Bor nån på gården så kan de hjälpa till om nåt händer akut, om de är hemma. Är lösdriften mitt i skogen och nåt händer så är man väldigt ensam. Rider man ut själv på dan och nåt händer är man kanske inte saknad förrän dan efter då nån annan häst ska ridas. (Ja, de hemma lär väl sakna en efter tio timmar utan mat.) Är man i ett stall med folk på gården tycker de kanske det är konstigt om man inte åkt hem efter kl 22, eller 24 eller vad man nu har för tider...
Men så är det ju för många av oss som bor på en gård, i slutet av vägen.
Och rider eller kör gör man också ensam i skogen. Är ingen hemma på gården förutom mig, så ringer eller sms:ar jag min man innan jag ger mig ut, och berättar ungefär hur jag tänker rida/köra, och när jag tänker mig att komma tillbaka. Och säger att jag hör av mig när jag är hemma igen, och har du inte hört något före klockan si och så, ring mig. Svarar jag inte då, så är det dags att börja leta.
Att ingen är hemma på dagen, och det är sällsynt att någon "främling går förbi", så skulle det hända något så kan det dröja innan det blir upptäckt, det är inget konstigt alls.
Man är ju skyldig att se till sina "utegångsdjur" 1 ggr per dygn.
Har man fri tillgång till grovfoder, och elvärmt vatten, så är väl problemen likadana som för väldigt många av oss.
Daglig tillsyn av djuren, och se till att vatten och mat finns. Och strö i ligghallen.
Har man en hage "i skogen", så bör man ha ett stängsel i bra kvalitet, inte sådana där halvt upphängda rep eller band utan nämnvärd ström i.
Och så får man ta en runda då och då för kolla stängslen, t.ex. om det blåst, och/eller snöat och/eller regnat kraftigt, så att ingen någon stor gren eller ett träd ramlat över stängslet, eller att det bildats drivor av snö över stängslet (hände senast 2009).
Vill man göra det enklare att hålla koll på att strömmen fungerar i stängslet, så kan man hänga upp sådana där små lampor som blinkar, eller investera i prylar som larmar till mobilen om strömmen försvinner i stängslet. Annars så får man mäta spänningen då och då.
Efter 18 år med bra stängsel (har rovdjursavvisande elstängsel runt alla marker som betas sedan 2002), så har jag endast fått stängsel nerrivet av vilt 2 gånger. Och då har vi gott om vilt av de flesta slag, dovhjort, kronhjort, älg, vildsvin, varg och lo. Rådjur är det skralt med numera. Ren, Björn och Järv finns inte här.
Det är betydligt vanligare med fallna träd, eller träddelar över stängslet än skador av vilt.
På sommaren så går alltid grupper av mina hästar i hagar "i skogen", helt osynliga från någon väg, flera hundra meter bort.
Men jag har bra stängsel, och bra tillsyn på stängslen, samt vatten med automatisk påfyllning till hästarna i de flesta hagar.