jassica

Trådstartare
Enkel fråga, som kanske inte har något svar..

varför är folk så dumma så de tror att bara för de har ett halvdant skjul i hagen med lite halm i så har de en lösdrift? Vet såna som har ett litet skjul, med en långvägg, och två mindre, framifrån är det helt öppet, = det blåser rakt in, samtidigt som det är 4-5 hästar som ska samsas om det.

Är jag okunnig och är det en lösdrift, eller är en del "lösdrift"folk dumma?

nu menar jag givetvis inte ni som har väl fungerade lösdriftar, utan de som har ett gammalt skjul, där hästarna går 24/12 året om-

Sv: lösdrift

Hur tycker du att en ligghall ska vara utformad då?

En ligghall är för mig alltid ett skjul oavsett om den är gammal eller ny, stor eller liten.
Sen brukar den kunna vara lite olika utformad beroende på hur många och vilka hästar som ska stå där.

Min häst tex vill ha stooora öppningar där han kan komma ut, är de försmå går han inte in.
Då är det bättre att ha en långsida öppen och sen ställa hallen åt rätt håll så framförallt den iskalla nordanvinden inte kommer in.
Är de en lite större flock har de ju faktiskt möjligheten att ställa sig i en klump och låta individerna som får ta vinden cirkulera som de gör i det vilda.
Om ligghallen dessutom är fristående kan de ju faktiskt ställa sig på andra sidan för att få lä.
Vinden är ju liksom aldrig konstant åt något håll så det bekymrar mig inte att det kan blåsa rakt in i den om alternativet är att hästarna inte går in alls.

Men visst är det bra om det finns flera mindre öppningar där hästarna kan gå in/ut och därmed få mera vindskydd men då ska hästarna även tycka det är okej.

Sen ska såklart ligghallen vara i rätt storlek (helst större) för det antalet hästar som ska vara där.
Personligen tycker jag att minsta måtten som är för ligghall både med och utan fodring i ligghallen är för små.

Får jag fråga då hur DU tycker att en lösdrift ska vara?

Senast ändrad:

Jag tycker det ska vara som 3.5 väggar med iaf två öppningar, har man bara ett skjul med hela långsidan öppen och ett kort tak, är det verkligen godkänt att ha det så? Kan inget om lösdrift, därför jag frågade om det är jag som är dum som tycker det är fel.

Ja jag är också lite nyfiken på hur DU tycker att en lösdrift ska vara?

Jag tycker och tänker ungefär i "pulkaskurks" banor. Min häst står på ett lösdriftsstall där ett av vindskydden är av inköpt variant - dvs fabriksbyggd, medan de andra utgörs av en gammal timrad lada, ett fd traktorgarage och en redskapsbod där stallägaren helt enkelt tagit bort ena väggen. Alla vindskydden är placerade med öppningarna åt olika väderstreck för att det alltid ska finnas platser med lä, oavsett vind. Men öppningarna är stora, och ska vara stora. Små öppningar är ofta en säkerhetsrisk för lågrangade hästar ifall det blir trängsel. När vår lösdrift inspekterades och godkändes som "säker hästgård" fick stallägarna öppna upp två av ingångarna just av den anledningen.

Så igen, vad är lösdrift för dig?

Det beror givetvis på hur omgivningarna ser ut, åt vilket väderstreck öppningen är osv. Jag har en öppen långsida på en av mina ligghallar, som är omgiven av tallar. När det stormat som värst under hösten och vintern har det varit lä och vindskyddat där inne varje gång. Det har varit riktigt varmt och gott att mocka men ***** för att köra kärran därifrån under storm!

Såhär säger jordbruksverket ;)

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav

Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Storleken på hallen är förstås något annat, det finns tydliga regler gällande det också. I en hall utan utdodring är minimi-måttet per häst 80% av ytan för enskild box. Detta gäller vuxna hästar.

Men se nu svarade du! :)

Vår fabriksbyggda ligghall ser ut som du beskriver, men vi har som sagt andra också där det bara finns en större öppning, och de är också godkända. Sen ska det även tilläggas att våra hästar väääääldigt sällan använder vindskydden/ligghallarna. De ligger hellre runt foderhäckarna på utdraget hösilage, eller står i skogsdungen som också finns. Ibland funderar jag om detta med ligghallar är mer för oss människor än för hästarna (missförstå mig rätt)... :)

'Då är jag med, på hur de ska se ut, tack för svar :) Jag trodde det var tvunget för att vara 3.5 väggar, om ni förstår. Ja de hästar jag sett på lösdrift verkar hellre stå ute än att vara inne, då var det någon som sa till mig, att om de nästan aldrig är inne så står lösdriften åt fel håll, vilketj ag inte förstår varje lösdrift i sverige står ju inte åt samma håll..

finns en del lösdrifter häromkring, det jag reagerar på är att en del har så snålt med underlag, ofta halm men man ser golvet, för det är en alldeles för liten mängd, men det är väl olika från person till person, jag tycker det ser så mysigt ut när det finns såpass mycket halm så hästarna även kan äta utan att det minskar så mycket. Ni som har flera lösdrifter tycker jag låter bättre, då kan de ju välja, de jag har sett är ett skjul med 3-5 stora hästar, men står tre st inne är det nog tvärfullt, tycker man borde erbjuda så alla får plats inne, men kanske sällan hela flocken är inne, men borde ändå kunna erbjudas.

