Lösdrift vs. uppstallad unghäst

Sv: Lösdrift vs. uppstallad unghäst

Det måste vara ett vanligt problem med lösdrifter, att hästägaren bara vill släppa den och sedan är det bra med det, Fruktansvärt tråkigt...

Jag perosnligen vill inte släppa min häst och sedan ha andra att se efter den, visst nån dag i veckan är det väl skönt att vara ledig, men jag vill få ett band till min häst. Det är ju ändå min häst och mitt ansvar...

Men, det känns ju bra att de flesta håller med mig i mina tankar om att det är en bra ide att ha unghästar på lösdrift....

Kom gärna med mer tankar!

Jag har mina unghästar på lösdrift hos en kompis de senaste fem åren när de är mellan ca 1-2,5 år, och det fungerar väldigt bra, det brukar vara grupper om 4-8 hästar uppdelade på en stogrupp och en hingst/valackgrupp. Själv åker jag dit på helger då det är en bit bort och pysslar med dem, jag brukar ha 1-2 föl/år. Hästarna fodras individuellt uppbundna 2 ggr/ dygn och visiteras dagligen, fungerar väldigt bra tycker jag. På hösten när de är 2,5 år brukar jag ta hem dem och förbereda dem för inridning, tack vare att de binds upp dagligen och att de har hanterats en del på helgerna är de då tillgängliga och minst lika snälla som de som stått på stall tycker jag ( har tidigare haft unghästarna på stall).
Det viktiga jag tycker är att man har en bra och rejält tilltagen ligghall med bra bädd samt riktigt stor yta i hagarna för hästarna att röra sig på. Hade gärna haft dem på lösdrift hemma, men de kuperade hagarna på 10-15 ha som de nu går på har jag inte där, hästarna blir väldigt friska och starka av denna uppväxt tycker jag och jag kommer aldrig mer ha mina unghästar på stall om inget speciellt inte sker ( läs skada eller sjukdom).

Innan kompisen började med sin lösdrift provade jag ett annat ställe med lösdrift, men ligghallarna var för små där. Trots minimimått blev det inte bra, det blev fort smutsigt och sörjigt i ligghallen och en ranghög häst körde ut ranglåga, så man ska nog kolla upp lösdriften noga innan man tar dit sin häst.

Jag har mitt första halvårs erfarenhet av lösdrift efter många år med såväl vuxna som unghästar på stall. Jag är helsåld! Första veckorna hade jag världens ångest och oroade mig för att min lilla fölis som gick ut på lösdrift när han blivit avvand, skulle frysa eller inte fatta att han skulle gå in i dåligt väder osv. Första veckorna gick han med min kompis valack som tog på sig papparollen och styrde upp livet. Eftersom jag inte ville lämna bort honom annonserade jag efter likasinnade kompisar. Två andra hingstungar flyttade in och från dag ett har det fungerat hur bra som helst. Valacken flyttade in igen och en härlig liten pojkflock bildades. Vi har haft unghingstar förr och jag har haft den bestämda åsikten att kulorna ska bort så fort de ramlar ner, för säkerheten och husfridens skull. Nu måste jag omvärdera för det kan ju inte vara så att från tre olika uppfödare har det lyckats komma så lugna individer just till mig. Jag tror det är hästhållningen som är svaret. De är ständigt stimulerade, de kan följa sin egen dygnsrytm och uppfylla sina grundläggande behov när det passar dem. Vi fodrar två gånger om dagen och vaktar så vi vet att rätt häst fått rätt mängd. Det finns en tydlig rangordning men ingen hackkyckling. I början band jag ofta upp dem och borstade för att etablera mig som högsta hönset och det sitter i. Det har aldrig hänt att de gått på, knuffat eller stöddat sig mot en människa och nu har de varit könsmogna i flera månader. Det är nästan något religiöst över att sitta ute och iaktta dem, så ursprungshästigt om ni förstår vad jag menar. De andra hästägarna är långväga ifrån så jag fotograferar och mmsar deras ögonstenars utveckling. Jag kan bara varmt rekommendera lösdrift efter vad jag sett det här halvåret. Se bara till att den är tillräckligt stor, både betet och ligghallen. De äter mer än man tror när de får välja själva.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: Korven
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama