om det skulle bli ett riktigt oväder. Jag skulle aldrig skaffa lösdrift utan möjlighet till stall....

Så har jag det! Vintertid har de tillgång till lösdriften dagtid om de vill gå in, men står uppstallade på traditionella stall.

Fördelen med traditionell stallhållning vinterhalvåret är att man sparar enormt på hagarna när hästarna inte går där hela tiden. Till lösdrift året-om räcker inte hagar i storleksordningen 1ha per häst om man inte har tillgång till mycket lämplig hållbar mark. Men jag tycker ändå att genom att ha hästarna vintertid ute dagtid i tillräckligt stor hage så rastar de sig ändå rejält själva (har fri tillgång på gräs att gräva fram i snön så de är strängt upptagna) och några stallmodiga hästar att rida blir det inte. Och det är skönt att svänga sig i sängen på natten när stormen rasar ute och man vet att hästarna står inne i sina varma boxar och tuggar hö.

Vi har ingen ligghall till vårt sommarbete tyvärr... Så vi måste ta in dom i stallet ibland för att vara lagliga. Och då jag bara är inackorderad så har jag inte särskilt mycket att säga till om :( Vi har dessutom relativt jättesmå sommarhagar... Gräset räcker inte mer än typ 2 månader... Sen måste man stödutfodra med hö.
På sommarbete krävs ingen ligghall, så det behöver ni inte. Ett gäng träd och så så att hästarna kommer undan solen är dock bra att ha...

Det som förvånar mig är att inte fler har kommit på lösningen att låta hästarna gå i skogshagar, om man nu bor i ett landskap där det finns, som ger oftast fast underlag utan särskilt mycket lera, och ger skydd som alternativ till lösdrift, som givetvis måste finnas i anslutning.
Mindre risk för fång och kolik, sysselsättning till hästen och ger lite andra muskler, då hästen blir bättre på att sätta fötterna, och gå i mera kuperad terräng.
Naturligtvis får man stödfodra, men slipper så mycket annat elände i gengäld.
Håller med. Har förvisso ingen lösdrift, men en stor dunge i vinterhagen. Där är det alltid fast mark och hästarna trivs bra där nu när stora delar av hagen ser ut som skit ( inte särskilt djupt, men kladdigt). Ska under året köpa till mer mark och har bestämt mig för att försöka få tillgång till mer skog just av den anledningen. Sommarbete har hästarna hos en granne i alla fall och det är då viktigare att vinterhagen "håller" för slitaget:bow:

På sommarbete krävs ingen ligghall, så det behöver ni inte. Ett gäng träd och så så att hästarna kommer undan solen är dock bra att ha...

Det finns inte heller... Det är en åkerplätt mitt bland andra åkerplättar så det är helt öppet. Men jag vill ändå inte flytta ifrån stallet för det är billigt och har sjukt bra träningsmöjligheter :)

Det finns inte heller... Det är en åkerplätt mitt bland andra åkerplättar så det är helt öppet. Men jag vill ändå inte flytta ifrån stallet för det är billigt och har sjukt bra träningsmöjligheter :)
Ja, många sommarbeten ser ju ut så, inte konstigt egentligen. Men som sagt, du får ha hästarna utan ligghall på sommarbete, så på det sättet är du inte olaglig. Varma sommardagar vet jag många som ställer in hästarna på stall dagtid när det är som varmast så att de slipper gassande sol och bromsar, så går de ute på natten istället. Det är ju ett alternativ om man inte kan fixa skugga på något sätt.:D

Jag skulle inte låta mitt sto föla i lösdrift, hon skulle fått komma in i torr, halmad box när det började närma sig. Lättare att övervaka och ingripa om det behövs.

Ett av våra ston har fölat ute i hagen, där hon är tillsammans med sin bästa kompis.

Jag skojar inte om jag säger att hon höll igen när hon stod inne i en fin halmbox.
På morgonen släpptes hon ut av min dotter (vuxen, van vid fölningar).
Hon betade helt lugnt och tittade runt lite o såg helt oberörd ut.
Dottern gick in i stallet tog fram grep o kärra för att börja mocka, tittade ut igen för att kolla stoet, då låg hon ner o krystade ut ungen, han var ute innan hon nådde fram

Vilket jag tycker är mycket mycket märkligt....Är det någon gång hästarna VERKLIGEN behöver sin lösdrift, är det på sommaren, som skydd mot alla insekter.
Den lagen borde enligt min mening ses över snarast!!!
Visst kan man hälla över hästen Switch Pour On, som är så starkt, så man knappt behöver avmaska, då det ger sig på hela invärtes avdelningen också, samt tom kan ge allergiska reaktioner. Men skydd i byggnad sommartid, borde vara ett obligarorium.

Vilket jag tycker är mycket mycket märkligt....Är det någon gång hästarna VERKLIGEN behöver sin lösdrift, är det på sommaren, som skydd mot alla insekter.
Den lagen borde enligt min mening ses över snarast!!!
Visst kan man hälla över hästen Switch Pour On, som är så starkt, så man knappt behöver avmaska, då det ger sig på hela invärtes avdelningen också, samt tom kan ge allergiska reaktioner. Men skydd i byggnad sommartid, borde vara ett obligarorium.
Håller med dig, men man har antagligen inte tänkt på att många sommarbeten är på vall och därför inte har några träd som ger skugga. Traditionella beteshagar har ju ofta dungar för hästarna att gå in under, men numera släpps ju hästarna oftare på vall som sagt. Själv ser jag till att hästarna får tillgång till en "åkerö" med skog även om de går på vallen hos grannen. Oftast finns den möjligheten åtminstone där jag bor (skåne mm är ofta lite öppnare).

Vi har ingen ligghall till vårt sommarbete tyvärr... Så vi måste ta in dom i stallet ibland för att vara lagliga. Och då jag bara är inackorderad så har jag inte särskilt mycket att säga till om :( Vi har dessutom relativt jättesmå sommarhagar... Gräset räcker inte mer än typ 2 månader... Sen måste man stödutfodra med hö.

På sommaren är det fullt lagligt att ha ute sina hästar dygnet runt utan ligghall, det är när betestillväxt sker.
Jag håller med om att vindskydd verkligen behövs på sommaren, det är då den behövs! Vilket djurplågeri det är med stekheta sommardagar och inte en skugga i sikte för beteshästar...

Senast ändrad:

Tack för infon :) Då ska nog pålle få gå ute dygnet runt om det är bra väder :) (dvs inte för varmt heller!) Vi har ju aldrig ens mörkt här uppe om nätterna så vi brukar också ha dom inne på dagarna ibland och ute på nätterna, då är insekterna lugnare också.

vad säger små föl om lösdrift då? om man tänker det är ju mest naturlikt för dom att föla ute, varför blir många så härjiga över att vara ute? sen kan man ju förstå i storm är det ju inte det bästa stället att vara ute å föla på, men har man en torr fin lösdrift har väl stona det som bäst, eller?

Jag hade gärna haft skog i lösdriften, men det finns ingen möjlighet till det :( Här omkring där jag bor är det få förunnat att ha skog i lösdriften. Kan tänka mig att det är så för fler än oss. Det är nog många som skulle ha skog och kuperade hagar om de hade möjlighet.

Mvh Jordgubba :)

Du har fått bra svar från övriga, men jag tänkte bara tillägga att du bör ha tillgång till en eller flera boxar ifall din häst skulle bli sjuk eller skadad. Har för mig att det är lag på det, eller ialla fall är rekommenderat av djurskyddsmyndigheten.

Mina hästa har tre olika " stall " att gå in i men trots att det är åska hagel och drivis sover dom ute på nätterna, jag kan inte ha annat än lösdrift ty två av de mina hostar av att stå inne för mycket. Det är på sommaren hästar har mest nytta av ligghall för att komma undan sol och insekter.

Du har fått bra svar från övriga, men jag tänkte bara tillägga att du bör ha tillgång till en eller flera boxar ifall din häst skulle bli sjuk eller skadad. Har för mig att det är lag på det, eller ialla fall är rekommenderat av djurskyddsmyndigheten.

Det är inte lag på att ha box, om lösdriften är isolerad. Men man måste då kunna dela av den, om det skulle behövas!

Är inte lösdriften isolerad så är det lag på att det ska finnas "box tillgängligt"!

Med "isolerat" menas att det inte blåser och drar på hästen, dock så räcker det med 2 väggar i en vinkel.... bara det är "säkert" för drag!

MVH Karin

Det är inte lag på att ha box, om lösdriften är isolerad. Men man måste då kunna dela av den, om det skulle behövas!

Är inte lösdriften isolerad så är det lag på att det ska finnas "box tillgängligt"!

Med "isolerat" menas att det inte blåser och drar på hästen, dock så räcker det med 2 väggar i en vinkel.... bara det är "säkert" för drag!

MVH Karin

Och som vanligt tycker jag att lösdriftslagen är helt knas. Den borde konstrueras så, att hästarna kan gå in och få skydd mot insekterna på sommaren.
Undrar när någon beslutsfattare eller utredare komer att komma på den tanken?
Reglerna är ju bakfram!

Och som vanligt tycker jag att lösdriftslagen är helt knas. Den borde konstrueras så, att hästarna kan gå in och få skydd mot insekterna på sommaren.
Undrar när någon beslutsfattare eller utredare komer att komma på den tanken?
Reglerna är ju bakfram!

Håller med:idea: Men tyvärr så e det ju inte "vi lösdriftsägare" som bestämmer reglerna:mad: Våra hästar står hellre i skogen å sover än i lösdriften.... samma sak gäller på sommaren! Har iof inte lösdriften i "sommarhagen", men har haft hästana i den hagen på sommaren och det är MÖJLIGEN då den avänds som skydd mot knott! Men jag tycker att det borde vara lag på "knottskydd" ist för "blåst"....:crazy:

Hoppas ni förstår vad jag menar.... det blev lite luddigt:bump:

Håller med:idea: Men tyvärr så e det ju inte "vi lösdriftsägare" som bestämmer reglerna:mad: Våra hästar står hellre i skogen å sover än i lösdriften.... samma sak gäller på sommaren! Har iof inte lösdriften i "sommarhagen", men har haft hästana i den hagen på sommaren och det är MÖJLIGEN då den avänds som skydd mot knott! Men jag tycker att det borde vara lag på "knottskydd" ist för "blåst"....:crazy:

Hoppas ni förstår vad jag menar.... det blev lite luddigt:bump:

Nä jag vet...det är lagstiftandet det är fel på!
Det enda vi kan göra vi hästägare, är att använda vår empati och sunda förnuft som djurägare, och fixa skjul eller annat, för våra hästar att ta skydd i på sommarhalvåret!
Och blåst!!! tillåt mig småle! Blahaaa skulle jag vilja säga! :D Vilken häst tar skydd mot normal blåst? Inte många.
Möjligen i kombination med ösregn eller blötsnö, eller Norrlandskyla.
Och både hästar och lösdrifter är så olika.
En del använder sina korrekt byggda lösdrifter mycket, och andra föredrar skogen eller naturen i allmänhet.
Sen finns också problem ibland, att lösdrifter vetter åt fel håll i hästens smak, inte är uppdelad så att alla hästar vågar sig in, eller riktigt erbjuder tillräckligt skydd med tex mörk vrå där inte insekterna tar sig in, eller köldridå som skyddar ingångarna, eller att in och utgångar är för få, så ranglåga hästar inte vågar sig in.
Listan kan göras lång på allt som kan byggas ofördelaktigt för hästen.
Vissa kusar ligger därinne så mycket att man tror de är sjuka nästan..medan vissa inte finner någon som helst anledning att besöka en byggnad! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har nyligen insett att jag nog är en hsp. Något som förklarar så otroligt mycket. Nu är det så att jag försöker lära mig att...
Svar
5
· Visningar
1 673
Senast: Gotthard
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 300
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 076
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama