Lösdrift/vindskydd

cactuspower

Trådstartare
Har lite funderingar kring det här med lösdrifter då jag inte har någon erfarenhet av de. Tycker dock att det verkar vara ett väldigt vettigt uppstallningsalternativ.

Undrar hur stor yta man bör ha på 4 hästar?

Hur stor ska själva ligghallen/skyddet vara då (4 stora hästar)?

Hur ofta bör man mocka ur ligghallen?

Hur löser man det med "sjukbox" eller liknande, vad bör finnas där?

Hur ska man göra med uppbindningen av hästen när man ska göra i ordning den? Hur gör ni?

Hur bygger man egentligen en ligghall/vindskydd, vad ska man tänka på? Finns det några grundregler? Hur är det smartast att bygga..??
Hur har ni byggt era eller alternativt hur skulle era ligghallar se ut om ni fick chansen att bygga en egen? Har ni BILDER så lägg gärna ut ett par.

Hur har ni löst det med "sadelkammare" eller liknande...?

Har ni några allmänna tips/råd om man är nybörjare inom ämnet?

Hoppas på många svar! :bump: :)

Sv: Lösdrift/vindskydd

regler och minstamått för ligghall hittar du i broschyren "häst" på djurskyddsmyndighetens hemsida. Den är gratis. Jag har inrett en del i min lada för lösdrift. Men alla har ju inte tillgångtill lada.
Lagen säger att ett skjul ska tre väggar och tak. Bara att börja skissa.
Ett liten friggebod till sadlar eller kanske ett rum i källaren??

Sv: Lösdrift/vindskydd

jag har ett bra vindskydd, visserligen så har jag ju bara en häst än så länge, men han har tjock bädd av spån & krubba mm där inne..jag binder inte upp honom då jag gör i ordning honom, han står själv lös..väl dresserad :-)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 418
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar