Lösdrift, funderingar!

S

Summer-87

Lösdrift

Hej, är ny här men hoppas att tråden hamnar rätt ändå.
Jag funderar att ha min häst på lösdrift. Men då är det fri tillgång till hösilage dygnet runt för hästarna. Vilket är bra. Men, min Islandshäst är ganska lättfödd och jag vill kunna hålla honom i ett bra tävlings/tränings hull. Undrar om ni har någon erfarenhet av detta? Svällde era hästar upp som små köttbullar eller gick dom att hålla i rätt hull även ifall de gick på fri tillgång med rätt träning?
Rider 4-5 gånger i veckan.

Sedan har jag en till liten fråga. Eftersom han blir väldigt svettig med all sin björnpäls på vintern, så kanske det är bättre att ja klipper honom? Iallafall halsen och bogarna? Så täckar jag honom i stället?
Känns som att pälsen aldrig kommer att torka upp annars.

Mvh

Sv: Lösdrift

Släppte våra isisar på lösdrift med fri tillgång på hösilage för första gången i vintras. De är alltid lite smårunda på vintern eftersom vi inte orkar rida så mycket då, men de blev inte rundare än de brukar bli. De blev dock i bättre kondition eftersom de gick med unghästar som satte lite fart på dem:D

Släppte våra isisar på lösdrift med fri tillgång på hösilage för första gången i vintras. De är alltid lite smårunda på vintern eftersom vi inte orkar rida så mycket då, men de blev inte rundare än de brukar bli. De blev dock i bättre kondition eftersom de gick med unghästar som satte lite fart på dem:D

Okej, så med rätt träning kanske det förhoppningsvis går att hålla dem i rätt hull.

Förstår att det är väldigt individullet med alla hästar. Endel har lätt för att gå upp i vikt och andra inte. Men kul att höra hur det gått för andra med sina hästar och hur mycket de tränar osv.

*Puttar lite på tråden*

Mvh

Jag har min på lösdrift året runt. I år funderar jag på att klippa honom tidigt samt sent, satt han har lite päls över värsta vintern. Det känns som en trygghet eftersom de går ute dygnet runt ändå utan täcke och vädret kan vara väldigt lynnigt ibland.
Om du vill ha din häst klippt hela vintern skulle jag rekomendera täcke.

Förra året gick min på i stort sett fri tillgång på hösilage. Mot våren hade vi balar ståendes. Men under vintern fyllde vi hela tiden på, satt de alltid hade åtminstone lite. Jag upplevde det som att det behövdes för att de skulle hålla värmen. Barki höll hullet perfekt när jag höll igång honom, och gick upp något kilo bara kanske när han stod.

Jag har min på lösdrift året runt. I år funderar jag på att klippa honom tidigt samt sent, satt han har lite päls över värsta vintern. Det känns som en trygghet eftersom de går ute dygnet runt ändå utan täcke och vädret kan vara väldigt lynnigt ibland.
Om du vill ha din häst klippt hela vintern skulle jag rekomendera täcke.

Förra året gick min på i stort sett fri tillgång på hösilage. Mot våren hade vi balar ståendes. Men under vintern fyllde vi hela tiden på, satt de alltid hade åtminstone lite. Jag upplevde det som att det behövdes för att de skulle hålla värmen. Barki höll hullet perfekt när jag höll igång honom, och gick upp något kilo bara kanske när han stod.

Okej, men hur menar du med att klippa lite senare också? För jag har hört att man inte skall klippa för sent, för då förstörs sommarpälsen?

Kompliterade du med krafftfoder? Eller hade du ett soppas bra hösilage att det inte behövdes?

Mvh

Ingen mer som har erfarenhet av detta med lösdrift och fri tillgång till hösilage?

Det är det bästa jag gjort för mina hästar!:banana:
Fri tillgång på hö reglera mina jättebra själva,äter alltså inte ihjäl sig.För min lilla ponny oroade jag mig i början,hon älskar nämnligen mat och blir rund bara av att titta på mat:crazy:,men hon har klarat det jättebra.
Jag kör utan täcke,och tycker att det funkar bra,även när dom är svettiga.Så länge dom har mat att tugga på,så håller dom ju värmen,även fast dom "kyls ner" efter ridpasset.Dom brukar rulla sig och gå och äta direkt.Har aldrig haft en förkyld häst!
Men gör det som känns bäst för dig,och tänk på att hästar tål mycket mer än människor!

Lycka till!

Jag klipper på hösten, då växer det ju tillbaka mycket tills mitten av vintern. Då får han gå med päls, och jag klipper igen mot våren eller slutet av februari. Då har han skydd och slipper gå täckad under värsta vintern men behöver inte svettas igen sen när värmen börjar komma under våren. Man kan klippa ganska så långt in utan att sommarpälsen förstörs.

Då jag red honom komplementerade jag med krafftfoder. Men när han bara gick på vila så fick han endast väldigt bra hösilage.

Kom på ytterligare en fördel med lösdrift och fri tillgång på hö:D
En av pållarna hade en förmåga att "hetsäta" upp sin högiva tidigare, som om han trodde någon skulle sno den om han inte åt tillräckligt fort. Hela första veckan på lösdriften käkade han konstant, men sedan så lugnade han ner sig och nu äter han när han behöver.

Kom på ytterligare en fördel med lösdrift och fri tillgång på hö:D
En av pållarna hade en förmåga att "hetsäta" upp sin högiva tidigare, som om han trodde någon skulle sno den om han inte åt tillräckligt fort. Hela första veckan på lösdriften käkade han konstant, men sedan så lugnade han ner sig och nu äter han när han behöver.

Ja det kan jag tänka mig att min häst med kommer att göra de första veckorna. Men förhoppningsvis så gör han som din sedan, och äter bara det han behöver. :angel:

Inga fler som har något att säga om lösdrift?

Mvh

Sv: Lösdrift, funderingar!

Jag kanske skulle lagt den här tråden under foder?
Moderatorn får flytta den i så fall.

vi har 2 halvblod, 1 mkt. lättfödd D-ponny och 2 shettisar på lösdrift ihop med fri tillgång på hösilage sedan några år tillbaks. ponnyna åt upp sig rätt bra i början, men efter ett tag så lugnade ätandet ner sig och hullet "återgick". antagligen för att dom märkte att maten aldrig "tog slut". dom har alla 5 efter det hållt sig i lagom hull. vissa år har vi fått tillskotts fodra halvbloden (ponnyna har bara fått "hinkskrammel" då) vissa år har grovfodret räckt.

något år har shettisarna varit klippta, den ena hel klippt då hon aldrig torkar annars. det fungerade hur bra som helst ;) har även haft halvbloden helklippta och täckta och i full kondition.

vår lösdrift har en väldigt stor ligghall (där förövrigt hösilaget oxå finns) och en kuperad hage på ca. 8 ha. hästarna rör sig väldigt mkt. vilket säkert har stor betydelse för hullet.

Äter hästarna för mycket och fort, är det bra om man kan lösa det genom att få dem att äta genom något slags galler. Man får klura lite, har själv inte erfarenhet av detta. Funkar det utan galler kan man lägga höensilaget, om det nu är en stor rundbal, i en cementring. De trampar ner mycket. Mina föräldrar har löst det så.

Skulle inte tro att du varken behöver klippa eller lägga täcke på din islänning. Går hästen ute dygnet runt så tränas musklerna i hårsäckarna upp och torkningen går då mycket snabbare.

Tack för svaren från båda två.
Men vill gärna veta om fler har erfarenhet av detta. Så skriv på:)

Mvh

Jo en hel del....bra saker. Men vi har inte fri tillgång för att det är lösdrift. Det funkar det också. Men det skulle vara skönt med fri tillgång så man slapp helgfodringarna.
Men nu är en del jätterädda för att dom ska bli för tjocka så då blir det inte fri tillgång.

Jo, hetsätandet känner jag igen men här tog det inte slut efter några veckor så jag började väga in höet istället. De började bli riktiga köttbullar!
Mest blir jag glad av att se dem busa o rulla o man hör dem springa runt på natten(har barn så jag väcks ibland på natten), det känns roligt att de får ha roligt helt enkelt!:)

Jo, hetsätandet känner jag igen men här tog det inte slut efter några veckor så jag började väga in höet istället. De började bli riktiga köttbullar!
Mest blir jag glad av att se dem busa o rulla o man hör dem springa runt på natten(har barn så jag väcks ibland på natten), det känns roligt att de får ha roligt helt enkelt!:)

Red du dom kontunuerligt så att hästarna var i bra kondition osv. och ändå blev dom tjocka som köttbullar? Eller var det mer "fritidsridning" ? Eller vad man ska kalla det :p

Mvh

Jag har två fullblodssto och två unghästar på lösdrift. Hur många andra hästar ska det vara på lösdriften där din häst ska gå, är dom också lättfödda? Ett av mina fullblodsston är ganska lättfödd medans det andra stoet + unghästar behöver lite mer så jag har löst det på följande vis. Köper hö med "lagom" proteinhalt och ger så mycket de vill ha i hagen, tar in alla hästar en gång om dagen för visitation, rykt, motion träning av unghästar med mera. Passar då på att ge de som kräver lite mer mat lucern och kraftfoder. Den lättfödda hästen får hö och lite kraftfoder och nöjer sig med det. Jag har hästarna som rids halvklippta och täckar dom vid dåligt väder. Försöker planera min ridning så att de dagar jag tränar lite hårdare=svettig häst gör jag det innan alla ska in för dagen. På så vis hinner hästen torka innan det är dags att gå ut igen. Räkna med större foderåtgång vid kallt väder och en smart höhäck annars trampar de mest runt i fodret.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka