J

johanna_h

Nu vet jag inte om tråden hamnar rätt, ursäkta isåfall:)

Jag har precis blivit med gård:banana: det är inget superstort ställe och det går inte att bo där, finns en stuga på gården plus en ligghall. Men det var mest marken jag var intresserad av. För tillfället så är det lösdrift på gården och det vill jag fortsätta att ha, jag ska själv ha häst i framtiden:D

Köpet gick väldigt fort pga av många intresserade så jag har inte hunnit att sätta in mig riktigt i allt om lösdrift.

Lösdriften är godkännd vid en flygande besiktning och då undrar jag hur ofta man ska besikta för lösdrift eller görs det bara engång?

Hagen är just nu på 4000kvm den kan kanske gå att göra större, men hur många hästar får max plats där?
just nu är det två större hästar där och de har blivit lovade att stå kvar till sommaren men sen ville de inte stå kvar så jag ska höra om några andra vill ha sina hästar där.

Ge gärna mer synpunkter och information om lösdrift:)

Sv: Lösdrift

Nu vet jag inte om tråden hamnar rätt, ursäkta isåfall:)

Jag har precis blivit med gård:banana: det är inget superstort ställe och det går inte att bo där, finns en stuga på gården plus en ligghall. Men det var mest marken jag var intresserad av. För tillfället så är det lösdrift på gården och det vill jag fortsätta att ha, jag ska själv ha häst i framtiden:D

Köpet gick väldigt fort pga av många intresserade så jag har inte hunnit att sätta in mig riktigt i allt om lösdrift.

Lösdriften är godkännd vid en flygande besiktning och då undrar jag hur ofta man ska besikta för lösdrift eller görs det bara engång?

Hagen är just nu på 4000kvm den kan kanske gå att göra större, men hur många hästar får max plats där?
just nu är det två större hästar där och de har blivit lovade att stå kvar till sommaren men sen ville de inte stå kvar så jag ska höra om några andra vill ha sina hästar där.

Ge gärna mer synpunkter och information om lösdrift:)
Angående besiktning så är det så här: Om man byggt lösdrift (ligghall) för fem hästar eller fler ska ligghallen förprövas hos länsstyrelsen. Du kan ju kolla om det är gjort. Angående "flygande" besiktning så tippar jag att det är djurskyddsinspektören som varit ute. Besiktning eller inspektion som det brukar kallas är något som utförs av kommunen. Det är inget du behöver begära själv utan de kommer ut regelbundet (eller ska rättare sagt). Det kan dock vara bra att du hör av dig till kommunens djurskyddsinspektör och talar om att du tagit över från förra ägaren (blir enklare att få en bra kontakt med djurskyddsinspektören).

Jag tycker dock att hagen är i minsta laget, men det beror ju lite på vilken typ av mark det är. Försök att öka på den om du kan och ha hästarna på sommarbete i en annan hage sommartid så att vinterhagen får vila.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar