Lösdrift för stoföl?

Bellini

Trådstartare
Finns det ens? Är det så att stoföl inte behöver det som hingstföl? Nu menar jag inte psykiskt utan fysiskt. Stofölsägare måste ju också vara intresserad av att få en hållbar häst!? Har letat som bara den, men hittar bara för hingstar.

Sv: Lösdrift för stoföl?

Glömde tillägga att tråden heller inte är menat som nån annons. Det jag vill ha ut av tråden är om det är lika viktigt för ett stoföl/ungsto att gå på lösdrift för deras fysik. Varför anses det inte lika viktigt att ett sto får gå på lösdrift? Måste ju anses så eftersom det inte verkar finnas mycket såna lösdrifter.

En anledning kan ju vara att det är enklare att ha kvar stofölen med sina mammor. Men det är klart att de rent fysiskt behöver gå på lösdrift lika väl som hingstarna! Unghästar på box är en styggelse.

Jag kommer ställa Sakura på en lösdrift någon mil utanför Örebro när det väl är dax. Just för att jag vill låta na vara "fri" och det skulle ev finnas fler föl där.

Det dumma är att det är vinter då hon ska ställas på lösdrift, men det är ett lösdriftsstall och vi ska och kika in det under veckan :D

Småtöserna likväl som smågangstaran mår bara bra av lösdrift i de tidiga åren.

Däremot kan unghingstar alltså ett år och uppåt ha ett större behov av bus och nappatag. Därav hingstbeten osv.

Ett tips är att kolla runt med större stuterier. De har ofta lösdrifts stallar.

Villd du ha fler tips är det bäst du pmar så det inte blir annons.

Kapar tråden lite...
Har ett hingstföl som är erbjuden lösdrift i vinter med andra hingstföl samt en äldre valack som sällskap. Dock känner jag mig osäker om detta är det bästa för min kille.
När det gäller utfordringen så är jag inte säker på att grovfodret analyseras och att var o en av grabbarna får sin egen ranson av kraftfodret samt att foderstat ens tillämpas...

vill naturligtvis att den lilla ska få allt den behöver i foderväg och dessutom speciellt anpassat till honom.

Alternativet är att låta honom gå på hingstbete med dessa "grabbar" nästa sommar och han står kvar hos mig i vinter på stall med kontrollerad foderstat i sällskap med sin mor.....

Vad ska jag välja??

Om du är osäker på analys och rutiner så fråga. Hur ska man annars få veta?

Annars på det hela taget skulle nog rekomendra lösdrift till smågangstrar ja.

Klart det finns, hade min numera 5-åring på lösdrift med ett jämnårigt sto första vintern. Det var privat och småskaligt men hästarna bands upp i lösdriften 2 ggr varje dag och åt kraftfoder, hade fri tillgång på bra hö.

Mina nuvarande föl kommer jag inte att skicka iväg utan göra en lösning 'hemma'.

Vi har ju våra på lösdrift men som någon skrev så har stofölen inte samma behov och är inte heller lika våldsamma så att de måste gå i åldersindelade grupper som hingstarna. De funger väldigt bra i åldersblande grupper med andra ston i varierande ålder. Så vi har åldersindelade grupper till hingstarna och en stoflock som delas först i samband med avvänjning och förberedelser för kommande fölning av de dräktiga stona.

Tack för alla svar!
Nu återstår då bara att hitta en lösdrift i närheten. Det hela kanske bli mindre komplicerat eftersom det tydligen inte behöver vara jämnåriga bara.

Fungerar det med valacker också? Eller blandat valacker/ston?

Beror helt på valackerna. Stointresserade valcker ska inte gå ihop med några som helst ston p g s av skaderisken om de försöker betäcka.

Spinner vidare i denna tråd, hoppas det är ok.

Åter till min lilla hingst...vad väljer jag i vinter till honom??

Flytta honom i början på dec (född mitten maj) till en lösdrift med sällskap av 2 lika gamla hingstungar samt en äldre valack, utan analyserat grovfoder och med krafftfoder 1 möjligen 2 ggr/dygn utan uppbinding eller dylikt, dvs hungrigast äter mest..och därefter även hingstbete nästa sommar åter hemma nästa höst..

eller
uppstallad med mamma sto och uträknad foderstat på analyserat grovfoder under vintern med mat 4 ggr/dag och fri tillgång hösilage och utevistelse 07 - 22 med egen box nattetid from oktober och därefter hingstbete med ovan angivna hästar nästa sommar. ingen möjlighet att skilja av honom från stoet helt förrän betet alltså..

Jag är inne på att stalla upp honom över vintern, för att försäkra mig om att han får i sig det han behöver och även lite hantering (ledas i grimma o kratsa hovar) vilket jag annar inte kommer kunna göra på nästan 1 år (!) om han flyttar redan i höst...å ingen annan kommer göra det heller...

Men kan du inte välja en seriös lösdrift istället? :confused: Det alternativ du angav låter mest som 'vind för våg-förvaring' och det finns garanterat bättre ställen.
Uppstallad funkar ju också men klart att du måste vänja av hingstungen innan betet..? Du får väl ställa i separata boxar på nätterna och i separata hagar på dagarna där de inte kan rymma ifrån. Har du inga andra hästar än stoet och fölet?

Har bara sto o föl, men får låna sällskap till stoet från lösdriftsstället om lillhingsten kommer dit...har redan en valack därifrån som gått som sällskap till stoet nu när hon varit dräktig (miste min andra häst pga tarmvred för 2 år sen och har sen dess "lånat" honom) och han går kvar än, Det är han som kommer gå med lillhingstarna på lösdriften o jag får isåfall låna ett sto istället.

vind för våg är det inte, men det är NOG inte individuellt anpassad foderstat för var o en som går där utifrån den info jag har hittills. Och jag tror inte de hanteras något annat än vid behov, dvs verkning o maskning. Visst kan jag väl kvista över o hantera lite, men det blir ju inte samma sak.

Någon annan lösdrift med hingstar har jag ej tillgång till. Separata boxar inget problem men hagar är det värre med...klart det kan lösas här hemma men det blir väl lite knöligt, för jag har bara en vinterhage men den kan väl delas...

Men jag känner att jag vill ha MINA hästar hemma nu...men är det så att lösdriften är bättre för honom så överväger jag naturligvis detta. Men är det så att det "räcker" med att han får gå på hingsbete nästa sommar, så känns ju det bättre för mig....

Att han, om det blir lösdrift, isåfall kommer vara borta från dec till oktober känns ju inte bättre för mig, men om det nu gynnar honom så avsevärt så får det ju bli så :(

Senast ändrad:

Innan du bestämmer dig för vilket så om det är möjligt vänta tills den lille är avvand och du kan se hur stort foderbehov och ättoder han har. Det är långt ifrån alla unghästar som fungerar på lösdrift. Vissa kräver både mycket mat och lång ättid. Vilket är svårt att få ihop på lösdrift. Dessa passar bättre i egen box på natten där de i lugn och ro kan äta allt de behöver i sin egen takt. Andra (de flesta) funger utmärkt på lösdrift och med rätt grovfoder har de kanske inte ens något behov av kraftfoder.

ok tack! det har jag inte ens tänkt på...
blir ju lite tokigt med att stalla in slutet av september o släppa på lösdrift i december...för jag bör ju inte vänja av honom tidigare...eller tycker ni det är ok isåfall?

Jag har mitt stoföl på lösdrift. Fast jag kommer nog fortsätta att ha det även när hon är vuxen. :p

Men jag tror det är mer "panik" att få iväg unghingstar på lösdrift, så de får leka av sig och så det inte finns risk för tjuvbetäckningar. Stoföl kan ju i nödfall gå kvar hemma med de andra hästarna och då blir det kanske att man inte letar lika mycket efter alternativ.

Det är sant...

Men jag vill gärna att min skrutta ska få vara häst och förhoppningsvis bli en stark och sund individ :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 427
Senast: Account
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka