Sjukboxen måste inte finnas exakt vid lösdriften.
Det kan vara en box i ett stall på ett rimligt avstånd, men det behöver finnas ett skriftligt avtal att man har tillgång till en sådan box, för en häst som behöver en längre behandling i box där det är rimligt varmt.
I just TS fall, kanske det går att få till ett avtal med farbrorn som garaget en bit bort, att man får ta dit en häst som behöver frostfri behandling av veterinär.
Nu är jag väl förskonad, men efter 20 år med kallstall och lösdrift, så har jag, peppar-peppar - ta i trä, hittills inte råkat ut för en sjukdom som krävt långvarigt dropp i rumsvarmt utrymme.
De enda hästarna som fått dropp hos mig, har varit sjuka nyfödda föl, men de föds ju när det är varmt ute, så då blir det hela en icke-fråga.
F.ö. så gick det väl att stänga till och dela av ligghallen? Om den inte är jättestor till ytan, så kan man stänga in hästen där och ha en värmefläkt för tillfällig uppvärmning vid behandling (dropp) av häst när det är kallt (minusgrader).
Det kanske är så att sjukbox-problemet är anledningen till att ligghallen går att stänga och dela av.
Vår godkända lösning för att hantera en eventuellt sjuk häst som skulle behöva ett värmt utrymme, är att ta in värmefläkt invid en av boxarna i kallstallet. Men vi har inte behövt använda den lösningen än, och jag hoppas att vi slipper. Den boxen har också en plats avsedd för en liten Thermobar, som kan aktiveras om det behövs.
Men det finns väl fler hästar i lösdriften? De måste ju ha en lösning för behandling av sjuk häst i dagsläget? Så då är det enklaste att "kopiera" den lösningen.