lösdrift?

P

Pawe

Jag fundera på att ha min häst i lösdrift är det bra? en kompis till mig har sin häst i lösdrift, hästen är 18 och trivs jätte bra och har blivit en helt ny häst sedan han fick gå i lösdrift. men jag vet inte? :confused:
 
Sv: lösdrift?

Lösdrift är kanon... under de sju åren jag haft mina hästar på lösdrift har jag ALDRIG haft en sjuk häst!!!

Men jag fick en inackodering som är 17 år och hon har aldrig gått på lösdrift innan... gäller bara kolla så de skaffar sig en bra päls till vintern!
De tog lite tid för henne att anpassa sig... men klara de kanon!

Många slänger på täcke tidigt och sen blir de sjuka!
 
Sv: lösdrift?

Min häst går på lösdrift och han kan inte må bättre än han gör nu!
Innan så stod han på stall och blev tillsist vävare...
Så då bestämde vi för oss att han fick gå på lösdrift i stället och det har han gjort i över 3 år nu. Och under alla dessa år har han bara stått och vävt en endaste gång, antagligen av vana...
Så jag rekommenderar starkt lösdrift!
 
Sv: lösdrift?

lösdrift är det bästa alternativet av uppstallning som man kan ha till sin häst...:) :bump:
 
Sv: lösdrift?

Lösdrift är de enda naturliga för en häst egentligen.
 
Sv: lösdrift?

Har min ena häst på lösdrift för tillfället ! han får på 15 hektar varierande mark. Han har haft problem med ryggen osv, så det är perfekt för honom för "rehabilitering" :)
 
Sv: lösdrift?

Ska också börja med lösdrift! Hur gör ni med fodring? Kör ni fri tillgång över vintern? Hö eler Silage? Hur fodrar in kraft?
 
Sv: lösdrift?

Vi ger inte fri tillgång till våra runda korvar (isisar) utan dom som vill ge mer får göra det utanför hagen. Vi har hösilage i stora balar som går åt på 2-3 dagar. Kraft får man ge separat när och hur man vill. Bäst utanför hagen så klart .Alla har olika så var och en fixar det själva.
 
Sv: lösdrift?

Tycker att lösdrift är perfekt... Men tänk på att det går åt mera foder på vintern.

Mina som går på lösdrift har fritt med både hö och hösilage + att de har halm i ligghallen. Sen får de fritt med mineraler och salt. Fodrar extra med kraftfoder till dem som behöver, beror lite på vad det är för häst och vad de gör.
Har täcke på dem som tränas, de andra brukar klara sig utan.
 
Sv: lösdrift?

giffan skrev:
Tycker att lösdrift är perfekt... Men tänk på att det går åt mera foder på vintern.

Mina som går på lösdrift har fritt med både hö och hösilage + att de har halm i ligghallen. Sen får de fritt med mineraler och salt. Fodrar extra med kraftfoder till dem som behöver, beror lite på vad det är för häst och vad de gör.
Har täcke på dem som tränas, de andra brukar klara sig utan.
Använder du dig av foderhäck? Har du en eller flera utfodringsplatser?
 
Sv: lösdrift?

Silagen ställer jag ut med plasten kvar i botten. Höbalarna ställs ut med snörena kvar. Använder stora rundbalar.

Ställer ut balarna en bit från varandra men alltid på samma plats.
När vi ger kraft foder binder vi upp dem vid krubban, eller så tas de in i stallet.

Har fungerat i många år.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 163
Senast: MML
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 235
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp