Lösdrift.

Sv: Lösdrift.

Du missar huvudfrågan: är det lämpligt att sätta ut ett varmblod på lösdrift NU, en häst som gått täckad i hage korta tider dagtid och aldrig i mörker?

Jag är överens med säljaren efter provridningen idag och jag får sätta ut honom där om jag vill, han sa att jag fick använda mitt eget omdöme. Har lagt handpenning och hästen är "min" (om den går igenom besiktningen). Det var säljarens dotter som tyckte det lät "grymt" med lösdrift, jag har i princip haft två säljare att komma överens med och det har låtit lite olika beroende på vem som stått närmast.

Senast ändrad:

Var det det som var huvudfrågan? Jag fattade det som att frågan var hur du skulle tackla ägarna.

Jag hade släppt ut den hästen på lösdrift. Generellt sett är det inte olämpligt. Med förutsättning att det finns möjlighet att stalla in på natten, med sällskap, om det skulle behövas i en övergångsfas.

Du missar huvudfrågan: är det lämpligt att sätta ut ett varmblod på lösdrift NU, en häst som gått täckad i hage korta tider dagtid och aldrig i mörker?

Jag är överens med säljaren efter provridningen idag och jag får sätta ut honom där om jag vill, han sa att jag fick använda mitt eget omdöme. Har lagt handpenning och hästen är "min" (om den går igenom besiktningen). Det var säljarens dotter som tyckte det lät "grymt" med lösdrift, jag har i princip haft två säljare att komma överens med och det har låtit lite olika beroende på vem som stått närmast.

Släng ut han med bra tillsyn o täcken .
Jag lovar att det inte är skadligt .
Om han gnäller vid grinden första tre kvällarna är det ju bara att distrahera med lite gott i en hink.
Vi fick en varmblodstravare för några år sen , gammal o av ädel typ.
Han stod endast ute till 3 om dagarna .
Han kom hit på julafton .
Då hade han haft dubbla termotäcken + hals på sej alla vintrar o täcke inne.

Han hade ont i huden o var gallig i benen .
Ut med han på lösdrifter julkvällen , två dagar senare tog vi bort täckena så han fick gå utan en stund ,, oo va han rullade o rullade.
När mars kom gick han naken förutom vid ösregn .
Finare häst fanns inte nästa vinter , musklad av att gå ute jämmt , aldrig en galla o toppen i pälsen !

Kan upplysa om att jag haft 2 travare som jag köpt från banan och släppt ut på lösdriften. Den ena var på sommarhalvåret, den andra gjodre sin sista start 21/9, landade hemma på min stallbacke och i lösdriften 6/11, med täcke och fri tillgång på hö så funkade de alldeles utmärkt!

Kan fö nämna att grannen som tar emot travare för träning, har ett 30 tal (?), har ett gäng på lösdrift och de ser då inte ut att må dåligt!

Jag tycker det låter bra att ha honom uppstallad under vintern och prova en lösdrift i vår istället :).

Ljuga som endel föreslagit tycker jag ABSOLUT inte du ska göra, förstår inte hur man ens kan fundera på det?
Tänk hur man själv skulle känna sig som säljare om man fick reda på det i efterhand... nej fy. Då tappar man ju allt förtroende för köparna och man vill ju ändå känna en känsla i magen att de som köpt ens häst är bra människor som man litar på. Så tänker iallafall jag!

Vad bra att du var ärlig, och att säljaren ändrade sig! Jag skulle våga testa med lösdriften redan nu. Om de har fri tillgång på grovfoder och en ligghall där alla får plats så bör han klara sig fint. Om han mot förmodan inte gör det, skulle jag tänka om och testa nästa år igen. Men det är ju inte så mycket kallare på nätterna än vad det är på dagarna, och har han dessutom bra täcke och äter bra (är den lättfödd/svårfödd?) skulle jag vara helt lugn. Jag köpte en 6-månaders förra året, som släpptes ut på lösdrift i januari. Han hade visserligen gått utan täcke innan, men han har aldrig frusit. Det jag märkt är att han behöver en hel del kraftfoder utöver den fria tillgången, för att hålla hullet.

*KL*

Hej!

Om du känner att det bästa du hittat är lösdriften är det med största säkerhet så. Då skulle inte jag tveka att ställa hästen där, med täcke på, så den inte fryser (även om hästar sällan fryser):-).

En kille jag känner hade alla sina travare på lösdrift, även de som gick träning/tävling. Hans hästar var mycket lyckliga och glada- och lätthanterade! Har inte hästen stått inne dygnet runt tror jag inte det är nåt större problem- dom lär sej fort att mat och vatten finns och då brukar det inte vara något problem att vara ute.

Min arab-tjej har fått vänja sej vid att gå ute dygnet runt- förra vintern ville hon inte vara i hagen- men nu har vi bytt stall och fått en jättefin hade att gå i, så nu är hon ok med att vara ute dygnet om- fast hon fåt bo på stall när det blir kallare..

/ lavinia

Var det det som var huvudfrågan? Jag fattade det som att frågan var hur du skulle tackla ägarna.

Ja om du läser hela tråden så ser du att "problemet" med att tackla ägarna är löst. :) Alltså återstår själva lösdriftsfrågan.

Tänker som Lavinia, att stället känns säkert och tryggt är mycket viktigt för mig. Hittar jag inte bättre ställe än lösdriften så testar jag ändå där. Vädret är ändå hyfsat milt än så länge.

Du kan absolut prova att släppa ut honom på lösdrift. Vi har haft flera travarston vi tränat och ställt av för framtida avel som släppts ut på lösdrift på hösten med de andra fölstona. Det har gått jättebra. Tror tvärt om att de mår bra av det. Kommer de ifrån full tävlingskondition och ska varva ner är det nog bara bra att de kan röra sig hur mycket de vill istället för att stå i box på natten. Finns dessutom massor med tävlande travare som går på lösdrift också. Och angående mörkret så har han väl sällskap i hagen och då brukar det väl inte vara så farligt. Bra täcke bara, eftersom han förmodligen är ganska korthårig :laugh:
Lycka till.

Jag tycker du verkar vara en supervettig hästägare, dig hade jag gärna sålt till. :)
Om det är möjligt, vill jag ha min häst på lösdrift (vbl travare- ridhäst) och när jag hade egen gård gick alla hästar på lösdrift. Ibland blev det så att de togs direkt av banan och släpptes på lösdriften, och det var aldrig några som helst problem.

Jag hoppas att det skall lösa sig för dig, och att ni ska få ett lyckligt liv tillsammans! :)

Jag hade definitivt provat med lösdriften. Om det dessutom är så att den som faktiskt tagit hand om hästen tror att det kan fungera så ser jag ingen anledning att inte prova.

*kl*

Tack för alla svar, det står verkligen och väger.

Igår var jag och tittade på ett stall som jag kände duger, även om lösdriften fortfarande är det bättre alternativet.

Just nu överväger att släppa honom på lösdriften, hålla noga koll och har han efter en vecka eller två inte anpassat sig eller visar att han inte trivs så stallar jag upp honom. Jag tycker det känns som att chansen är väldigt liten att han INTE ska trivas...

Eftersom han haft samma ägare hela livet och levt väldigt inrutat känns det inte heller optimalt att flytta runt honom, så det bästa vore ju om han direkt kom till det ställe jag tänkt att han ska stå på. Det blir ju nya hästflockar och nya miljöer för varje flytt.

Fast jag har inte tänkt klart än. :)

Jag säger som såhär; eftersom utedriften är bra så ut med honom , med täcke den första "terminen". Hos oss gjorde vi som så att efter sommarbetet i år så tog vi aldrig in 2 av damerna (en pensionerad o en promenad rids) utan släppte dem sonika på lösdriften hemma.
Den äldre är vävare sen unga år, idag 22 år, och den yngre,12 år, lever verkligen rövare i boxen när man är i stallet. Den äldre har aldrig varit så fin i kroppen, men hon täcks kallare dagar/nätter pga att hon fryser trots fri tillgång på mat.

Köpte mig en 7 åring travar kille (som tävlingshäst) i sept, som enligt utsago var seg att äta morgon maten mm mm.
Undrar om folket var mäkta stressat i det stallet (inget tävlingstall utan privat stall) för han äter ytterst normalt. Tunn var han, hade muskelpåsar men inget i dem så att säga:p han hade startat 1 vecka innan jag köpte honom.
Hade tänkt ha honom på utedriften med unghingsten men ångrade mig när hans skick var som det var.
Vid 14 tiden står han vid grinden o vill in, trots att han inte kommer in före kl 17.. Trots mat o sällskap.

Så kanske din nya häst tycker detta blir ur knas i början så går det nog bra!

Lycka till :)

En normal invänjningsperiod för en häst på lösdrift ligger mellan 2 och 4 veckor, eller rättare sagt det har varit så där jag står. Det beror naturligvis mycket på hur ranghög din häst när han ska vänja sig men är han van vid flocl så är det inga problem.
Sen kan din häst fortfarande gå in vid femtiden om han vill, det är ju hans eget val om han vill stå ute eller inne. :D

Sen kan din häst fortfarande gå in vid femtiden om han vill, det är ju hans eget val om han vill stå ute eller inne. :D

Fasiken det är ju alldeles sant...

Risken är väl dock att han inte får komma in i ligghallen om han inte är helt tjenis med de andra hästarna. Hur vanligt är det?

Finns det tillräckligt med utrymme och tillräckligt med mat så ska det inte vara några problem. Han kanske inte kommer att ligga ner de första dygnen, men det är väl i sig ganska vanligt när man släpper ut på lösdrift har jag fått för mig.

Man ska absolut tänka på att bara för att det finns ligghall betyder det inte att alla kan gå in som de vill. Det beror helt på ytan på ligghallen, antalet öppningar och framförallt hur flocken fungerar. Hur många hästar är det som samsas om ligghallen, och har du något hum om hur stor den är?

Åh mitt ögonmått är kasst och jag frågade inte efter måtten... Jag kan faktiskt inte ens gissa hur stor den var, jag tittade lite snabbt och gick sen vidare. Med min häst skulle de bli tre, tanken är att man ska ta in även en fjärde. De två befintliga är ston. Enligt min åsikt var den iaf stor nog för det syftet, så vitt jag kunde bedöma. En stor öppning, mycket gran utanför som blockerar vind.

Jag tror att hästen kommer klara lösdriften! Jag har träffat många travare som går på lösdrift! Många travfolk är tyvärr emot lösdrift bara för att dom vill helst ha sina hästar inne så mycket som möjligt!
Men om du har hästen täckad på lösdrift och den har fri tillgång på grovfoder så kommer det säkert inte vara några problem. Och en sak till, hästen kommer juh inte gå lika hårt som hobbyhäst som den gör som travhäst!

Du bör säga till säljaren att du kan prova med lösdrift med täcke på, märker du att hästen tex fryser eller inte trivs med det så får dui kanske vara beredd att flytta hästen till ett ställe där du kan ha hästen i box på nätterna, :) Många hästar blir lugnare av att gå på lösdrift speciellt tarvare som för det mesta är stressade..

Jag själv har mina travare på lösdrift och dom trivs super med det. Dom har alltid något att pyssla med. :) Om du ska ha hästen på lösdrift och täckad så tänk på att byta täcke varje dag så den slipper få skav och ha även ett bogskydd för att minska risken, :)

Be säljaren att komma och kolla på lösdriften och berätta alla positivt med att ha dom på lösdrift, även den mest envisa travmänniskan kan ända åsikt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 416
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur