Lösdrift?

Sv: Lösdrift?

Dom allra flesta skulle nog må bra.
MEN det finns undantag.
T.ex märrar har mycket konstiga idéer och där bör man fundera både en och tre gånger innan man bara släpper ihop.
Sedan har vi äldre fölmärrar av lågrang sort som kan få det jobbigt.

Viktigt är också att inte ta lösdriftsalternativet som en enklare hästhållningsgrej..för det är det INTE.
Och inte speciellt billigare heller..

AM

Ja, i norra delen av landet så ska man kanske inte ha en helklippt häst ute jämt. Men man behöver ju oftast inte helklippa en häst heller om man inte tränar, tävlar väldigt mycket i uppvärmt ridhus.

Jag har min foderhäst på lösdrift här hemma på gården, kan bygga en box om jag vill men han mår bättre av att kunna gå in & ut ur vindskyddet, ev stallet själv & ha fri tillgång på hösilagebollen i hagen samt så får han kraftgrund i en krubba inne i vindskyddet under tak...har aldrig sett en gladare häst förrut..tror faktiskt att han har det bättre än de flesta ridskolehästar som finns över hela sverige som bara får vara ute några timmar mitt på dagen & sedan stå inne mer än halva dagen & gå på 2-3 lekioner om dagen, 5 dagar i veckan....så fram med fler lösdriftshästar, de mår bättre & så är de skapta för att gå ute & inte stå i en box eller spilta.

Zandrah skrev:
hmmm...kanske är lite dålig jämförelse.... :angel:

Tja, varför det? Om man inte tar jämförelsen ordagrant, utan ser den som ett exempel på att olika saker passar olika individer, så tycker jag det är en utmärkt jämförelse.

Nej det behöver man ju inte men jag skrev att ifall hästen var helklippt så tycker jag det är direkt olämpligt.

Ursprungligen postat av Zandrah
hmmm...kanske är lite dålig jämförelse....

En udda men inte så dålig jämnförelse. Vår lilla Pelle var en typisk stads jeep. Han tog sig fram överallt men trivdes bäst i staden=box. Klarade inte av att gå på lösdrift. Tro mig han gick där som unghäst när jag köpte honom. Med päls var hans å frusen att det krävdes 3 täcken på honom vid -10 och var det kallare så valde han helst att stå kvar inne.

Undrar varför inte Tullstorps hingstar går på lösdrift eller Malins "Flippan" eller Peder Fredrikssons...osv.Ska man träna för högre mål så bör nog hästarna stå i stall sen mår säkert en hel del hästar bra av att gå på lösdrift men det är många gånger svårt att kombinera med mer avancerad träning.Och om vi nu har hästarna för att dom ska vara så lika sina vilda förfäder så mkt. som möjligt?;så kan vi ju sluta rida dom också....I många fall används ju hästen som en ren idrottsman och då krävs helt annan omvårdnad.För den föddes ju inte för att vi skulle rida på den och då måste man kanske lägga till saker som från början inte heller var naturligt.

Njae det tycker jag nog inte. Varför tycker du det?

Stoet på min användarbild skulle nog helst bara vara ute när det är sommar och varmt och är alltid först in. Står vid grinden och väntar, gnäggar och gräver. Hon VILL verkligen komma in i värmen. Undrar just hur hon skulle må på lösdrift?

Självklart
Jag har tyvärr ingen möjlighet att skapa en lösdrift annat än om jag har endast en häst.
De skulle vara mkt lugnare och må bättre det tror jag.
nu har jag dåliga hagar och funderar att bygga ett vindskydd så de kan gå ute mer.

Precis!Ma måste ta hänsyn till hästen.Det naturliga är att de går ute men om man tar bort en av deras viktigaste tillgångar, pälsen, så har man ju tagit bort möjligheten att kunna ha dem utomhus jämt.

Det är inte rätt mot hästen då den inte har ngt att säga till om helst tror jag inte den skulle vilja vara helklippt heller.
Men nu finns denna sport å då måste man för hästens hälsas skulle hålla kortare päls då det inte är rättvist heller att låta den stå blöt större delen av dygnet+ att den inte skulle orka lika mkt heller.

Man får välja, antingen vill man tävla/träna aktivt eller så väljer man att göra det mindre intensivt å ha hästen på lösdrift.Man kan inte äta kakan å ha den kvar.

Nja det är nog en vanesak. Mina är alltid såna i början på betet, men så snart de inser att de ska vara ute så funkar det.
Fast de tränas ju och får tillskottsfoder så när de får kvällsmaten ihagen så fattar de vad som är på gång.
De får ju inte så mkt gräs, utan det är mer för att få vara ute.

Tillläggas kan att mina hästar vill in.Och då inte för att få mat eftersom på sommaren när det finns fullt av grönt gräs står dom vid grinden runt 13-tiden. Dom vill in för dom vet att i sin box slipper dom alla vidriga insekter!Mina hästar går bara ute dygnet runt på bete ngn. enstaka vecka eller två om det inte är insektsinvasion.Mina hagar är skapliga bättre än dom flesta men det kan ju ändå aldrig bli marker som till en häst i frihet.En häst i frihet vandrar enorma sträckor varje dag och håller gärna till på ställen där marken är öppen och blåsten tar insekterna.I "konstgjorda" hagar finns inte alternativen.Hösten gillar mina hästar bättre det märks för då vill dom inte in lika tidigt eftersom det inte är insekter.Sen hästar i full träning måste vila sin kropp på ett annat sätt och den vilan får dom inte ute på lösdrift.Dels pga. att hästen är ett bytesdjur och av naturen är på vakt vilket tar mkt. energi som istället behövs för att vila upp kroppen efter träning.

Mina 3 hästar går i lösdrift varav den ena är en f.d travare som stått i tråkhagar större delen av sitt liv. Han trivs utmärkt med att få göra som han vill utan att nån lägger sig i och släpar honom ut och in ur ett stall varje dag. De andra två är en nordsvensk och en shettis och de är uppvuxna på lösdrift så de gillar absolut inte att stå instängda. Våran hage är dessutom på 6 ha så de kan beta gräs i december vilket många andra hästar inte kan. En stor del av sveriges alla hästar går i dynghagar med lera upp till kotorna och besväras av mugg utan att ha nåt att göra! På varenda ridskola är hagarna så söndertrampade och små att det borde vara förbjudet att ha dem så. Jag kommer inte att förvånas den dag det kommer en lag som säger att man bara får ha ett visst antal hästar på en viss yta. Jordbruksverket jagar ju redan landets hästägare för att få större koll t. ex. med passen, krav på gjuten dyngplatta, viss boxstorlek mm. Dessutom kan det leda till föroreningar av grundvattnet när det står många hästar på en liten yta och gör ifrån sig i flera år. Men sånt här tänker folk inte så mycket på, utan vi håller ju mest hästar för vårt eget höga nöjes skull, och då får hästarna finna sig i att bo på tråkställen. Självklart vill dessa hästar in på eftermiddan, för de har ju inget att göra i hagen! De vet att inne får de mat och det är roligare än att stå i leran och glo!
Mina hästar har iallafall inga beteendestörningar för sig.

Vad bra men vad har grundvatten och lerhagar att göra med lösdrift eller uppstallning? Självklart är det individuellt om hästen (och ägaren) trivs bäst på lösdrift eller stall.

Det har att göra med hästhållning i allra högsta grad. Man ska t. ex. inte ha hästar på lösdrift om hagen helt trampas sönder av hästarna för att den är för liten. Då kan det börja finnas risk för grundvattenföroreningar. Allt går ju rakt ner i backen om koncentrationen blir för stor med för mycket dynga på ett och samma ställe. Varför tror du att man måste ha en gjuten platta under en dynghög? Just av den här anledningen. Vi som håller hästar måste tänka lite längre och vara lite mer miljömedvetna. Hästen kan ju inte välja utan måste vara i sin söndertrampade hage om det är det enda som finns, men fick den välja skulle den vilja ha en stor trevlig hage med varierande terräng. Vi håller ju hästen för vår egen skull, för att vi vill ha roligt och använda den, och ibland verkar det som att vissa människor skulle kunna bygga en box på tomten hemma och låta hästen ha en hage på gräsmattan bara för att de så gärna vill ha en häst utan att fundera på om hästen verkligen kommer att trivas där.Eller om det verkligen är bra. Jag skulle avstå från häst om jag inte hade tillräckligt stora marker, och jag kommer aldrig att inhysa så mycket hästar hos mig så att det blir överbelamrat. Tänkvärt, eller hur?

Men problemet med att ha hästarna på stall/på lösdrift kan ju finnas i båda fallen.
Och visst vet jag varför man ska ha gjuten gödselplats, det har vi dock inte själva då vi löser gödselhanteringen på annat sätt.

Att avstå från att inhysa hästar för att man inte har tillräckligt med mark är för mig självklart men även det gäller ju såväl lösdrift som om hästen står i stall och går i hage på dagarna - de hinner trampa upp ganska mycket under dagarna också.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits