Lösdrift?

Svejsan

Trådstartare
Har en väldigt nervig och "jobbig" valack.
Mycket temperament/tittig osv.

Funderar på ställa han på lösdrift istället och se om det kan göra någon skillnad på hans beteende?
Han går ute dygnet runt på sommaren, men blir ingen skillnad då i hans beteende..
Snarare värre då med tittigheten ute när man rider..
Vilket får mig att fundera lite på hur han skulle reagera med lösdrift ...

Någon här som varit med om att hästen förändrats till det positiva av lösdrift, alltså i ridning/hantering osv?

Funderar på ställa han på lösdrift istället och se om det kan göra någon skillnad på hans beteende?
Han går ute dygnet runt på sommaren, men blir ingen skillnad då i hans beteende..

Någon här som varit med om att hästen förändrats till det positiva av lösdrift, alltså i ridning/hantering osv?

För min så gjorde det väldigt stor skillnad. Han blev lugnare generellt, och lättare att hantera även i andra situationer. Vi hade kanske tur - han kom in i en liten stabil och välfungerande flock där han snabbt fick en mellanposition. Fri tillgång på fint hösilage, skogsdel i hagen och halmad ligghall.

En välskött lösdrift tror jag är det bästa för de flesta friska hästar. Men det är viktigt att de har en skyddad plats (ligghall) och att flocken fungerar så att alla får vila, alla kommer fram till maten, etc.

En del hästar blir tröttare av att gå på lösdrift, de sover inte lika mycket/bra som på box. Klart att det antagligen kan ta udden av överskottsenergi, om det är därför den är tittig. I en bra flock har den ju också möjlighet att leka och röra på sig under större del av dygnet.

Efter personliga erfarenheter skulle jag även göra en grundlig vetkoll på en väldigt tittig häst. Den kan ha problem med synen, även smärta kan göra att de är konstant höga på adrenalin och extra tittiga. T.ex. dubbelsidig hälta är lätt att missa.

För min så gjorde det väldigt stor skillnad. Han blev lugnare generellt, och lättare att hantera även i andra situationer. Vi hade kanske tur - han kom in i en liten stabil och välfungerande flock där han snabbt fick en mellanposition. Fri tillgång på fint hösilage, skogsdel i hagen och halmad ligghall.

En välskött lösdrift tror jag är det bästa för de flesta friska hästar. Men det är viktigt att de har en skyddad plats (ligghall) och att flocken fungerar så att alla får vila, alla kommer fram till maten, etc.
Upplevde samma sak med min förra häst, han mådde så mycket bättre och blev lättare att hantera i både ridning och andra situationer. Liknande upplägg på den lösdriften där jag har häst, bra med utrymme i hagen.

Nuvarande hästen går också på samma lösdrift, han är ingen "problemhäst" men ännu ung och mår bra av att få leka och springa med jämnåriga kompisar, samtidigt som det finns ett par äldre hästar som håller koll. Han har gått på lösdrift hos uppfödaren och jag märker att han trivs bäst så, även om han kan stå på box också.

En del hästar blir tröttare av att gå på lösdrift, de sover inte lika mycket/bra som på box. Klart att det antagligen kan ta udden av överskottsenergi, om det är därför den är tittig. I en bra flock har den ju också möjlighet att leka och röra på sig under större del av dygnet.

Efter personliga erfarenheter skulle jag även göra en grundlig vetkoll på en väldigt tittig häst. Den kan ha problem med synen, även smärta kan göra att de är konstant höga på adrenalin och extra tittiga. T.ex. dubbelsidig hälta är lätt att missa.

Fast hästen är ju mer tittig nu när han går ute dygnet runt. Sommar tid.
Så överskotts energi tittighet borde det ju inte vara då?
Han är ju inte tittig hela tiden, hoppar tex alla möjliga titthinder utan att tveka.
Terräng hinder med...

Vi har gjort en vet koll här ganska nyligen just pga detta. Men vet kunde inte hitta något.

Fast hästen är ju mer tittig nu när han går ute dygnet runt. Sommar tid.
Så överskotts energi tittighet borde det ju inte vara då?
Han är ju inte tittig hela tiden, hoppar tex alla möjliga titthinder utan att tveka.
Terräng hinder med...

Vi har gjort en vet koll här ganska nyligen just pga detta. Men vet kunde inte hitta något.

Min visade inget om han hade andra prioriteringar alt kanske inte tänkte så mycket på att han hade ont. T.ex. om vi var ute och red i grupp, då var han ju taggad och ville hänga med + att han inte tyckte att han behövde hålla koll på allt.
Det var inte lätt att hitta hältan på honom, just eftersom den i hans fall var både dubbelsidig + både fram och bak. I fram märktes ju ganska lätt med böjprov, bak missade vi initialt eftersom att det är svårt att böja knän + se ev hälta därifrån. Först med ultraljud konstaterade vi inflammation och vid bedövning märktes plötsligt en tydlig förbättring.

Jag skulle nog fixa en grundlig koll hos veterinären, det låter inte så troligt med synproblem men jag skulle vilja kolla både det och hälta noga. Det finns såklart andra orsaker till att en häst är tittig, men innan man börjar försöka lösa sånt så vill man ju att hästen är frisk.

Min visade inget om han hade andra prioriteringar alt kanske inte tänkte så mycket på att han hade ont. T.ex. om vi var ute och red i grupp, då var han ju taggad och ville hänga med + att han inte tyckte att han behövde hålla koll på allt.
Det var inte lätt att hitta hältan på honom, just eftersom den i hans fall var både dubbelsidig + både fram och bak. I fram märktes ju ganska lätt med böjprov, bak missade vi initialt eftersom att det är svårt att böja knän + se ev hälta därifrån. Först med ultraljud konstaterade vi inflammation och vid bedövning märktes plötsligt en tydlig förbättring.

Jag skulle nog fixa en grundlig koll hos veterinären, det låter inte så troligt med synproblem men jag skulle vilja kolla både det och hälta noga. Det finns såklart andra orsaker till att en häst är tittig, men innan man börjar försöka lösa sånt så vill man ju att hästen är frisk.

Fast nu var inte det här jag ville diskutera, hästen är kollad hos veterinär nyligen och denna tycker inte att det finns något att gå vidare med i dagsläget och detta beteende sker i perioder oftast.Förstår din tanke och tack för att du påpekar men nu var det inte det jag frågade efter.

Du svarar själv på din fråga. Om hästen går ute dygnet runt på sommaren och då i princip blir värre så verkar det inte troligt att den skulle bli bättre av att gå ute dygnet runt vid andra tider på året heller.
Lösdrift funkar väldigt bra för många hästar men det är inte säkert att det funkar för alla. Det bästa sättet att få veta är att prova. :)

Tillskott av magnesium kan hjälpa, då brist på detta kan visa sig genom att hästen blir extra nervös eller "tittig". Obsa dock att det inte hjälper om hästen inte har brist på det. Magnesium i sig verkar inte lugnande.

Du svarar själv på din fråga. Om hästen går ute dygnet runt på sommaren och då i princip blir värre så verkar det inte troligt att den skulle bli bättre av att gå ute dygnet runt vid andra tider på året heller.
Lösdrift funkar väldigt bra för många hästar men det är inte säkert att det funkar för alla. Det bästa sättet att få veta är att prova. :)
Det kan ju också i så fall handla om att hästen är ovan vid att vara ute dygnet runt. Och den hinner kanske inte vänja sig på ett par sommarmånader.
Men som sagt, enda sättet att veta säkert är att prova :)

Har hästen en uträknad foderstat där alla hästens behov blir täckta? Dvs. du har koll på att behoven av både makro och mikromineraler, aminosyror osv. är täckta? Brister kan visa sig på många sätt och oro, irritation, tittighet osv. är inte ovanligt alls.

Går hästen i en flock där han trivs? Annars är det också något du får ordna. Det är jätteviktigt att hästen trivs och har kompisar som han är trygg med. Att han blir mer tittig när han går ute dygnet runt tolkar jag som att han antingen är övertrött för att han inte får tillräckligt med vila och därför går på adrenalin eller att något fattas i foderstaten, dvs. han har brister som gör att han inte mår bra.

Min ena funkade inte alls på lösdrift, hon höll vakt mot varulvar och tigrar hela tiden, gick aldrig in och vilade utan stod utanför så för hennes skull stallades hon in igen och blev nöjd och glad igen.

Mina har blivit mycket bättre efter att de fick flytta ut till en bra lösdrift.

Inte trötta på något vis, snarare tvärtom men de har blivit mer harmoniska i sinnet.
Vi har en bra utformad lösdrift med ligghall i ena änden, vatten i den andra änden och fri tillgångpå bra grovfoder på mitten.
En bra sammansatt flock såklart och en ligghall placerad rätt så de vill använda den.
Dessutom är hagen kuperad så de håller liksom igång kroppen hela tiden.
Märks liksom inte på dom om de fått vila en månad.
Vilar de en månad när de står på stall blir dom knäppa och dessutom märks det direkt att de tappar kondition och styrka fort.....

Har hästen en uträknad foderstat där alla hästens behov blir täckta? Dvs. du har koll på att behoven av både makro och mikromineraler, aminosyror osv. är täckta? Brister kan visa sig på många sätt och oro, irritation, tittighet osv. är inte ovanligt alls.

Går hästen i en flock där han trivs? Annars är det också något du får ordna. Det är jätteviktigt att hästen trivs och har kompisar som han är trygg med. Att han blir mer tittig när han går ute dygnet runt tolkar jag som att han antingen är övertrött för att han inte får tillräckligt med vila och därför går på adrenalin eller att något fattas i foderstaten, dvs. han har brister som gör att han inte mår bra.

Hästen går på bete endast och är något i överhull för tillfället.
Har inte analyserat bete
Han får en näve betfor och lite salt och har provat med magnesium, från trikem.
Men verkar inte som magnesiumet har gjort någon skillnad? Eller om man ska prova ett annat märke?

Har inte analyserat bete
Men verkar inte som magnesiumet har gjort någon skillnad? Eller om man ska prova ett annat märke?

Om hästen har en större brist så tar det ju tid att vända bristen och få upp ett normalt värde. Det kan behövas ganska stora mängder under en längre tid. Det är ju dock helt omöjligt att säga om det är just magnesium som behövs, något helt annat eller en kombination. När du stallar in så se till att räkna ordentligt så att du vet att alla behoven är täckta då. Jag skulle inte börja laborera med mineraler när du inte vet alls vad han får i sig nu då det är viktigt att kvoterna är rätt. I värsta fall kan det bli så dumt att du tillsätter en mineral och det får till följd att hästen får brist på en annan mineral för att kvoterna blir fel.

Jag beställer alla mineraler från Polen. Där köper jag alltså rena mineraler en och en och ger exakt det hästen behöver. Det är komplett omöjligt att ge ett färdigt mineralfoder då de mineralfoder som finns på svenska marknaden inte utgår från den analys på grovfodret som hästen får och då blir det fel.

Om hästen har en större brist så tar det ju tid att vända bristen och få upp ett normalt värde. Det kan behövas ganska stora mängder under en längre tid. Det är ju dock helt omöjligt att säga om det är just magnesium som behövs, något helt annat eller en kombination. När du stallar in så se till att räkna ordentligt så att du vet att alla behoven är täckta då. Jag skulle inte börja laborera med mineraler när du inte vet alls vad han får i sig nu då det är viktigt att kvoterna är rätt. I värsta fall kan det bli så dumt att du tillsätter en mineral och det får till följd att hästen får brist på en annan mineral för att kvoterna blir fel.

Jag beställer alla mineraler från Polen. Där köper jag alltså rena mineraler en och en och ger exakt det hästen behöver. Det är komplett omöjligt att ge ett färdigt mineralfoder då de mineralfoder som finns på svenska marknaden inte utgår från den analys på grovfodret som hästen får och då blir det fel.

Ja, jag läste lite och vissa säger att dom sett en ganska snabb förändring om det är magnesium brist och detta tillsätts.
Men jag ska prova Kraffts magnesium istället få se om det gör skillnad.
Ska ju vara bara magnesium i den, den jag har nu ser jag är hälften magnesium och hälften
Nej inte säkert det är magnesium alls, ville ge det en test bara.

Ja flyttar vi ut på lösdriften kommer vi få analyserat hö och då går det räkna nogranare.

Har inte analyserat bete
Har du provat att öka motionen? Lösdrift generellt tror jag är bra för hästar och människor. Kan du rida ihop med hästarna som är kompisar i hagen? Kan en det så kan en ofta använda hästkompisarnas arschle som stoppkloss om ni rider ut så lugnar ni kanske ned er båda två?

Tror du behöver rida hästen mera, alla hästar blir inte trötta av sommarbete eller lösdrift även ifall det kan ta udden av överskottsenergin. Vissa hästar är i grunden väldigt "pigga" och kräver mera aktivitet för att fungera som dom ska. Så ut och rid och motionera hästen och träna så hästen får tänka lite, det brukar hjälpa.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar