sara_18

Trådstartare
hejsan.. lösdrift bra eller dåligt? för å nackdelar. har nån erfarenheter av lösdrift? har funderingar av att skaffa lösdrift till min valack, har ingen aning om han gått lösdrift förut, men han har björn päls så han lär ju inte frysa :D sen har vi ett kallblodssto som gått lösdrift tiigare, va säger hon efter stått på box att få vara ute hela tiden igen? tacksam för svar å upplevelser av lösdrift :)

Sv: lösdrift

Det är inga problem att ställa dem på lösdrift, tvärt om. Däremot kan hästarna vara lite trötta till en början, innan de kommit in i flocken och rutinerna, de kommer att vaka en del i början, innan de hittar sin plats. En del hästar behöver lite längre tid än andra. Vissa reagerar inte alls.

Det finns inga nackdelar med lösdrift mer än att man ju kan tycka att det är trevligare med stall. Har man en bra hage, en bra flock och en frisk häst så kommer den inte att föräta sig, bli stressad, frysa eller liknande som många är oroliga för.

Fördelarna är många som sagt. Det är häslosammare för hästens leder, ligament, muskler, blodcirkulation, hovar, tarmarna, matsmältningen, och andra organ. Det är dessutom bättre för hästens mentala välmående. Ett djur som inte får utlopp för sina fysiska behov mår heller inte bra mentalt. Hästar på lösdrift har stora ytor, mycket rörelse, äter regelbundet och lever i flock. De kan anamma naturligt beteende vilket är det enda rätta för dess mentala och fysiska välmående.

Dessutom slipper du mocka varända dag. En lösdriftshage ska vara stor nog för att slippa detta anser jag. Men såklart är en mindre lösdrift bättre än att ha hästen uppstallad.

Det man ska tänka på är att se till att ha thermobar eller annan anordning som ser till att vattnet inte fryser vintertid. Sen är höhäck av ngt slag en fördel tycker jag, ffa om man fodrar med hösilage. Dock behöver det inte vara någon dyr inköpt sak utan man kan bygga enklare varianter själv.

En annan sak är täckning. Man måste se till att ha ombyten i stallet om hästen är täckad så att man kan byta om det den har på sig går sönder eller blir blött. Jag har ett antal byten till min häst (kanske 10st olika vintertid) då jag av erfarenhet vet att vädret förändras snabbt, täcken går sönder och man har inte alltid tid/råd att köpa nytt på en gång. En del har dock inga täcken på sina hästar men då har man o andra sidan problemet med att hästen sätter mycket päls och regnar det när man ska rida kan det ta väldigt lång tid att torka hästen - för man får ju såklart aldrig lägga sadel på blöt häst. Så det beror lite på hur man vill prioritera.

Startade lösdrift för 3 år sen och kommer aldrig mer att stalla in en frisk häst, om jag inte blir tvingad till det. Jag tycker inte att det är rätt mot djuret.

Jag håller fullständigt med tidigare inlägg. Har bara positiv inställning till lösdrift. Rider en islänning som går på lösdrift. Vi har två flockar på två olika lösdrifter där vissa hästar står i stall på nätterna av olika anledningar. I flockerna finns inte bara islänningar utan även arab, fjording, varmblod samt shettisar.

Jag har mitt fullblod på lösdrift och han stormtrivs verkar det som. Han är bara 6 år och går med två andra hästar som är 5 och 3. Kul och se hur dom leker och trivs tillsammans. Han är alltid glad och positiv och aldrig springig eller tittig när vi är ute.

Jag ser stor skillnad mellan min häst och jämnåriga som står på box i 18 timmar om dagen på vintern.

hejsan.. lösdrift bra eller dåligt? för å nackdelar. har nån erfarenheter av lösdrift? har funderingar av att skaffa lösdrift till min valack, har ingen aning om han gått lösdrift förut, men han har björn päls så han lär ju inte frysa :D sen har vi ett kallblodssto som gått lösdrift tiigare, va säger hon efter stått på box att få vara ute hela tiden igen? tacksam för svar å upplevelser av lösdrift :)

Jag har inte märkt några nackdelar med lösdrift, om den är kombinerad med ett vanligt stall, så man har möjlighet att stalla upp om så skulle behövas.
Det är bara ett helt annat sätt att sköta hästar på.
Annorlunda med foder, vatten, täcken, bäddar, allt.
Har man väl fått snurr på den nya metoden, tycker jag bara det är positivt.
Och man får vara beredd på, att det inte blir mindre jobb för det.
Men de flesta hästar mår toppen av att få lov att vara ute och röra på sig, som de är gjorda för.
Jag förordar som vanligt kombistall.
Passar kanske inte alla, men här perfekt.

Med risk för att låta som en fanatiker, men det finns inget bättre än en bra fungerande lösdrift. Med bra grovfoder, genomtänkta praktiska lösningar och en inte minst en väl sammansatt flock, kan det inte bli bättre. Jag kommer aldrig gå tillbaka till stall igen. Helt värdelöst att mocka skit varje dag när man kan lägga den tiden på roligare och vettigare saker. Jag fattar inte varför inte alla nästan har lösdrift? Hoppas den superkonservativa hästvärlden fattar lösdriftens fördelar så att det kommer flera!

Vi har våra två på lösdrift och det är verkligen kanon! Fördelarna är som beskrivet ovan.Den nackdel jag kan se är att (säskilt denna hopplösa vinter) är att de blir oändligt skitiga om benen, de är alltid mer eller mindre blöta. Vår ena häst har ett rejält hovskägg och jag låter faktiskt all lera istort sett sitta kvar. Jag borstar bort det yttersta bara. Han håller sig alltid fri från mugg. Den andra har inte denna fördel, och han åker också på muggen ibland. Där måste jag tvätta, smörja och dutta på ett helt annat sätt. Och det blir tidsödande eftersom jag inte vill släppa ut honom blöt (fånigt egentligen, för det blir han ju igen så fort han går ut).

Vi har våra två på lösdrift och det är verkligen kanon! Fördelarna är som beskrivet ovan.Den nackdel jag kan se är att (säskilt denna hopplösa vinter) är att de blir oändligt skitiga om benen, de är alltid mer eller mindre blöta. Vår ena häst har ett rejält hovskägg och jag låter faktiskt all lera istort sett sitta kvar. Jag borstar bort det yttersta bara. Han håller sig alltid fri från mugg. Den andra har inte denna fördel, och han åker också på muggen ibland. Där måste jag tvätta, smörja och dutta på ett helt annat sätt. Och det blir tidsödande eftersom jag inte vill släppa ut honom blöt (fånigt egentligen, för det blir han ju igen så fort han går ut).

Det beror nog på hur ens hagar ser ut. Här har vi inte problem med vare sig lera eller mugg. Har stängt av de hagar med lerproblem. Skogshagar är att föredra denna vinter om man kan få tillgång till det. Men eftersom det varit den varmaste vintern på 100 år, är det inte undra på att tex skåningarna badat i lera.
Det har varit ett helsike längst nere i söder har jag förstått.

jo leran är nog värst, annars tycker ja att lösdrift verkar så bra, vi har alltid haft box men funderar nu på lösdrift, men ston som föder i lösdrift, bra eller dåligt?

Den dagen jag har egen gård så tänker jag ha lösdrift till min enorma sommarhage så att hästarna kan gå på lösdrift under sommarbetet men stå på stall på vintern och då gå i vinterhage. Då får jag ut mesta möjliga av båda som jag ser det. Allt positivt med att de får leva fritt på sommaren men ändå att jag kan klippa hästarna på vintrarna och ha dom inne på nätterna då det är mörkt och usligt. Och då har jag ju även möjligghet att ha dom i stallet under sommaren om det skulle bli ett riktigt oväder. Jag skulle aldrig skaffa lösdrift utan möjlighet till stall....

Men det är väl detsamma som ett vanligt sommarbete? För mig handlar lösdrift om utegång dygnet runt året runt. Och man kan nog ha en klippt häst på lösdrift också, med täcke borde de klara sig bra med fri tllgång på foder givetvis.

jag tycker att alla hästar borde få gå på lösdrift! I alla fall ett par månader varje år! (självklart ska alla hästar vara ute dygnet runt på sommarbete men utöver det också lösdrift). Det är mycket som är bra me dlösdrift och jag kan inte komma på nån nackdel med det. Det första året kan hästarna vara tröta och inte lika alerta och kanske lite runda (om du får, som dem bör få om det är möjligt fri tillgång på hö/hösilage) men dem brukar bli väldigt fina när dem vant sig samt mycket gladare och lugnare. Det som är viktigt är bara att man har ett skjul som är stort så hästarna får plats tillsammans där inne, som stör rekomenderar jag halm, tjock tjock lager så dem kan sova skönt samt också äta lite om dem fryser eftersom dem håller värmen om dem tuggar. Täcken på lösdrift går absolut. bara man tittar till hästarna varje dag och ser att täckerna inte ligger snett eller liknade och kanske har ett extra täcke om det har spö regnat eller snöat. men som sagt lösdrift mår alla hästar bra av! :banana:

Kan tillägga att vi på vår lösdrift haft bla följande raser i olika åldrar: PRE (flera st importerade från spanien, unghästar och medelålders. De gick dessutom alla utan helt täcke hela vintern), engelskt fullblod, svenska varmblod, tinker, poitevinhästar, nordsvensk travare, svenskt hbl, welshponny, mm.

Inga utav dessa har haft några problem alls med att vara ute dygnet runt. Tvärt om.

Har lösdrift åt min tjej.. Hon mår bättre än någonsin.. Hon det är ju trevligare för andningen och kroppen då de slipper stå still i ett litet utrymme. Det märks på min tjej att hon trivs bättre ute.
Hon har en ligghall som hon kan gå in i o lägga sej på en torr bädd. Men det gör hon bara i perioder.

Men det är vad jag tycker. Och jag kommer nog att fortsätta med lösdrift i framtiden med framtida hästar.

Tintilar har svarat på det mesta vad som krävs för lösdrift. Och som h*n säger krävs det en stor hage där grässvålen håller!!! Många vill göra det enkelt för sig, inreder någon liten lada, ströar inte ladan, har ingen vettig grovfoderhäck och har hästarna i en alldeles för liten hage. Man ska vara medveten om att det krävs en hel del arbetsinsats i inledningsskedet för att en lösdrift ska bli bra. En rejäl ligghall, helst med någon typ av ljuskälla (nattlampa). Vatten, helst kopplat så man slipper släpa hinkar. Grovfoderhäck eller motsvarande på hårdgjord yta som går att skrapa av med jämna mellanrum. Stall eller motsvarande för skötsel av hästarna, hovslagare, veterinär etc. Man ska också kunna stalla upp en häst som blivit sjuk. Rikligt med strö i ligghallen som körs ut med jämna mellanrum. Vill man ha djupströ får man vara extra noga med att strö ofta och mycket.

En fungerande lösdrift är jättebra för hästarna och lättskött för hästägaren, en dålig lösdrift är lika mycket djurplågeri som ett dåligt skött vanligt stall.

Vi har ingen ligghall till vårt sommarbete tyvärr... Så vi måste ta in dom i stallet ibland för att vara lagliga. Och då jag bara är inackorderad så har jag inte särskilt mycket att säga till om :( Vi har dessutom relativt jättesmå sommarhagar... Gräset räcker inte mer än typ 2 månader... Sen måste man stödutfodra med hö.

Medryttarpållen bor i lösdrift, han har en stor "stuga" med bädd av halm i anslutning till hagen. (som varit tråkig i år pga regnet :devil:)

Jag ser bara fördelar, hästen kan göra som den vill, den blir friskare och den blir aldrig så överladdat stallmodig som en uppstallad häst kan bli.
Nackdelen är att det blir mer att mocka eftersom de har tillgång till sin liggplats dygnet runt, men det är ändå ett litet problem eftersom de har bädd. Ut med högarna, på med halm och sen är det klart!

I detta stallet bor även uppstallade hästar, så man kan gå in i stallet och borsta osv, och det tycker jag är perfekt. Hade inte velat ha bara lösdrift, utan jag vill ha både och!

Jag skulle inte låta mitt sto föla i lösdrift, hon skulle fått komma in i torr, halmad box när det började närma sig. Lättare att övervaka och ingripa om det behövs.

Beror väl på väder och underlag.. Jag skulle nog föredra att låta min häst föda ute om vädret va rätt och även underlag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har nyligen insett att jag nog är en hsp. Något som förklarar så otroligt mycket. Nu är det så att jag försöker lära mig att...
Svar
5
· Visningar
1 673
Senast: Gotthard
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 300
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 076
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama