S
Summer-87
Sv: Lösdrift, funderingar!
Tyvärr så kommer jag antagligen inte kunna styra över vilket värde det skall vara på hösilaget osv. eftersom det inte är jag som äger stället. Jag vet inte riktigt hur många det är som går på lösdriften just nu eftersom jag inte flyttat hästen ännu.
Hur mycket klippte du dina hästar när du skriver "halvklippning" ?
Jag funderar på att klippa hela halsen och bogarna. Klippte du under magen också?
Eftersom jag inte har tillgång till box så jag kan stalla in henne över natten när hon har blivit svettig, så kanske det är bättre att jag klipper under magen också? För då hinner hon torka upp inne en stund innan jag släpper ut henne inför natten. Så kan hon gå ute med täcke om det behövs.
Istället för att hon skall gå ute med täcke och vara svettig.
Vilket låter bäst?
Mvh
Jag har två fullblodssto och två unghästar på lösdrift. Hur många andra hästar ska det vara på lösdriften där din häst ska gå, är dom också lättfödda? Ett av mina fullblodsston är ganska lättfödd medans det andra stoet + unghästar behöver lite mer så jag har löst det på följande vis. Köper hö med "lagom" proteinhalt och ger så mycket de vill ha i hagen, tar in alla hästar en gång om dagen för visitation, rykt, motion träning av unghästar med mera. Passar då på att ge de som kräver lite mer mat lucern och kraftfoder. Den lättfödda hästen får hö och lite kraftfoder och nöjer sig med det. Jag har hästarna som rids halvklippta och täckar dom vid dåligt väder. Försöker planera min ridning så att de dagar jag tränar lite hårdare=svettig häst gör jag det innan alla ska in för dagen. På så vis hinner hästen torka innan det är dags att gå ut igen. Räkna med större foderåtgång vid kallt väder och en smart höhäck annars trampar de mest runt i fodret.
Tyvärr så kommer jag antagligen inte kunna styra över vilket värde det skall vara på hösilaget osv. eftersom det inte är jag som äger stället. Jag vet inte riktigt hur många det är som går på lösdriften just nu eftersom jag inte flyttat hästen ännu.
Hur mycket klippte du dina hästar när du skriver "halvklippning" ?
Jag funderar på att klippa hela halsen och bogarna. Klippte du under magen också?
Eftersom jag inte har tillgång till box så jag kan stalla in henne över natten när hon har blivit svettig, så kanske det är bättre att jag klipper under magen också? För då hinner hon torka upp inne en stund innan jag släpper ut henne inför natten. Så kan hon gå ute med täcke om det behövs.
Istället för att hon skall gå ute med täcke och vara svettig.
Vilket låter bäst?
Mvh