D

Domigo

Funderar på att bygga ett lösdrifts stall till mina hästar :d Någon som har det? Nackdelar? fördelar?
Finns det några bestämmelser om man ska ha lösdrift?? :confused:

Sv: Lösdrift

Jag har inte men ska försöka börja bygga nästa höst.

Jag har inte ens tänkt tanken att ha min häst i box för jag vill hennes bästa. Men när det gäller skötseln så kan jag tycka det blir lite mindre jobb då man inte behöver släppa in och ut men det ska ju ändå mockas i vindskyddet och i hagen på ett elelr annat sätt. Fungerar det att ha fri tillgång på grovfoder behvöer man ju inte fodra tre gånger om dagen utan bara kraftfodra och visitera igenom hästarna och så.

Men innan du bygger så planera så att det blir så lättskött som möjligt. Tänk också på att ordna ett bra vattensystem så du slipper springa med hinkar. Det kostar lite men det rä värt det för att spara på tid och arbete.

Ok, tack för svaret! Finns det några bestämmelser för hur stor en ligghall ska vara för 2 hästar??

Djurskyddsmyndigheterna har har mått men minns inte deras sida...

80 % av arean för boxyta om det inte ska vara utfodring i d v s 7,2 kvadrat för stor häst. Men detta är minimimått, i min bok "bygga häststall" rekommenderar dom 15 kvadrat per häst tror jag.

Sen beror det ju på hur du utformar den och finns det skog i hagen så kanske de hellre står där och inte utnyttjar ligghallen lika mycket. Men om ni ändå ska bygga så tar gärna lite extra för säkerhetsskull. Sen vet man ju aldrig, rätt var dte är kanske du skaffar/lånar en häst till och då är det för litet så tänk ordentligt innan.

Sedan är det olika bestämmelser om det är ett rent vindskyd eller om man ska någon typ av grindar, väggar och/eller utfodring i det.

Viktigt är oxå alla tillstånd, att man faktiskt får ha djur på gården men det har du säkert fixat redan :)

Efter tio år med lösdrift så har jag kommit fram till följande!
*Mitt utestall är godkänt för 10 Islandshästar, men funkar bäst med ca 6. Det är ju inte alltid alla är dödspolare och släpper in alla....
* Elvattenkoppen är värd varenda korvöre, usch vad det sved i plånboken när jag installerade, ca 5 000 med eldragning och vattenledning/värmekabel m m. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare!!!
* Måste mockas varje dag för att hållas fräsch (har spån), men å andra sidan så är det inte mycket att mocka varje dag.
* Har provat permanentbädd med halm och det blir tummen ned, usch vad äcklig den blir och skulle man fyllt på med fräsch halm så att den kännts bra hade snart hästarna stått under takåsarna.
*väldrenerat utanför ingången ett måste!!!!
* Har plåtväggar, men hästarna höll på att äta upp resvirket inne i ligghallen så jag fick klä dom med plåtremsor.
* Jag har gjutet golv och det känns rent, fräscht och lättstädat.
* Jag har en 15 watts nattlampa åt dom och det uppskattar dom, dom kan se varandra i mörkret och det är lugnare i hallen nu nattetid.Dom slipper ju krocka ofrivilligt med chefen...

Om detgår fortare att mocka en ligghall för 6 än 6 boxar ska jag ha osagt, vissa dagar går det svinfort men andra när det varit dåligt väder så att alla har trampat runt inne så tar det lååååång tid. Men kanske ändå en aning fortare. Man tjänar i alla fall tid på in/utsläpp.

Jag har även en foderhäck att fodra hö i när det blåser + att jag alltid lägger två högar i ingången till hallen. Då har alla chans att få äta.
När jag ger kraftfoder så tar jag in i stallet och dom får stå i varsin box, jag har insläpp till stallet direkt från hagen.
I Tyskland så band man upp hästarna vid foderhäcken i grimma och dom fick en egen hink kraft där. Sen stod man bara och väntade på att dom skulle äta klart.
Men eftersom det tar mig ca 2 minuter att få in dom i stallet så kan jag göra annat när dom äter. Att släppa ut dom tar max 1 minut.

Hej!

Har byggt ett lästall godkänt för 12 islandshästar. Det är 15x4 meter på insidan och är 2,5-3 m högt. Har en öppning på långsidan 3 m bred och en öppning på kortsidan 2 m bred. Bara för att en ranghög inte ska blockera ingången. Har fungerat bra, har varit 10 hästar samtidigt i stallet utan problem.
Har sand på golvet lätt att gödsla ut och håller sig torrt.
Ingen belysning eftersom det drar till sig insekter och det är därför de går in i lästallet, de har inte använt det på över en och en halv månad ;) de har c:a 5ha sommarhagar och 5 ha vinterhagar.
Placerat stallet mellan sommar och vinterhagarna så det kan användas året om.Har vatten på annan plats i hagen (damm och bäck) och grovfoder på en tredje, de ska röra på sig ;)
När vi ger kraftfoder vitaminer m.m. tar vi ut dem till tjuderbommarna och dyligt där de får sina hinkar (Jag och frugan fodrar själv 7 stycken) under tiden de äter sker daglig visitation och lite mararbete innan de går tillbaka till hagen.
Grovfoder ska de få fri tillgång till i år, annars har vi lagt ut två gånger om dagen samt tillgång till vinterbete och eller halm.
Summa summarium så fungerar det bra för båda parter, har inte hört något klagomål :cool:

Rolle på Österlen
http://homepage.mac.com/rolle/Solbacken/PhotoAlbum8.html

Vilka fina hästar på din hemsida! :)
Jag har inte haft speciellt mkt intresse för lösdrift men letar för fullt efter en gård/hus att hyra å då hade jag tänkt ha lösdrift på gården.Kombinerat med vanligt stall såklart.

När man bygger stall där man räknar med att ha permanentbädd tar man med det i beräkningarna för takhöjden. Så att det ska gå att fylla på med ren halm tills det är dags att skotta ur.

Bubbla skrev:
När man bygger stall där man räknar med att ha permanentbädd tar man med det i beräkningarna för takhöjden. Så att det ska gå att fylla på med ren halm tills det är dags att skotta ur.

:smirk: tja, jag har 4 meter i ligghallen. Men jag tycker halmbäddar blir så äckliga att man måste fylla på så mycket för att hålla den så fräsch som jag vill ha den.

Jag håller med om att de blir äckliga OM man snålar med halmen.
Ordentligt med halm så går det ironiskt nog inte lika mycket!
Varför det blir äckligt är ju för att hästarna alltid rumstrerar om lite grann, har man då riktigt tjockt med ren halm kommer de inte åt att greja med skiten på en gång. Dessutom är det ju en hjälp om man vänder ner/skakar ner skiten så att den inte skitar ner den rena halmen i onödan. Precis som man gör med en vanlig bädd inne i ett stall!

Jag har lösdrift! bara fördelar!
Men jag måste nog kanske öppna upp en dörr till för min sinnesfrid då en av de tre hästarna är väldigt dominant. Alltså, ha två utgångar för säkerhets skull så att du inte riskerar bråk eller att någon häst blir trängd

Har varit in i många stall, både för kalvar, svin och hästar med permanentbädd som varit helt fräscha och fina. Så det beror väl antingen på hur den sköts eller på vad man anser är fräscht.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 251
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar