Lösdrift..

0

04400220

Om man ska ha en lösdrift, hur stor hage behöver man? Någon som vet några regler om lösdrift? Vet att de behöver vindskydd. Måste de ha fri tillgång på foder?
Tacksam för alla svar om lösdrift :)

Jag vet inte om de ändrat någonting men de tar ju lite hänsyn till vad man har för sorts häst/ponny.

En rasthage skall vara minst 70 m lång(om det inte är ändrat) och kunna ge hästarna möjlighet att kunna röra sej fritt.Hästar på lösdrift bör ha fri tillgång på foder för att hålla värmen.Ofta krävs det större mängd kraftfoder också eftersom det går åt mkt energi att gå ute.Marken skall vara väl dränerad.Gällande vindslyddet så säger väl reglerna bara att det ska ha 2 väggar och tak och en öppning mot ett håll i lä.Hästarna skall i lugn och ro kunna inta sitt foder och vatten.För mer om regler etc gå in på jordbruksverkats sida så du får veta om där är några ändringar eller nya krav. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: co-SMAD4
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 157
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar