Lösdrift till minishettsar

misen

Trådstartare
vilken tak höjd måste lösdrift han för att 2 mini shettisar ska få vara i den.. Dom är under 80 cm höga... storleken e de inga problem med undrar bara över tak höjden.. gissar på att där e 180-200 cm högt räcker de eller behöver jag höja?? jag menar den ena går på bak benen där inne å når ej upp så de e därför jag undrar om jag verkligen ska behöva höja eller ej..

Sv: Lösdrift till minishettsar

En så låg takhöjd kommer inte att godkännas trots att hästarna är små.

Från jordbruksverkets hemsida:

Hur hög takhöjd du behöver ha i ditt stall beror på hur hög din häst är. Du räknar ut takhöjden genom att multiplicera mankhöjden med 1,5. Höjden får inte vara lägre än 220 centimeter. Eftersom takhöjden mäts från den nivå hästen står är det viktigt att du tar hänsyn till ströbäddens höjd när du planerar ditt stall.

Kompis till mig köpte en gård med ett par stallbyggnader, det fanns en liten stallavdelning med tre boxar för a-ponny. Takhöjden var 218 cm och lägsta punkt vid bjälkarna var strax över 2 meter, det stallet får inte användas till hästar.

Kompis till mig köpte en gård med ett par stallbyggnader, det fanns en liten stallavdelning med tre boxar för a-ponny. Takhöjden var 218 cm och lägsta punkt vid bjälkarna var strax över 2 meter, det stallet får inte användas till hästar.

Det måste ha varit en extremt gnällig inspektör, 10% kan det få lov att diffa utan att det blir jätteproblem i de flesta fall. Sen kan det vara svårt att få till en bra ventilation i ett stall med låg takhöjd, och det kan göra att det olämligt att ha djuren där pga det.

Oavsett hur liten hästen är så är alltid lägsta takhöjd 220.

Senast ändrad:

ok bra då vet jag då e de bara å höja de... tack så mkt för hjälpen

Ja vad jag hört så gör det det. Men det bästa är ju helt klart att ringa och fråga, så man får 100%iga besked :)

Ja det är väl alltid det bästa. Var mest bara nyfiken, har själv ingen erfarenhet av lösdrift.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver köpa en kilkudde at ha under madrassen för att höja huvudändan. Letar på nätet och hittar denna...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Stinaelin
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 488
Däggdjur Vi har planer på att skaffa kaniner. Tänkte ha sem inomhus till att börja med då det är höst och de är vana vid det. Hade tänkt ha en...
Svar
1
· Visningar
1 840
Senast: Egonson_
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 408
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar