Lösdrift vs. uppstallad unghäst

BasicLisa

Trådstartare
Är inte hundra på vart jag ska lägga den, så nån snäll moderator får gärna flytta den om det är fel.

Jag går i hästköpar tankar och då främst i åringsköpar tankar av många olika själ som är orelevanta i just det här sammanhanget.

Iallafall känner jag rent spontant att jag vill ha min åring på lösdrift fram till ca 2½ års ålder när förberedelesen för inrdining startar ordentligt. Känns som att hästen får ett "bättre" liv om den får gå på lösdrift de första åren. Bygger upp sig och blir bättre i psyket. Sjlävklart är inte mina tanke att släppa den vid 1 år och sen komma tillbaka vid 2½ år. Nej, den ska ju hanteras under tiden den är på lösdrift. Longering, tömkörning osv.

Det konstiga är att jag alltid varit "emot" lösdrif tidigare, inte varit intresserad av det alls, men nu har jag funderat mycket kring det. Däremot vill jag ha den installad från ca 2½. Kommer förändring "chocka" hästen?

Vad jag vill veta är era tankar, erfarenheter och känslor om detta. Upsstalnning vs. lösdrift för unghäst.

Spruta på med åsikter!

Sv: Lösdrift vs. uppstallad unghäst

Jag köpte mitt halvblod som 3 åring, för 5 år sedan. Han hade då vuxit upp på lösdrift. På hösten när han var 2 år, höll man på med honom under någon månad, de satt också upp på honom. Han gick sedan tillbaka till lösdriften och var där fram till maj när han var 3 år. Han reds sedan in, och kom till mig på sommaren. Hela tiden hos mig har han varit uppstallad. Han går ute dygnet runt på sommaren, men är inne på box nattetid under vintern.

Min häst är frisk och sund och har alltid varit välmusklad. Han älskar att vara ute i alla väder. Han är ranghög, men absolut ingen bråkig häst. Han fungerar perfekt med unghästar och fölungar i flock. Vet inte om det handlar om att han är uppvuxen på lösdrift, men är han med blir det alltid lugn och ro i flocken ganska snabbt efter förändring, tex nya hästar.

Jag har själv en ettåring nu och tänker göra så som du också planerar. Tror på lösdrift för unghästar! När de är äldre är det mer av bekvämlighet för mig själv som jag har dem inne.

Jag är själv inte så glad för lösdrift. Dels för att man inte vet om alla hästar "släpps in" av ranghöga hästar..dels för att man på stall har bättre uppsikt.

Naturligtvis måste man ha en lösdrift som är dimensionerad för det antal hästar som finns där. Alltså tillräckligt stor ligghall, med ingångar så att alla hästar kan gå in. Tillräckligt stor och anpassad mark är också viktigt. Sen måste du naturligtvis hålla koll så att alla hästar mår bra.

Du sköter en lösdrift lika noggrannt som ett stall, vad gäller tillsyn, skötsel av ligghall, mat, vatten och såklart skötsel av hästarna.

Jag är helt inne på din linje, och skulle aldrig sätta en unghäst på stall. Det blir så mycket stillastående för dem, och du arbetar den ju ändå inte varje dag. På en lösdrift rör de sig naturligt, musklar sig ständigt och får en bra kännedom om hur man agerar mot andra hästar. Detta är suveränt när man sedan börjar med hantering och inridning- harmoniska hästar som oftast vet sin plats och inte har 3 ton överskottsenergi på morgonen.

Att jag sedan inte valt att stalla upp nu när hon är 3, är en konsekvens av detta. Varför? Jo, hon rör sig, älskar att vara ute med de andra och har en helt annan frihet än en uppstallad häst.

Jag har lösdrift åt mina hästar, och är supernöjd med det, hade ena hästen uppstallad ett tag, men det mådde han inte bra av, blev stressad, dammkänslig etc. Så för min del är det lösdrift som gäller, har tre hästar och de funkar kanon.

Givetvis är man lika noga med hästarna och har lika bra koll på dem fast de inte är uppstallade, det är A och O, och sedan att man har en tillräckligt stor lösdrift så de får plats, och svängrum.

Jag har haft häst på lösdrift ett antal år nu och tycker att det är suveränt! Jag har dock höga krav på lösdriften ifråga om att ligghallen är väl dimensionerad, att det finns vattenkopp med uppvärmt vatten, att lösdriften är stor och kuperad samt att det är fri tillgång med mat ( i våra "större flockar" sätter vi alltid in två hösilagebalar för att minimera risken att någon skulle bli bortträngd.

Sedan vill jag förstås även ha tillgång till stall för att ta in och ge kraftfoder, ta in och låta den torka upp några timmar etc. eller sova inne om man varit borta och tränat och spolat hästen.

Nu har jag bara ett föl men jag har tidigare haft tävlingshäst på lösdrift och jag märkte ingen som helst skillnad på prestationen så jag ser inte nödvändigheten att stalla upp en 2,5åring heller men det får du ser hur du gör när det blir dags.

En åring skulle jag aldrig stalla in, den skulle jag definitivt ha på lösdrift. Gärna i blandad flock, med jämnåriga lekkamrater och äldre "uppfostrare". ;)

När jag letade häst för 2,5 år sedan (på våren) skrev jag i annonsen att hästen skulle vara minst 2 år gammal, just för att jag inte skulle kunna erbjuda den lösdrift under första vintern, efter sommarbetet.

Ändå fick jag svar från en mycket envis människa som menade att det skulle gå såååå bra att ha denna åring installad, att de inte hade något alls emot att sälja till mig trots att han skulle få stå på stall. Ja, men när jag köpt hästen så är han ju MIN, och JAG vill inte ha MIN åring installad... Svårt att fatta, liksom? :idea:;)

Istället köpte jag en 2-åring som gick på bete hela första sommaren och sedan stallades in på sena hösten som 2,5-åring. Det kändes mer OK, faktiskt.

Jag har valt att ha min åring uppstallad.
Men det har varit ett fall av "pest eller kolera" då BRA lösdrifter är väldigt svårt att få tag på Stockholm om du inte råkar driva den själv.

Jag har stött på alla varianter:

-Fodret behöver inte analyseras eftersom hästarna har fri tillgång.

-Det är bara två andra hästar i lösdriften, så man måste ringa och kolla om det passar att ta ut och hantera sin häst, så att en inte blir ensam kvar.

- Det finns ingen möjlighet att ens hantera hästen på ett förberedande vis, eftersom det inte finns tillgång till stall, ridbana, uppbindningsplats, plats för hovslagare, spolmöjligheter osv.

-Fel kön och/ eller ras på min häst.

- Det ligger åt helsike, avstånds eller trafikmässigt, men jag förväntar ändå dela i någon sorts rullande schema. (Vilket också är förståeligt, det funkar bara inte för mig)

Så jag har valt ett stall med lång utevistelse i STORA hagar, jag kan själv bestämma foder då hon är svårfödd, det finns andra unghästar och mycket goda möjligheter till aktivering på annat vis. (Långa skogspromenader i kuperad terräng osv)
Sen släpps hon på långbete (minst 4 månader) med andra unghästar fram till 4 års ålder.
Men hade jag haft möjligheten, hade det blivit en lösdrift som uppfyller framförallt hästens och till stor del, mina egna krav.

Vi har våran åring på lösdrift oc jag tycker det är super!! Men vi tar in henne och pysslar med henne så att hon blir van med hanteringen. När hon börjar närma sig 2.5-3 ska vi börja ta in henne lite pö om pö så att hon vänjer sig.

Jag håller med dig. Är jätte svårt och hitta lösdriftplatser. Här uppe vet jag bara 4 st och då tar dom antingen inte emot hingstar, ston, unghästar och sen ligger alla 8-10 mil bort :crazy:

Lisa; Ja du vet juh redan vad jag tycker och tänker :D Jag får flyttat ner när jag köpt min och sen får vi försöka hitta mark att låna och köra en egen lösdrift. :p

En fråga till er övriga; Är det svårt att hitta stall/lösdrift till en unghingst där du bor?

Ska köpa mig en häst nästa år, men står i valet och kvalet mellan sto eller hingst. Dels då det verkar svårare att hitta stallplats/lösdrift till hingst än till sto. Men sen vill jag även avla senare, då kan jag ju behålla ett hingstföl (hon hon får något). :laugh:

Just unghingst (under 4 år) är inga större problem, men äldre tror jag är svårt. Här är det tyvärr svårt att hitta lösdrifter alls:( Vet många som letar aktivt men tvingas stalla in sina hästar under tiden de söker.

Attans vad bra det skulle vara om man kunde dra igång ett riktigt fint active stable med några olika hallar/flockar, tillgång till ridhus etc.
Så länge ingen bygger det, utan lösdrifterna fortsätter vara leriga hagar, ruckel till vindskydd med omockade bäddar och dåliga träningsmöjligheter tror jag det kommer vara svårt att få folk att se fördelarna.
Även om jag är övertygad om att de flesta hästar skulle välja risigt vindskydd framför box...

Ingen som vill investera i ett active stable nära stockholm?:angel: Jag tror det skulle bli en hit på no time...

Jo, det verkar vara lite problem med äldre hingstar. Här uppe finns det ett stall som jag vet om har blandat, ston hingstar och valacker.

Förhoppningsvis ska jag väl kunna köpa egen gård om 5-6 år :angel:

Dom lösdriftplatser jag hittat i södra Sverige som ser fina ut och som jag skulle kunna tänka mig ha min häst på har kostat runt 2-4000 kr/mån :eek: Jag tycker det är dyrt för, fri tillgång på hö, kraft, vatten, okej hagar och daglig tillsyn.
Inget ridhus dock en liten paddock, mocka får man göra själv och fodra kraft med. Tillgång till plats för hovslagare/vet. besök, dock ingen box.
Tycker det är hutlösa priser, för det priset kan jag få en boxplats för med ridhus och allt.

På den tiden vi hade plats för inackorderingar (nu är det fullt här ändå av nån anledning:angel:) tog vi lite olika pris beroende på hur mycket jobb ägaren ville ha gjort...

För 2500 ingick fullservice, och då snackar vi ALLT: Fodring, visitering, träning, motionering, massage, hovvård, foder, strö, mockning... Vi ställde även upp och körde/lånade ut nytt fint boggiesläp utan merkostnad.
En annan tjej valde att jobba av så mycket som möjligt, hon betalade bara för sitt foder(450 kr/mån) samt hovvård. Hennes motprestation var att köra ut hö 2 ggr/vecka, mocka 1 dag/vecka samt sköta sin egen häst själv(eventuella kraftfodringar samt träningar). Vi hjälpte självklart till med visitering och allmänt "hålla ögonen på" även de dagar hon inte kunde komma ut.

Här finns uppvärmd sadelkammare, boxar och bra belyst plats med plant golv för verkning/veterinärbesök samt möjlighet att komma in i stugan för att värma sig/gå på toa/torka kläder. Vi har iofs bara en grusbana att träna på, närmsta ridhus ligger 4 km bort. Största nackdelen utöver ridhusbristen är att vi ligger 2½ mil från storstad, och har 2 km till busshållplats.

Rent allmänt tycker jag att en lösdrift ska kosta lika mycket som en boxplats med motsvarande bekvämligheter. Det må gå snabbare att mocka en ligghall än att mocka motsvarande antal boxar, men en välskött lösdrift kräver mycket jobb den med och kostnader för underhåll av marker/staket/byggnader är densamma.

/migo
som numera fyllt sina hagar med egna hästar istället för inackorderingar

Senast ändrad:

Det du erbjöd för det priset är rimligt och det skulle jag kunna betala 2500 kr för.

Men inte bara en hage ( knapp några trän och inte speciellt kuperad), hö ( inte analyserat), kraft, vatten och tillsyn. Det vill jag inte pröjsa 2-4000 kr för. Inte ens strö ingick utan den summan fick man dela med dom övriga i lösdriften, inte mockning, påfyllning av vatten eller fodring ingick heller. :crazy: Många utav dom lösdrifterna jag kollade på var så, tyvärr.

Så det är synd att många lösdriftplatser som finns är skabbiga, inte speciellt välkötta och svindyra jämför mot vad man får. :crazy:

Sen finns det nog många bra ställen oxå, men dom har juh oftast inga platser kvar då dom är populära.

Jag kan tyvärr bara hålla med:(

Egentligen borde det inte vara svårare att driva ett lösdriftskollektiv än att driva ett vanligt kollektivstall, varför tror ni man ser så få sånna?
Att kontakta en markägare med tomma lador borde inte vara nån större svårighet, och tomma mjölklagårdar kräver inte jättemycket för att kunna bli fina lösdrifter... Både indraget vatten, betonggolv, uppvärmt omklädningsrum(mjölkrum) och ofta hagar i direkt anslutning.
Dessutom finns det ju numera ganska gott om tomma mjölkgårdar...:crazy:

Åhh... en affärsidé!

Jo, det skulle juh vara en idé att höra sig för med gamla mjölkgårdar. Tråkiga här uppe är att all mark arrenderas ut till dom få stora kött/mjölk gårdar som finns. Lönar sig mycket bättre än att hyra ut till några häst tjejer :p

Det är så synd, finns ett jätte fint rätt nybuggt stall 50 frrn där jag bor med 10 boxplatser som står helt tomt, men där är all mark utarrenderad.

Men ett lösdriftkollektiv borde finnas till rimligt pris, borde inte vara så svårt att sköta. Men kan tänka mig att dom som har hästen på lösdrift vill att allt ska ingå.

Om unghästen varit installad under en kortare period när den är liten, så lär den inte glömma det när den sedan går på lösdrift.

Jag tror du väljer rätt om du låter den växa upp på lösdrift, men se till att du hittar en bra grupp som kan uppfostra den rätt. Ett gång hingstungar tycker jag bara blir huliganer... En eller ett par äldre bör finnas där och lära upp ungarna.

Jag är själv inte så glad för lösdrift. Dels för att man inte vet om alla hästar "släpps in" av ranghöga hästar..dels för att man på stall har bättre uppsikt.

Vi har våra unghästar på lösdrift och det är helt super! Det är inget nytt att den hästens hållbarhet ökar om den får gå i lösdrift i som unghäst. Vi har superkoll på att alla få "vara med" i flocken, vilket oftast inte är några som helst problem och så binder vi upp de varje dag för utfodring. Då blir det en naturlig stund för socialt umgänge och visitation. Hästarna blir harmoniska och trevliga att hantera! Vi tar även in de korta stunder i boxar så att det vänjs vid det.

Jag har ju lösdrift, men det har faktiskt varit ganska svårt att hyra ut platser. De flesta härikring vill ha lösdrift "för att bli av med" hästen, eller för att de inte vill vara aktiva. Det har varit rätt knepigt att hitta aktiva personer/ personer som vill betala för att man kollar till hästen åt dem. Men det skiljer sig nog mycket från område till område, här är det fortfarande ovanligt med lösdrift för ridhästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: Korven
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama