Lösdrift, funderingar!

Sv: Lösdrift, funderingar!

Jag har två fullblodssto och två unghästar på lösdrift. Hur många andra hästar ska det vara på lösdriften där din häst ska gå, är dom också lättfödda? Ett av mina fullblodsston är ganska lättfödd medans det andra stoet + unghästar behöver lite mer så jag har löst det på följande vis. Köper hö med "lagom" proteinhalt och ger så mycket de vill ha i hagen, tar in alla hästar en gång om dagen för visitation, rykt, motion träning av unghästar med mera. Passar då på att ge de som kräver lite mer mat lucern och kraftfoder. Den lättfödda hästen får hö och lite kraftfoder och nöjer sig med det. Jag har hästarna som rids halvklippta och täckar dom vid dåligt väder. Försöker planera min ridning så att de dagar jag tränar lite hårdare=svettig häst gör jag det innan alla ska in för dagen. På så vis hinner hästen torka innan det är dags att gå ut igen. Räkna med större foderåtgång vid kallt väder och en smart höhäck annars trampar de mest runt i fodret.

Tyvärr så kommer jag antagligen inte kunna styra över vilket värde det skall vara på hösilaget osv. eftersom det inte är jag som äger stället. Jag vet inte riktigt hur många det är som går på lösdriften just nu eftersom jag inte flyttat hästen ännu.

Hur mycket klippte du dina hästar när du skriver "halvklippning" ?
Jag funderar på att klippa hela halsen och bogarna. Klippte du under magen också?
Eftersom jag inte har tillgång till box så jag kan stalla in henne över natten när hon har blivit svettig, så kanske det är bättre att jag klipper under magen också? För då hinner hon torka upp inne en stund innan jag släpper ut henne inför natten. Så kan hon gå ute med täcke om det behövs.
Istället för att hon skall gå ute med täcke och vara svettig.
Vilket låter bäst?

Mvh

Jag har haft ett halvblod och några ponnyer på fri tillgång av hösilage och de har inte klarat det utan blivit klart överviktiga. Den enda hästen som klarat det riktigt bra är ett kallblod.
Nu ger vi istället fri tillgång på halm och ransonerar silaget.

Jag har haft ett halvblod och några ponnyer på fri tillgång av hösilage och de har inte klarat det utan blivit klart överviktiga. Den enda hästen som klarat det riktigt bra är ett kallblod.
Nu ger vi istället fri tillgång på halm och ransonerar silaget.

Har hästarna då vart i tränings/tävlings kondition eller har det mer vart skojj ridning?

mvh

Sv: Lösdrift

Jag har haft fem olika hästar på lösdrift. Det har funkat super med alla!!!

Alla har varit jättefina i hullet, utom min ena travarvalack (vbl travare), honom fick jag lägga in mer träning på. Resultatet? En häst som blev superfin i hullet, och som musklerna formligen exploderade fram på.

Hästarna jag har haft på fri tillgång har varit: russ på 19 år, två halvblod 22 och 9 år, två travare (vbl travare) på 5 år.

Jag har haft fem olika hästar på lösdrift. Det har funkat super med alla!!!

Alla har varit jättefina i hullet, utom min ena travarvalack (vbl travare), honom fick jag lägga in mer träning på. Resultatet? En häst som blev superfin i hullet, och som musklerna formligen exploderade fram på.

Hästarna jag har haft på fri tillgång har varit: russ på 19 år, två halvblod 22 och 9 år, två travare (vbl travare) på 5 år.

Det kändes skönt att höra. Får hoppas att det går lika bra med min pålle!

Mvh

Vi har haft lösdrift med fri tillgång under många år. Av de totalt 8 olika hästar som gått där har 3 klarat det bra och behållit ett bra hull, övriga har blivit på tok för feta. De som klarat det var en islänning, ett fullblod och en kallblodsridtravare. De som la på sig lite för mycket var ett halvblod, en islänning och tre ponnyer. Således har vi sen förra vintern skippat fri tillgång på ensilaget men de har alltid fri tillgång till foderhalm.
Däremot har inga av våra hästar täcke på sig även om några av dem rids tämligen hårt. Jag brukar ibland låta en svettig häst stå inne men oftast släpper vi ut dem i hagen. De äter gärna av halmen och håller sig varma så. Det är ingen som tävlar.
Jag tror att man får prova sig fram och ge det lite tid. Jag trodde att en av mina ponnyer klarade av den fria tillgången - hon slutade hetsäta och blev allmänt trevligare men kilona kom smygandes...

Red du dom kontunuerligt så att hästarna var i bra kondition osv. och ändå blev dom tjocka som köttbullar? Eller var det mer "fritidsridning" ? Eller vad man ska kalla det :p

Mvh

Red o marktränade kontinuerligt ja. Vi var ofta ute på nätterna jag o en annan småbarnsmorsa o red i ca tvåtimmar i varierande gångarter. Mycket galna och långa galoppturer faktiskt, båda var i väldigt bra kondition om kondition handlar om flås o styrka. Saknar faktiskt vintern, snön o månen...

Men det funkade bra att väga också, det blev lite snällare mot ekonomin också!

Senast ändrad:

jag har på lösdrift, en a-ponny, russ shettis och en minishettis, det funkar super. i princip fri tillgång på ensilage, jag fyller på 5 gånger om dagen. De är jättefina i hullet och rör sig hela tiden. Korsningen är i gång och halvklipps hela tiden på vintern. Med bra täcken som andas är det inget problem, på med täcket efter träningen och han torkar hur finnt som helst. ser bara ett problem med lösdrift, matte blir blöt:crazy:

Oj, jag ser att mitt första inlägg faktiskt kom med. Sorry.
Hittade ingen funktion att ta bort inlägget heller. Hmm

Alla som har sina hästar på lösdrift, hur mycket vågar ni klippa era hästar?

som jag redan skrivit så har jag haft några av hästarna helklippta då behov av det funnits. har funkat hur bra som helst med hjälp av bra täcken och en bra ligghall, och även fri tillgång på hösilage.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka