Lösdrift.

Skogstrollet

Trådstartare
Jag är bekymrad. Är spekulant på ett varmblod som går av banan nu och eftersom han byter "karriär" till hobbyridhäst tyckte jag att jag gjort ett klipp som hittat en bra lösdrift med stora hagar och bra vindskydd. Ringde för att kolla täckesstorlek och får då höra att jag bör tänka om angående lösdriften.

Travare är känsliga, de bör få komma in vid 5 tiden för att äta och vila, det ser så kallt ut på nätterna, får man verkligen göra så osv... De tycker att jag ska tänka om.

Givetvis hade jag tänkt täcka hästen iom att han inte satt någon vinterpäls.

Jag har sagt att bra vindskydd finns, det finns en sjukbox han kan få stå i i början om det gör övergången lättare, jag tänker ladda med täcken och skulle det inte funka så får jag flytta hästen. De är ändå bekymrade...

GAAAH. Vad säger jag åt dem?

Sv: Lösdrift.

Om du nu måste säga nåt alls, så säg att du har tänkt om och sen så släpper du hästen på lösdriften. Med täcke och fri tillgång på grovfoder för båda är i stort ett måste nu till att börja med så blir det i mitt tycke en bra övergång. Att ställa av en banhäst in på box samt hobbymotion är ingen bra idé det är då problemen kommer pga för lite att göra och överladdad energi.

Travare är känsliga, de bör få komma in vid 5 tiden för att äta och vila, det ser så kallt ut på nätterna, får man verkligen göra så osv...

Va? Varför skulle en travare, som inte längre komemr att tränas/tävlas (utan bara hobby användas), behöva komma in o VILA?? Dom verkar inte kunna mycket om hästar när dom säger så där. "Det ser så kallt ut på nätterna" - hästar är DJUR! De mår bra av att vara ute så mycket som möjligt om de bara har fri tillgång till grovfoder och stora ytor att röra sig på.

Sen att övergången från installad, hårttränad häst ska kanske gå försiktigt är en annan sak. Han ska givetvis ha täcke om han har kort päls o är van vid täcke. Och han kanske kan vänjas vid längre o längre dagar/dygn ute successivt om du kan låna box ett tag?

Jag hade också blivit lite orolig om jag sålt en häst som nya ägarna vill släppa på lösdrift... Det finns såklart jättebra lösdrifter men många dåliga också. Alla hästar trivs inte på lösdrift heller.

Men samtidigt så har man sålt hästen så har man ju ingen rätt att bestämma längre. Så när hästen är din får du ju göra som du vill.

Du kan väl säg att du ger det ett försök, fungerar det inte och hästen inte verkar trivas så flyttar du den?

Nu var ju det där lite väääl mycket generalisering att "travare måste in vid fem" :p

Men kanske det är så att hästen är extremt frusen av sig, eller att den är den sortens häst som blir orolig om den måste gå för länge i hagen.

Om de är oroliga, så kan du väl erbjuda dem att komma och kolla på lösdriften, så de ser att det finns en bra ligghall och gott om skydd för den stackars hästen ;)

Jag svarar allihopa.

Jag har även tittat på stall men ansåg att lösdriften var bättre. Har sagt till dem att jag vill prova att ställa honom på lösdriften och visar det sig att han inte trivs med det så flyttar jag honom - givetvis!

Det finns också tillgång till sjukbox där så jag kan göra övergången successiv, givetvis ska hästen täckas för han har inte satt vinterpäls alls.

Jag har erbjudit dem att komma och titta på lösdriften (45-50min biltur bort) men de verkar inte intresserade av det. Har beskrivit lösdriften, delvis kuperad, en hel del skog, ganska mycket gran. Dvs väldigt skyddad.

Nu var ju det där lite väääl mycket generalisering att "travare måste in vid fem"

Ja det vet jag väl, men det var så de sa.

Jo, hästen kan nog inte gå ute på nätterna för han är mörkrädd också... :p

Jag vill inte ljuga för säljarna, men jag vet inte vad mer jag kan säga dem...

Om de inte anser att hästen kan gå på lösdrift så får jag acceptera det. Kanske är det här helt enkelt inte rätt häst för mig då.

Hahaha den var bra.
De flesta av landets större uppfödare har sina på lösdrift.

Våra travare har klarat det alldeles utmärkt. Även våra halvblod inkl fullblodet samt våra knabstrupper. Det är ju individuellt hur känslig en häst är. De flesta av våra täckar vi faktiskt. Sparar energi, foder och pälsvård. men vi har ett gäng som går otäckade och det funkar också bra.

Fri tillgång på grovfoder och vatten, placerade på olika ställen så de måste rotera med stora ytor att gå på och även med en del träd osv. För alla föredrar faktiskt inte lösdriften utan vill campera under en gran :p:grin:

asg. hästen är mörkrädd? Mja, faktum är att det finns nattblinda hästar, men det är ofta knutet till annat.(färganlag) ex är det inte helt ovanligt att homozygota dvs vitfödda knabstrupper uppvisar detta symtom. De ser helt enkelt urkasst då det är mörkt. Då menar jag att det verkligen är skillnad. Fast vi har även de här individerna på lösdrift. men man får fundera till lite.

Gira, :banana:

Nästan alla hästar KAN gå på lösdrift,begränsningarna sitter oftast bara i människans fantasi. Har hästen täcke på sig om den är frusen så kan den inte frysa så då finns det säkerligen inget problem.Naturligtvis kan en övergång med box nattetid första veckan vara bra,tills den kommit in i flocken,men sen är det säkerligen inga problem.Om du absolut vill ha hästen så kanske en liten vit lögn är på sin plats?:angel:

Jag skulle väl snarare tycka att hästen skulle bli mer lugn och harmonisk av att gå ute på lösdrift, ett bra kompliment till en häst som har mycket energi och är van att göra mycket. Ett varmblod som kommer direkt från banan har förvisso sina rutiner och det kommer säkert att ta ett tag att vänja hästen av detta, men går den med andra redan vana hästar på lösdrift så kommer hästen också att känna av det.

Ja det var så jag tänkte också. Dock har det visat sig att hästen gått extremt lite i hage och i princip blivit intagen när det börjat skymma. Har pratat med säljarna och vi är överens om att jag stallar upp honom över vintern och sen får han gå på lösdriften framåt vårkanten istället.

Om de inte anser att hästen kan gå på lösdrift så får jag acceptera det. Kanske är det här helt enkelt inte rätt häst för mig då.

Så kan det ju vara..

Jag anser det vara bäst att du ärligt frågar de du köper av om hästen kan klara av att gå på lösdrift, för som tidigare sagt, alla kan ju inte det, hur gärna man än tycker det är det enda rätta.

Vill man promt ha lösdrift så får man ju köpa en häst med de förutsättningarna.

Så, var rak med dom du köper av..

Jag kan ärligt säga att jag hade INTE sålt 2 av mina 3 hästar till lösdriftsuppstallning, den 3 tror jag skulle klara det finfint, men inte mina andra 2.

Min gamling var när jag fick honom helt inrutad på 8-12 hage. Det tog mig lång tid att successivt öka hans utetider, nu följer vi ljusets tider, då han på senaste åren blivit "mörkrädd", han är 27 snart och synen har väl försämrats antar jag.

Om han av någon anledning blir kvar ute efter mörkret fallit så blir han spritt språngande tok och farlig för sig själv och andra, så jag undviker det i möjligaste mån, för hans skull..

Han hatar dessutom att bli blöt i pannluggen, finns inget värre enligt honom och jag tror att han skulle vara en olycklig häst om han inte fick komma in och få sitt kvällskli tex..

Sen vet jag att många påstår att lösdrift är det enda rätta, men för min ponny så är det inte det.

Fast.. nu så är han ju inte till salu.. såklart!

Men kanske dom har åsikter om hur dom vill ha det och hur deras häst vill ha det.

Min varmblodsvalack formligen ÄLSKAR att gå på lösdrift, men han vill/behöver ha tillgång till en liggplats där han kan känna sig trygg nog att ligga och sova. För han blir trött av att gå på lösdrift.

Så klart är det olika, men av alla de hästar jag haft finns det ingen som inte föredrar lösdriften när de väl insett hur det funkar.

Jenny

*kl*

Idag har jag varit och tittat på hästen igen, hade min vän med mig som "godkände" honom och tyckte det var en trevlig liten häst för mig. :) Så handpenning är lagd och nu härnäst är det besiktning.

Det var säljarens dotter som tyckte att hästen inte skulle gå på lösdrift, men idag var ägaren själv med och tyckte det lät som en bra idé. Han verkar känna sig nöjd med valet av mig som köpare fick jag intryck av. Och det kändes ju lite som en lättnad att iaf HAN, som ändå tagit hand om hästarna tyckte lösdrift lät bra.

Dock är jag fortfarande tveksam till om jag ska våga mig på att försöka få ut honom på det nu i höst, med uppstallning i tillgängliga sjukboxen första nätterna och rejäla täcken. Eller om jag ska stalla upp honom och fasa över till lösdriften till våren.

Visst blir det en rejäl omställning för honom, men det blir det ändå eftersom han lämnar det enda hem han haft sen han var föl.
Å andra sidan, stallar jag upp honom blir det troligvis två flyttar (om inget oväntat inträffar) för den fantastiska lösdriftsplatsen VILL jag verkligen ha honom på i slutändan ändå.

Var och tittade på ett stall idag också som lät bra, men inte alls kändes ok väl på plats... Där skulle jag inte känna mig lugn att lämna honom. Ska försöka se flera alternativ i helgen men de annonser jag ringer på söker antingen ston, har ledigt längre fram eller har redan fyllt den lediga platsen. Kanske snubblar jag över det perfekta stallet också, vi får se....

Ja det var så jag tänkte också. Dock har det visat sig att hästen gått extremt lite i hage och i princip blivit intagen när det börjat skymma. Har pratat med säljarna och vi är överens om att jag stallar upp honom över vintern och sen får han gå på lösdriften framåt vårkanten istället.
Nu känner jag ju inte hästen, men det här tycker jag är den bästa lösningen. Det kan ju vara en häst som behöver lång tid att vänja sig vid mer utetid.

Min fd travare går på lösdrift sedan sommaren, blev dock en liten installningsperiod i väntan på att nya skulle byggas klart. Hon har inte haft några bekymmer med längre utevistelse. Men...
På samma gård finns en hingst som fortfarande, efter ett år, vill in klockan 14. Blir han dessutom utsläppt redan vid 6-tiden vill han in vid 11. Han står numera ut med att vara ute längre, men det har tagit sin tid... Han kan tom vara ute 12 timmar, bara det inte sker för ofta, för då vägrar han helt enkelt att gå ut dagen efter.

Jo, hästen kan nog inte gå ute på nätterna för han är mörkrädd också... :p

Min häst är mörkrädd :o Fast bara vid ridturer, självklart aldrig i hagen. Men denna hästen skulle inte sätta en kvarts hov i skogen i mörkret utan en människa som kan försvara honom! Med människa går det an, om människan har bra humör, mycket lugn och en balja full i tålamod :D

Tillägg: Hästen i fråga har stått på lösdrift i ca 3 år, och har alltid varit lika mörkrädd under våra snart 6 år, men hade faktiskt en bättre period vintern 05 :D

I våras flyttade jag min älskade häst till lösdrift och har ännu inte ångrat det för han trivs jättebra trots att han alltid stått i box tidigare.
Det är en 12-årig fullblodskorsning som hatar regn, ja eller vatten då, och är lite frusen av sig. Men på lösdriften går han in när han vill och behöver aldrig gå ute de timmar han inte vill, han kan sova när han vill och kan välja om det ska ske utomhus eller inomhus i halmbädden. Jag har täcke på honom och han är klippt, jag tävlar i både hoppning och dressyr och har fått en betydligt mysigare häst sen han slipper boxvandra pga sin energi.

Så för mig och min häst fungerar lösdriften kanonbra!
Jag lovar han stortrivs med sitt liv och att själv kunna välja när han vill vara ute och när han vill vara inne.:love:

Jag tror också att den här hästen kommer att trivas på lösdrift. :) Problemet är/var egentligen att han skulle släppas på det nu i november och inte på våren som din häst gjordes
Ska ringa på tre stallplatser i morgon och hoppas att någon av dem ska bli aktuell.

Vilket ljushuvud. "Travare måste in vid fem", och araber vid sju och nordsvenskar vid nio eller? Jo men tjena...

Om jag hade varit i din sits så hade jag antingen ljugit och sagt att hästen ska stå på stall och sedan släppt den på lösdrift ändå. Eller så hade jag stått på mig och på alla sätt försökt förklara att jag är en vettig, smart och kunnig hästmänniska som mycket väl kan bedöma om hästen har det bra eller inte. Sedan är det upp till de att bedöma om de litar på mig i frågan eller ej.

Vilket av det beror på hur mycket kontakt jag räknar med att ha med de gamla ägarna, dvs kommer de att hälsa på i början osv.

Jag hade definitivt haft hästen på lösdrift. Du behöver inte backa i den frågan. Givetvis får du ju vara uppmärksam på om hästen trivs, och vidta åtgärder om så inte är fallet.

Eller snarare inte rätt säljare. Allting är ju så mycket enklare och skönare om en som köpare kommer bra överens med och gillar säljaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 416
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?