Lösdrift.

Sv: Lösdrift.

Du bör säga till säljaren att du kan prova med lösdrift med täcke på, märker du att hästen tex fryser eller inte trivs med det så får dui kanske vara beredd att flytta hästen till ett ställe där du kan ha hästen i box på nätterna, :)

Ja att stalla upp honom om han inte trivs på lösdriften är jag ju självklart beredd att göra ändå.

Fasiken det är ju alldeles sant...

Risken är väl dock att han inte får komma in i ligghallen om han inte är helt tjenis med de andra hästarna. Hur vanligt är det?

Faktum är att det är sällan ligghallen används under vintern, det är iaf vad jag sett utav en massa lösdrifter. Sommartid brukar den användas desto mer så om din kille vill gå in så lär han nog få det, frågan är om han verkligen vill?

Tror som en annan skrev, han kommer direkt från banan och då är en bra lösdrift i mina ögon bättre, travarlivet innebär mycket mer träning än vad du förmodligen kommer ge honom. Så att han får röra på sig ordentligt är i mina ögon bättre för hälsan

Risken är väl dock att han inte får komma in i ligghallen om han inte är helt tjenis med de andra hästarna. Hur vanligt är det?
De första två veckorna gick inte min in i ligghallen eftersom han då inte hade någon flyktväg om chefen kom in och han blev fostrad.
Efter dessa två veckor hade min kille tagit kommandot och är numera chefen i hagen så han kommer alltid in.:D Vi fick in en ny häst för en månad sen och han tog lååång tid innan han fick vara inne med de andra hästarna men det berodde på att han kaxade sig mot de ranglåga hästarna så min pålle fick ta honom i öronen och förklara var skåpet ska stå. Nu kan de vara inne samtidigt så nu är det inget större problem.:)

Men om du har en valack och de andra hästarna är ston så kan de hålla ihop mot sin häst men prova det kan ju även fungera direkt utan problem.

Jag skulle säga att det bara är att testa och se hur det fungerar. För min nyaste häst tog det ett tag innan han fick vara med inne i ligghallen, så ge inte upp direkt om din häst inte tillåts gå in första dagarna. När kommer underverket?:)

Aj, det var ju synd! Finns det andra bra stall i närheten? Hade du bestämt dig för att tacka ja till den?

Synd angående lösdriftsplatsen. Har du någon plats alls nu?

*delvis kl*

När jag letade foderhäst och hade chans till en riktigt fin lösdriftsplats fick jag tvärnej av alla direkt efter de hörde att det var en lösdrift. Spelade ingen roll att man länkade till hemsidan med bilder och information om (den mycket seriösa) anläggningen. Man har väl inte rätt att ifrågasätta men jag kan säga att jag blir mäkta förbryllad över hur många hästar det finns där ute som absolut inte kan trivas på lösdrift, det stod att hästen ska ha box på nästan varenda salu/foderhästannons jag tittade på.
Visst finns det vissa exemplar som inte klarar av lösdrift men för det mesta tror jag bara att ägaren inte fattar någonting och allvarligt tror att hästen står och sover i sin box 12/h dygn. Och så tycker de att det är så varmt och mysigt därinne för dem, att de flesta hästar inte fryser på fri tillgång och med täcken vid behov vet de inte heller om. Ej heller att hästar är gjorda för att vandra och inte för att stå i ett litet instängt rum halva dygnet.

Nu låter det väl som jag är emot installning men det är jag inte, tror många hästar klarar sig bra med det och har själv haft häst så, däremot tror jag inte att det finns så många hästar som skulle vantrivas på lösdrift så som deras ägare påstår. Även om det självklart finns vissa enstaka exemplar.

Jag tror jag har tre trådar på gång samtidig om hästen, med tre olika frågeställningar.

Idag var iaf vet.besiktning och han gick tyvärr inte igenom den alls. Visade kraftig (!) reaktion efter böjprov och haltade även vid longering. Ej försäkrad sedan tidigare. Ägarna hade inte samma definition som mig på "har hästen varit skadad".

Jag valde att hoppa av köpet.
:(

Klokt beslut, även om det är tråigt med grusade förhoppningar! Och vad bra att det syntes på besiktning, så att det inte var något som kom upp senare. Det är bara leta vidare, det finns ju mängder med trevliga hästar till salu för en bra peng nu :)

Tråkigt att han inte gick igenom besiktningen :(

Men vill ändå dela med mig av min erfarenhet gällande ovana hästar på lösdrift vintertid.
I början på dec -07 tog jag hem ett äldre arabsto (född -91) som har stått uppstallad hela sitt liv.
Hade en överenskommelse med de på stuteriet där hon stod om att de inte skulle klä på henne om det inte var absolut nödvändigt så hon fick sätta lite päls.
Och sedan dess har jag haft ett täcke på denna damen vid ett enda tillfälle. Efter ridtur i regn då hon blivit rätt svettig så fick hon stå i box ett par timmar och ha stalltäcke.
Dessutom fick jag en riktig lösdriftsdam på köpet. Nåde den som tänker försöka tvinga henne att bli stallhäst igen! ;)

Hoppas du letar vidare nu och hittar Din häst! Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 416
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?