Lösdrift i norrlandsvinter

A

anni0301

Hur funkar det med unghästar å lösdrift när det är 30 grader kallt? Vill köpa en föling och gärna ha den på lösdrift. Men hur blir det till vintern? det blir ju en meter snö och 30 grader kallt :eek: täckar ni era unga lösdriftare? hur funkar det? fryser de inte...? annars får lillan och de andra stå på box under vintern. men det vore bra/skönt att kunna ha dem ute.. men i vår bistra kyla blir jag tveksam. Är emot att täcka så små hästar som ettåringar...

Sv: Lösdrift i norrlandsvinter

Hästarna brukar inte ha problem med kyla.
Det är när det är runt noll grader och regnar och blåser som de fryser om de är blöta.

Om det är -30 grader och "torr" kyla så är det inga problem så vida det finns vindskydd, fri tillgång på grovfoder och vatten.
Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt för din unghäst på lösdrift.

Hästarna både äter och rör på sig för att hålla värmen. Deras päls fungerar utmärkt utan täcke.

Jag har haft min halvblodsvalack på lösdrift i 2 år. Han är 5 år nu. Här har det varit ca: -27 som kallast i vinter. Inga problem!

Hade jag haft möjlighet att ha honom på lösdrift sedan han var föl hade jag haft det. Kanon för hästarna, tycker jag.

jo jag tycker oxå att lösdrift verkar utmärkt; de är ju skapta för att vara utomhus. Tidigare har jag aldrig haft möjlighet till lösdrift men nu ska vi ev köpa gård och där har jag hittat ett underbart "kryp in" under fäxet för hästarna med härligt stora hagar utanför. Dessutom tror jag på att fölingar och unghästar behöver röra sig så mkt som möjligt och få vara så naturliga som möjligt under sin första tid på jorden.
Man får kanske se till att täcka pållarna under regnperioder men inte så pass så att pälsväxten hämmas.
Tack för svar! tål att funderas på!

en liten notis som egentligen inte tillhör din fråga men som jag kom och tänka på när du sa "Dessutom tror jag på att fölingar och unghästar behöver röra sig så mkt som möjligt och få vara så naturliga som möjligt under sin första tid på jorden."

Detta har jag fått höra i andra hand, det innebär att jag inte kan bekräfta att det är sannt men jag tror på det.

Det har gjorts studier på islands(?)hästar.

De hade olika grupper.
A) Född och uppvuxen på lösdrift hela sitt liv.
B) Född i box och "vanlig" (max 8 h tror jag det var) utevistelse.
C) Unghästar som föddes och växte upp som B men sedan vid ett års ålder fick leva som A.

De slaktade hästarna vid en viss ålder. (onödigt kan tyckas) för studier.
A hade bäst lugnor, hjärta och kondition, c kom därefter och b hade "sämst" resultat.

Det är klart att man kan använda täcke i undantagsfall. Om det regnar oavbrutet i hela dagar t.ex.
Men när det inte behövs ska man inte ha täcke på unghästar tycker jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 463
Senast: Calmiche
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar