Sv: Lösdrift vs. uppstallad unghäst
Jag har mina unghästar på lösdrift hos en kompis de senaste fem åren när de är mellan ca 1-2,5 år, och det fungerar väldigt bra, det brukar vara grupper om 4-8 hästar uppdelade på en stogrupp och en hingst/valackgrupp. Själv åker jag dit på helger då det är en bit bort och pysslar med dem, jag brukar ha 1-2 föl/år. Hästarna fodras individuellt uppbundna 2 ggr/ dygn och visiteras dagligen, fungerar väldigt bra tycker jag. På hösten när de är 2,5 år brukar jag ta hem dem och förbereda dem för inridning, tack vare att de binds upp dagligen och att de har hanterats en del på helgerna är de då tillgängliga och minst lika snälla som de som stått på stall tycker jag ( har tidigare haft unghästarna på stall).
Det viktiga jag tycker är att man har en bra och rejält tilltagen ligghall med bra bädd samt riktigt stor yta i hagarna för hästarna att röra sig på. Hade gärna haft dem på lösdrift hemma, men de kuperade hagarna på 10-15 ha som de nu går på har jag inte där, hästarna blir väldigt friska och starka av denna uppväxt tycker jag och jag kommer aldrig mer ha mina unghästar på stall om inget speciellt inte sker ( läs skada eller sjukdom).
Innan kompisen började med sin lösdrift provade jag ett annat ställe med lösdrift, men ligghallarna var för små där. Trots minimimått blev det inte bra, det blev fort smutsigt och sörjigt i ligghallen och en ranghög häst körde ut ranglåga, så man ska nog kolla upp lösdriften noga innan man tar dit sin häst.