Lösdrift + svettig häst = täcke?!

kopur

Trådstartare
Ni som har hästarna på lösdrift, hur gör ni när ni ridit dem svettiga och sedan släpper ut? Använder ni täcke? Vilken typ av täcke när det är kallt?

Min häst går på lösdrift och jag vill gärna lägga på ett täcke när jag har svettig häst och det är 10-20 minusgrader. Men jag vet inte riktigt vilken typ av täcke som är bäst... Har ibland lagt på bara ett tunnt regntäcke med tanken att det räcker om det ger skydd för vind och nederbörd. Men sedan tänkte jag att det kanske bara trycker ihop pälsen och gör att den inte isolerar lika bra... Men om jag lägger på ett tjockare täcke får det ju inte vara så att fodret suger upp fukten från hästen och sedan kyler för att det är blött...

Vad har du för täcke???

Sv: Lösdrift + svettig häst = täcke?!

Jag har ett vintertäcke från B*rjes utan hals som jag drar på om det är så kallt o han är blöt, är det inte så kallt alt han inte är så blöt har jag ett fleecetäcke. Men brukar försöka att inte rida honom blöt, men ibland blir de ju väldigt svettiga.
Skulle inte sätta på ett regntäcke, det värmer inget men pälsen blir nertryckt o så den värmer inte heller så det känns som det sämsta alternativet.

Har ett fleecefodrat regntäcke med hals som funkar bra.

*kl*

Jag har min häst på lösdrift och om hon blir svettig brukar jag sätta på henne ett regntäcke (tunt fodrad med fleece) när det är lite kyligare. När det är -5 och neråt brukar jag sätta på henne ett vintertäcke från Hansbo;)

Jag tycker faktiskt att riktiga vintertäcken funkar bäst. Hästen torkar snabbare och pälsen ser bäst ut när man sen tar av täcket. Börjes har ett Himalaya som jag är klart nöjd med, och inte är det så dyrt heller :)

På stall blir det stalltäcke med foder, fleecetäckena tycker jag bara blir blöta och liksom "återfuktar" hästen.

På stall blir det stalltäcke med foder, fleecetäckena tycker jag bara blir blöta och liksom "återfuktar" hästen.[/QUOTE]

Där håller jag absolut inte med dej. Jag tycker fleecen är ett av de bästa materialen som finns. Jag tycker snarare det suger upp svetten men det är fortfarande torrt på undersidan. Fukten lägger sej ovanpå täcket istället.

Håller med Spurning_ till 100%.
Mitt fleccetäcke är alltid torrt under och har "släppt ut" svetten. Hästen torkar snabbt och ser fin ut i pälsen. Tycker absolut att fleccetäckerna är bästa täckerna.

Har samma erfarenheter med fleece själv. Både regntäcket och fleecetäcket så är det torrt närmast hästen och blött på utsidan.

Håller med Spurning_ till 100%.
Mitt fleccetäcke är alltid torrt under och har "släppt ut" svetten. Hästen torkar snabbt och ser fin ut i pälsen. Tycker absolut att fleccetäckerna är bästa täckerna.

Jag håller också med. Fleecetäckena är allra bäst på en svettig häst som står inne för att torka.

Mvh Camilla

*KL*

Jag gillar fleece väldigt mycket - använder fleecetäcke när hästen står i stallet och torkar en stund efter ridturen. Men sedan när jag ska släppa ut i hagen igen känns inte fleecetäcket som någon "hit" - skulle antagligen förvandlas till mattrasor ganska snabbt! Man kan ju förståss ha ett fleecefodrat regntäcke, men när det närmar sig -20 grader känns det lite för kallt tycker jag... Har sett på nätet att Boett har ett täcke med teddyfoder och det låter väldigt bra tycker jag! Teddy borde ju ha ungefär samma effekt som fleece men vara varmare eftersom det blir mer luft i teddyn. Men de täckena är så hiskeligt dyra... :mad: Har letat på nätet efter andra teddyfodrade täcken men inte hittat några...

Jag lägger på fleecetäcke först, är det dåligt väder/regn/snö stänger jag in dem i ligghallen tillsammans med hö att äta. När fleecetäcket är "vitt" av fuktpärlor så byter jag antingen till ett nytt fleece eller till ulltäcke beroende på kylan. De står faktiskt nu i skrivande stund med varsitt ulltäcke efter dagens ridtur.

Jag har nämnda Boett-täcket, men det beror på hästen om det funkar bra för jag upplever att de är i kortaste laget på sidorna för grövre modeller. Men visst torkar hästen bra.

Det jag upplever med tjockare täcken är att fukten kommer längre ifrån hästen, varför täckesbyte blir onödigt.

Jag släpper alltid ut med med fleecetäcken med hals om de är svettiga. De torkar fort om de får röa sig och äta som de vill.
Är det gräsligt väder (typ snöslask-regn) brukar jag låta bli att rida dem svettiga då det känns som att det skulle vara svårt för dem att torka då.
Annars torkar de fort även när det är ganska kallt, får byta täcke efter ett tag om de fortfarande är fuktiga.
Enligt någon veterinär som forskat på saken skulle fleece vara bäst läste jag någonstans förra vintern..

Jag skulle vilja ha ett täcke som exemtäckena med hals och täcker magen oxå som tex de som Lillhästen i stav har. Funderar på att sy ett men de regntäta tygen är inte så billiga.

Jag skulle vilja ha ett täcke som exemtäckena med hals och täcker magen oxå som tex de som Lillhästen i stav har. Funderar på att sy ett men de regntäta tygen är inte så billiga.

Boett har ett eksemregntäcke med löstagbart foder, som ser likadant ut som eksemtäckena.

Stod inget på hemsidan om foder på regntäcket och billigt var det inte. Jämför man med det så tjänar man nog på att sy själv. Räknade lite grovt förut att det skull bli ca 800 att sy liknande modell själv.

Liknande trådar

Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 721
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Zevzan
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 405
Utrustning Vi har blivit med en liten Welsh Mountain ponny, som nu bor i en lösdrift. Vi har ingen tidigare erfarenhet av detta och undrar hur 17...
2
Svar
26
· Visningar
5 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare