K
krocko
Vad innebär egentligen lösdiftsstall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Paradis skrev:Men det kan oxå vara uppbyggt som ett "vanligt" stall med var sin box och en spolspilta och att hästarna får mat fyra gånnger dag mm, men där hästarna ändå går ute så mycket som möjlig, denna lösning är vanligare i fall man har hästarna i träning.
vacasso skrev:Då är det inte längre lösdrift, en lösdrift ska se till och främja det faktum att hästar INTE behöver hus, INTE bryr sig om hur stallet är målat och ffa. struntar fullkomligt i människornas regler om matider och utsläpp, är man hungrig så är man.
En häst har förutom ett enormt rörelsebehov (större delen av dygnet) ett stort tuggbehov (ca 16 timmar/dygn) och för att se till att hästen mår så bra som möjligt både vad gäller att stävja andningsproblem/bronkit etc. pga dammig stallmiljö, olater pga tristess tex vävning och problem i hagarna (hästar som inte får vara ute i flock alt. vara ute mkt kort tid hinner sällan eller aldrig få en rofylld flock).
För att förhindra bland annat detta så väljer jag och många andra lösdrift, man kan ju ställa upp på box när man gör i ordning hästen, om man av någon anledning måste ha den under uppsikt exempelvis vid sjukdom etc -men tanken är att den ska vara ute och själv kunna välja när och om den vill ställa sig under tak = ligghall.
Ur ren hästhållningsynpunkt tycker jag detta är det bästa hästlivet, och ett + i kanten är att jag som människa slipper stressen med att passa in och utsläpp, har hästen dessutom fri tillgång på stråfoder och tillgång till vatten i hagen har man ett synnerligen lätt hästliv, man kan lägga ned mer tid på hästen och inte på att mocka boxar, sopa stallgångar och passa fodringstider.
Jag har haft lösdrift sedan -00 och skulle aldrig i livet stalla upp och natta klockan 15:00 som galningarna på travstallet gör, fi för sören vilket ruttet hästliv.
milly skrev:Ja det blir väl som lösdrift. Men blir det aldrig problem med att flera hästar går in i en o samma box?? Kan bli bråk och då har de svårt att ta sig ut... det blir ju så trångt...
För mig är lösdrift när hästarna går ute dygnet runt (med ligghall att kunna gå in i vid behov så klart) och har fri tillgång på grovfoder.