Sv: Lösdrift
Efter tio år med lösdrift så har jag kommit fram till följande!
*Mitt utestall är godkänt för 10 Islandshästar, men funkar bäst med ca 6. Det är ju inte alltid alla är dödspolare och släpper in alla....
* Elvattenkoppen är värd varenda korvöre, usch vad det sved i plånboken när jag installerade, ca 5 000 med eldragning och vattenledning/värmekabel m m. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare!!!
* Måste mockas varje dag för att hållas fräsch (har spån), men å andra sidan så är det inte mycket att mocka varje dag.
* Har provat permanentbädd med halm och det blir tummen ned, usch vad äcklig den blir och skulle man fyllt på med fräsch halm så att den kännts bra hade snart hästarna stått under takåsarna.
*väldrenerat utanför ingången ett måste!!!!
* Har plåtväggar, men hästarna höll på att äta upp resvirket inne i ligghallen så jag fick klä dom med plåtremsor.
* Jag har gjutet golv och det känns rent, fräscht och lättstädat.
* Jag har en 15 watts nattlampa åt dom och det uppskattar dom, dom kan se varandra i mörkret och det är lugnare i hallen nu nattetid.Dom slipper ju krocka ofrivilligt med chefen...
Om detgår fortare att mocka en ligghall för 6 än 6 boxar ska jag ha osagt, vissa dagar går det svinfort men andra när det varit dåligt väder så att alla har trampat runt inne så tar det lååååång tid. Men kanske ändå en aning fortare. Man tjänar i alla fall tid på in/utsläpp.
Jag har även en foderhäck att fodra hö i när det blåser + att jag alltid lägger två högar i ingången till hallen. Då har alla chans att få äta.
När jag ger kraftfoder så tar jag in i stallet och dom får stå i varsin box, jag har insläpp till stallet direkt från hagen.
I Tyskland så band man upp hästarna vid foderhäcken i grimma och dom fick en egen hink kraft där. Sen stod man bara och väntade på att dom skulle äta klart.
Men eftersom det tar mig ca 2 minuter att få in dom i stallet så kan jag göra annat när dom äter. Att släppa ut dom tar max 1 minut.