Hoppas inte ni som svarat tog illa upp, det var inte min tanke.

Varför skulle vi ta illa upp för? Klart man måste få undra och ifrågasätta :)

Självklart ska hela flocken få plats i ligghallen! Annars är den förliten!
Men det är ju som med boxar, folk bygger ju minsta tillåtna som om det vore standard? Fast egentligen är det bättre med större.

Jag håller precis på bygger en tillfällig ligghall till mitt lilla monster, lagen kräver minst 80% av 6kvm för att han råkar vara i stl som en C-ponny.
Men jag tycker det är påtok förlitet och han kommer få en som är 9kvm istället som är godkänt till en häst upptill 170i mkh medan min är 134 med kort rygg...

För mig är det även självklart att ströa ordentligt så hästarna ligger mjukt och bekvämt!

Men där har jag insett att vi hästfolk ofta tycker olika ang strömängd..

Du är ändå inte helt fel ute i ditt synsätt tycker jag. Jo, i normalfallet har en ligghall tre väggar och ett tak. Den stora öppningen förhindrar högrangade hästar att (medvetet eller omedvetet) ställa sig i vägen för lågrangade hästar så att dessa inte vågar ta skydd i ligghallen om de vill. Den funktionen kan man uppnå med två breda ingångar också. En annan sak är djupet på ligghallen. är ligghallen väldigt grund så är risken väldigt stor att regn och snö regnar in vilket i sin tur gör att bottenmaterialet blir blött = hästarna får inte någon torr och ren liggplats = ligghallen fyller inte sin funktion. Nu är det sällan en ligghall är så grund att hela bädden blir blöt, men det är något man kan ha i åtanke när man gör iordning sin ligghall. Jag håller också med dig om att det finns ganska många lösdrifter där man använder undermåliga byggnader som ligghall.

Svarar båda: Man vet aldrig här på buke hur andra läser det man skrivit och det blir lätt missförstånd ;)

Jag vet ett par på rak arm, där lösdriften står direkt på marken i hagen, alltså varken högre eller lägre, utan är i samma höjd som marken, och blåser/snöar/regnar det så är det ju rätt in. De är heller inte särskilt djup, kanske 1.5 stor häst kan stå på djupet så att säga.

Jag kan känna att hästarna är dom som avgör om en ligghall är bra. Hästar som trivs i sin ligghall använder den. Så har man hästar som söker skydd i sin hall, då har man en bra lösdrift för hästen! (för människan är ju en bra lösdrift betydligt mer).

Sen kan jag tycka att lösdrifter där hästarna står i lervälling för att man inte har torra ytor(preparerade eller naturliga) är dåliga. Min personliga åsikt, jag skulle aldrig tillåta mina hästar leva så iaf.

Vad som avgör hur man konstruerar sin ligghall är väl läget och hästarna. Som nån skrev om hästar som har svårt för små öppningar passar öppen långsida bra. Det är oxå bra om man har en ranghög häst som annars hindrar övriga att komma in.

Själv föredrar jag ligghallar med avgränsade utrymmen. Då kan den ranglåge välja den hall där de ranghöga inte är. Min ligghall är tvådelad och den ena har öppen nästan hela ena sidan, den andra har bara en dörr(målet är att öppna en port till) och det funkar kanon. Alla fem hästar står inne samtidigt. Och vad som förvånar mig iår är att de är inne betydligt mer i skitväder! Regn+blåst så står de inne o trycker hela högen. Det är nog iinte bara vi tvåbenta som tröttnat på denna regniga vinter...

Det jag gillar med min annars lite instängda ligghall är att där verkligen är skydd för väder o vind oavsett vindriktning. Det är riktigt mysigt där inne. Tror att taket som är eternit har stor betydelse, det smattrar aldrig i ösregn. Tack vare att jag har en bra flock så funkar det. Om jag skulle öppna en port till hade vinden genast dragit igenom.

Min nästa ligghall blir en fyraväggars med två portar och jag funderar på att bygga ut taket och göra ett vindskydd som sticker ut. Så att hästarna kan välja vara helt inne eller bara söka lite skydd. Väggarnas övre del skall vara vindnät för ljusets skull då där inte blir el/nattlampa.

Vår ligghall ser inte rolig ut men hästarna trivs iden så då tycker jag det är ok, skulle de aldrig gå in i den hade det varit en annan femma men nu spenderar de stor del av dygnet i och omkring den.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 887
Senast: mackan
·
Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 643
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar