Lösdrift?

S

scesar

Jag är i valet och kvalet om jag ska låta min 4-åring gå på lösdrift från och med i höst, nu går han på bete ute dygnet runt sedan i början av Maj och han är van vid lösdrift under hela sin uppväxt. Funderingar jag har är dels att en del säger att hästarna inte blir utvilade om de är ute dygnet runt, låter konstigt i mina öron ifall hästen är van vid det?
Sedan funderar jag på täcke/klippning, han kommer ridas en hel del och delvis inomhus, har tidigare låtit honom gå utan täcke och han får tjock päls, hur gör man vid lösdrift? Funderar på att göra en spårklippning och låta resten växa ut. Tacksam för svar/kommentarer.

Sv: Lösdrift?

Hej!

Min häst går på lösdrift. Han mår jätte bra av det:) det är ju bra för blodcirkulationen. Men han är 20 år så han rids inte jätte hårt, men på vintern får han ju lång päls utan att det påverkar ridningen. Men om du har en så ung häst som rids mkt så förstår man ju att det är svårt med lång päls på vintern. hmm.. Tycker också att det låter konstigt att hästen inte blir utvilad, det är ju inte som att den spriner runt dygnet runt.

Om min häst blev svettig på vintern fick han fleecetäcke på sig tills han torkade. Lite knepigt där, men du kan kanske pröva att ha lång päls och se hur det går med ridningen. det är bara isåfall att sätta på täcke när du precis ridit klart.
får han tjock och lång päls på vintern?
MIn häst får lite lurvig päls så det ju lite olika från häst till häst

MVH Vickan:bump:

Ja, han får jätte tjock päls, är en welsh cob. Tycker bara att det är skönt att han värmer sig själv och slipper få skav etc, tror att pälsen är så mycket bättre än ett täcke, så kanske en mindre klippning funkar....

jo tusan blir det utvilade, i alla fall om de är vana vid det.

hästar är inte som människor, de var aldrig gjorda för att krypa in i någon grotta och sova.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?