Sv: lösdrift
Det är inga problem att ställa dem på lösdrift, tvärt om. Däremot kan hästarna vara lite trötta till en början, innan de kommit in i flocken och rutinerna, de kommer att vaka en del i början, innan de hittar sin plats. En del hästar behöver lite längre tid än andra. Vissa reagerar inte alls.
Det finns inga nackdelar med lösdrift mer än att man ju kan tycka att det är trevligare med stall. Har man en bra hage, en bra flock och en frisk häst så kommer den inte att föräta sig, bli stressad, frysa eller liknande som många är oroliga för.
Fördelarna är många som sagt. Det är häslosammare för hästens leder, ligament, muskler, blodcirkulation, hovar, tarmarna, matsmältningen, och andra organ. Det är dessutom bättre för hästens mentala välmående. Ett djur som inte får utlopp för sina fysiska behov mår heller inte bra mentalt. Hästar på lösdrift har stora ytor, mycket rörelse, äter regelbundet och lever i flock. De kan anamma naturligt beteende vilket är det enda rätta för dess mentala och fysiska välmående.
Dessutom slipper du mocka varända dag. En lösdriftshage ska vara stor nog för att slippa detta anser jag. Men såklart är en mindre lösdrift bättre än att ha hästen uppstallad.
Det man ska tänka på är att se till att ha thermobar eller annan anordning som ser till att vattnet inte fryser vintertid. Sen är höhäck av ngt slag en fördel tycker jag, ffa om man fodrar med hösilage. Dock behöver det inte vara någon dyr inköpt sak utan man kan bygga enklare varianter själv.
En annan sak är täckning. Man måste se till att ha ombyten i stallet om hästen är täckad så att man kan byta om det den har på sig går sönder eller blir blött. Jag har ett antal byten till min häst (kanske 10st olika vintertid) då jag av erfarenhet vet att vädret förändras snabbt, täcken går sönder och man har inte alltid tid/råd att köpa nytt på en gång. En del har dock inga täcken på sina hästar men då har man o andra sidan problemet med att hästen sätter mycket päls och regnar det när man ska rida kan det ta väldigt lång tid att torka hästen - för man får ju såklart aldrig lägga sadel på blöt häst. Så det beror lite på hur man vill prioritera.
Startade lösdrift för 3 år sen och kommer aldrig mer att stalla in en frisk häst, om jag inte blir tvingad till det. Jag tycker inte att det är rätt mot djuret.