Lösdrift?

Sv: Lösdrift?

Självklart, eftersom hästar i lösdrift lever mycket naturligare och kan själva välja vad som är bäst för dom...

Självklart!

På en lösdrift så kan ju hästen själv välja om den vill vara ute eller inne, det kan väl knappast bli bättre?

Abslout! Ska ha min polle på lösdrift nästa år...

Om det är en bra lösdrift så är det nog så. Men då ska flocken stämma, mat, vatten, tillsyn och bra vindskydd. Dessutom ska hästen tåla vädret...

Många mår bättre av det men helklipper man sin häst tycker jag inte man ska ha den på lösdrift.

Okej, men en Nordsvensk Brukshäst borde väl klara av att gå ute utan täcke, om man låter pälsen vara kvar, eller?

Jeffa skrev:
Okej, men en Nordsvensk Brukshäst borde väl klara av att gå ute utan täcke, om man låter pälsen vara kvar, eller?

alla oklippta hästar klarar kyla och ruskväder galant utan täcke. dessutom har dom tillgång till vindskyddad ligghall på lösdrift.

så ja, en nordis skulle fixa det helt perfekt.

Jag har bla en Nordis, travare som går ute året om, han får BJÖRNpäls på vintern å jag har ALDRIG sett han frysa...å han står ut i ur å skur....i vintras stod han ute med nästan -30 utan täcke å de va inga problem...de blir lite vita i ansiktet bara... :smirk:

Jeffa skrev:
Mår hästar bättre av att gå på lösdrift?

Tycker inte man kan bara svara ja eller nej på en sådan fråga. Olika saker passar olika hästar. Många hästar trivs kanonfint på lösdrift, och löäsdriften har ju fördelen att det är friare för hästen. Andra hästar mår bättre på stall. Särsilt hästar som behöver väldigt mycket (eller lite...) mat kan vara bra att hapå stall då matintaget är mkt lättare att reglera där.

Själv tror jag att såväl en välskött lösdrift som en välskött "traditionell" stallösning med bra luft, vettiga rutiner och rejäl utevistelse tillsammans med andra hästar är bra boendealternativ för de allra flesta hästar.

Cilla skrev:
alla oklippta hästar klarar kyla och ruskväder galant utan täcke.QUOTE]

Konstigt... Undrar varför mitt oklippta halvblodssto fryser så hon skakar och blir muskelöm i ryggen om man felbedömer vödret och hon går ut otäckad i regnet...

M a o: Att alla oklippta hästar mår bra i alla väder är en sanning med modifikation...

Min oklippta häst tål inte heller regn eller annan nederbörd.Det är inte så att hon fryser men hon blir öm i ryggen.

Men hon går på lösdrift ändå och får ha täcke på när vädret är dåligt.

För att man tagit bort hästens päls å vad ska den få värme ifrån?

Maten gör inte att hästen får mer päls :crazy: Om hästen inte skulle behöva päls skulle den inte ha det.
Samma om jag har täcke på min häst är det varmare å det växer inte lika mkt päls men alla helklippta hästar måste ju ha täcke i ett varmt stall som kompensation för pälsen som inte finns mer så jag tycker det är fel att ha dessa hästar ute då de inte kan skydda sig lika bra som hästar med päls.
Det finns inget värre än folk som klipper sina hästar å låter dem gå utan täcke på vintern, fattar de inte att päls finns till för ett skäl?

Men då måste man täcka allt, jag ahr magplatta men tvivlar på att deninte släpper in lite luft emellan, å den täcker ju inte under hela hästen...
Jag har svårt att få en spårklippt häst varm, då måste man sätta minst 3 dubbla täcken.
Men det är ju anorlunda i södra sverige, ni brukar väl inte få-30 ute?

Sweet skrev:
Min oklippta häst tål inte heller regn eller annan nederbörd.Det är inte så att hon fryser men hon blir öm i ryggen.

Men hon går på lösdrift ändå och får ha täcke på när vädret är dåligt.

Nej, täcke och lösdrift är ju inga motsatser till varandra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits