lösdrift!

Rumpnissen

Trådstartare
Hur många hektar behövs för att ha sju unghästar på lösdrift? Finns det bestämmelser för det? Finns det någon som vet någon bra sida/tidning/bok eller något annat där det står?
Vad är ett normalt pris för att ha sin häst på lösdrift? Om man räknar med fri tillgång till foder och daglig tillsyn.

Håller på med ett skolarbete så jag behöver de uppgifterna.

Senast ändrad:
Sv: lösdrift!

Gå in på djurskyddsmyndigheten å kolla på deras hemsida, det är inte speciellt stort amn måste ha då det inte räknas som bete, man brukar ju ha rundbalar så det är ingen risk att ett bete inte skulle räcka på vintern, på sommaren däremot är det desto viktigare.

Oj har ingen aning om priset men enligt vad jag snappat upp här så kanske en 1000 -1500kr.

Det är så många faktorer som spelar in: vad för hästar, hur lång är säsongen där det är, vad för typ av gräs är det, hur hög klass på jorden är det, har det gödslats och i så fall vad för gödsling, vad är det för typ av bete vall eller naturbete, hur är övrig växtlighet buskar träd, hur är vädret detta år, har det bara gått hästar där senaste åren eller har det varit växelbete med t.ex. kor så att ratorna inte är för stora, är delar av hagen sank vissa tider på året, är det bara fråga om betet räcker eller ska de ha nogerlunda yta att röra sig på.....
skulle kunna hålla på ett tag till.

Har i år nio hästar (Islänningar) på 5 ha och de hade bete till in i november på sommarbetet.De går nu på vinterbetet (5 ha)och har inte börjat ge hö än. Bor i den sydskånska myllan :-)

Vad jag menar är att det inte går att ha någon generell gräns för hur stort betet ska vara men att det ska vara stort nog så att de kan röra sig ordentlig (härligt att se och höra när hela flocken galopperar i hagen) och tillräckligt mycket gräs (hö vintertid)så de har att göra 14-18 h/dygn och att marken inte blir upptrampad och lerig överallt.

Vi tar för närvarande 450:-inkl.grovfoder

Rolle på Österlen
Stall Solbacken

Det var billigt Rolle, skulle ju nästan löna sig att flytta hästarna till er ;)

Som svar till Rumpnissen - ju mer mark desto bättre. Även om det går att göra bra lösdrift trots att man inte har så mycket mark. Det man inte har i mark behöver man då ha i plånboken ;) så man kan schakta bort matjord, dränera och grusa av hela/delar av vinterhagen/hagarna.

Själva har vi f.n.7 islandshästar, 4 vuxna och 3 unghästar på ca 2 ha under vintern. Men har haft ända upp till 14 st faktiskt utan att det upplevdes som trångt. Är det riktig lerperiod stänger vi t.o.m. av till gräsdelen och då går de på ännu mindre yta. Det gäller att planera så det blir trevligt för hästarna ändå.

I den här tråden med rubrik Hagar, har jag berättat lite hur vi gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama