lösdrift?

C

cascada_lover

hejsan ska jag låta diana gå på lösdrift ??det är ju bra för stoet att gå på lördrift ett tag :: men har kommer problemet hon har aldrig hvarit på lösdrift så kommer kommer hon att bli vild?

Sv: lösdrift?

Varför ska hon blli vild av att gå på lösdrift??? :confused:

Att ställa en häst på lösdrift innebär inte att man kan glömma att man har häst, sitta hemma sitta på buke och snacka tjugofyra timmar om dygnet.

Man är hästägare, med ansvar för daglig tyllsyn och hantering vid behov ändå.

hon är en sån häst det är ju första gången så

Har hon aldrig gått på dygnet runt -bete? :eek: Det är ju i stort sett samma idé, men en lösdrift är bättre anordnat. Då hästarna har ett "utestall" elller liknande att sova, eller vad de nu vill göra (ha toa) i.

Jag har mitt sto so är fem år på lösdrift för första gången. Hon har varit där i två månader nu. Hon har fri tillgång på hö och går i flock på åtta hästar, både ston och valackar. Första månaden var hon jättetrött men nöjd. Hon gick tidigare med två äldre ston. Nu när hon har kommit in i rutinerna och flocken så är hon ännu mer samarbetsvillig och harmonisk än tidigare. Hon har ju aldrig varit särskilt oharmonisk men jag märker ändå en väsentlig skillnad. Hon får ju vara häst nu. Jag kan egentligen ha henne hemma där jag bor men kommer inte att ta hem henne förrän jag har lösdrift och minst en grupp på fyra hästar. Jag är där de flesta dagarna i veckan och hon kommer oftast fram direkt och följer gärna med ut ur hagen för att se vad vi ska göra ihop. Jag tycker absolut att du ska låta ditt sto gå på lösdrift, men som sagt det kräver lika mycket av dig som om hon var installad.

Lycka till
Annika

hejsan ska jag låta diana gå på lösdrift ??det är ju bra för stoet att gå på lördrift ett tag :: men har kommer problemet hon har aldrig hvarit på lösdrift så kommer kommer hon att bli vild?

Håll på med henne dagligen så ska hon väl inte bli vild.. Finns väl ingen anledning till det?:confused:
Min tjej går på lösdrift. Och jag har då ingen vild häst. Jag ser till att hon har lika kul som jag då jag pysslar om/rider henne.. Då vill hon komma när hon ser mej.

jag kommer ok hålla på med henne varje dag så klart...

varför skulle hon bli vild ??
Jag har min valack på lösdrift för första gången i hans liv och han har gått ute sedan mars nu. Innan när han var installad kom han ALDRIG fram till mig i hagen å när han skulle ut slet han sig å sprang i princip över en. . Men nu efter han har gått ute dynget runt så kommer han fram till mig i hagen när han ser mig och när han ska ut igen så går han jättelungt brevid mig å står stilla tills jag knäppt loss honom..
Han kommer få gå på lösdrift så länge han lever. Han har blivit en så otroligt go häst nu.
Jag tycker defenitift att du ska släppa ditt sto på lösdrift.
Men som dom andra säger , det är ju fortfarande samma jobb som innan med daglig tillsyn osv..

okej tack för alla råd ok tips!! jag tror att hon kommer att trivas att gå på lösdrift

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama