Lösdrift på gammal fjording?

F

farbror_fjording

Min gamla kompis som jag haft i 15 år ska flytta till ett nytt hem och jag vill att det ska bli så bra som möjligt. Nu har jag fått ett erbjudande om ett hem med lösdrift. Hästarna går ute dygnet runt med tillgång till en stor hall med tjock ströbädd på golvet och isolerade väggar. Hagen är stor och de planerar att låta hästarna ha fri tillgång på hö när betet är slut.

Min fjording har aldrig gått så tidigare och fick tyvärr fång tidigare i sommar. (för första gången i sitt snart 29-åriga liv) Veterinären tror att han kan gå på höstbete senare och han verkar symptomfri.
Jag tror han skulle trivas bra med att gå ut och in som han vill, men är mer orolig över fri tillgång på hö. Någon som har ett bra förslag eller åsikt om detta? Är det värt att prova?

tacksam för svar...

Sv: Lösdrift på gammal fjording?

Vi har också en gammal kompisfjording hemma.Har haft henne i 16 år och hon är 20 i år. Hon började med lösdrift för tre år sedan och fri tillgång på hösilage sedan i vintras. När vi har portionerat ut hö har hon sett ut som en vintunna från Bretagne trots att vi försökt att ge mindre än hon ska ha. Nu när vi har fri tillgång, när det inte finns bete, är hon smal och fin och lägger inte på så mycket.
Nu fick hon lik förbannat fång i juni, hon har haft det tidigare också. Men då hon trivs att gå med flocken så köpte vi "Greenguard" munkorg till henne och peppar, peppar så har det fungerat i en månad nu.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

En 29 årig häst har nog väldigt svårt för att bevaka sin plats i flocken! Jag hade aldrig släppt ut en så gammal häst, på ett nytt hem, i en okänd flock, som haft fång mm på lösdrift... Jag hade aldrig heller låtit en så gammal häst få ett nytt hem...

Man ska aldrig säga aldrig. Det beror på så många faktorer. I en flock med flockvana individer d.v.s födda och uppväxta i flock hade jag inte tvekat. Har vår gamling i flocken som är 29 år och håller sin plats med bravur. Så det beror på de olika individerna och betets storlek och utformning. Det kan alltså gå hur bra som helst och det kan kanske inte alls gå. Men det spelar ingen roll på åldern utan hur hästen är. Har sett små ponnys härja med stora travare ;) Men det håller jag med om, att de flesta "i box uppväxta och uppfostrade av människor" har det mycket svårare att fungera i flock ;) :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Nu vet jag inte om jag fått detta om bakfoten, men om hästen skulle gå i en stor hage året runt, skulle där väl alltid finnas tillgång till gräs, även om det är mindre. vissa fånghästar är ju jättekänsliga mot fruset gräs, varför jag som har samma problem, måste hålla hästen i absolut gräsfri hage när frosten kommer. och det är ju svårt på lösdrift.

I övrigt har jag haft liknande tankar för min fjordtant med lösdrift, men tror att hon har för svårt att hålla värmen då hon ofta fryser på vintern.

Fri tillgång till ett bra hö tror jag inte ger några problem alls, bara det inte är för kraftigt, t ex kan hösilage vara det för min.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama