Lösdrift eller stall?

rebus

Trådstartare
Står i valet och kvalet hur jag ska göra med min halvblods åring till hösten ( valack). Jag har två ställen att välja på

1. Lösdrift där allt ingår för 2200:-, flera jämnåriga att gå med, stor ligghall. Stället är ca 5 mil från mig, jag planerar att åka dit på helger, hästarna visiteras dagligen, avmaskning och hovslagare sköts där.
2. Stall med utevistelse 9-17, ingen jämnårig, går i samma hage (stor) som en 8 årig valack, ett 3 årigt sto samt ett 12 årigt sto, ridhus finns på gården, 1800:-/mån med allt exkl. mockning.

Jag lutar själv åt alt.1, men vill ha andras tankar. Hästen är mycket hanterad och har gott förtroende, så den biten kommer jag nog inte ha problem med när ska han ridas in. Det jag tänker är att jag är van att sköta honom när han står på stall varje dag och även kanske löshoppas lite till hösten (ingen direkt träning utan mest för skojs skull) vilket jag får svårare att göra på stall 1. Å andra sidan så är han bara 1 år och nästa höst tänkte jag ha honom på stall och det mesta hinns med då.

Sv: Lösdrift eller stall?

Jag skulle absolut ta alternativ 1, ingen tvekan!

Däremot så skulle jag redan nu boka in mig för nästa höst i stall 2.

Åring = lösdrift för mig.
Jämnåriga kompisar så hästen kan leka av sig och lära sig hästspråk och vett + bästa förutsättningarna för att få en stark och hållbar kropp som äldre.

Under förutsättning att hästen är lämplig för lösdrift så är ju det de naturliga valet. Alla är ju inte det och blir det ju stallet som blir bästa valet istället.

Jag har mitt sto hos stall 1, de har 8 stallplatser och vill inte ha fler inackorderingar, alltså antal människor i stallet, så det är lugnt med stallplatsen tills nästa år;) Lite spelar det väl in att det hade varit bra att ha hästarna på samma ställe, men jag ska naturligtvis göra det som är bäst för hästen, vilket troligen är alt.1

Såg nu att fler röstar på 1:an, som jag innerst inne också trodde. Jag kommer såklart förvissa mig om att han fungerar bra i flocken och att han mår bra på lösdriften, om det inte fungerar så kan jag alltid ta "hem" honom till stallet som stoet står i. Hm, känner jag honom rätt så får han inte så svårt att hävda sig i alla fall, han har nu gått med två 3åriga halvblodsvalacker i sommar och han är kungen i hagen... så det är nog bara bra om han får lite mer motstånd. Kompisen hade en unghäst som blev mobbad på en lösdrift ett år, och det vill man ju undvika. Skönt att han lyssnar på människors tillsägelser, det har han hittills ifrågasatt nästan ovanligt lite enligt mig, och jag hoppas att det fortsätter så.

Senast ändrad:

Jag skulle valt alt 1 helt klart. :) Personligen tror jag ju man får hållbarare hästar på det viset och sen när 'allvaret' ska börja boka in er på det andra stallet eftersom det var närmare och hade bättre träningsförutsättningar. :)

Angelwings som alltid har sin madam på lösdrift :)

Jag hade absolut tagit alt 1- mycket utevistelse, mycket rörelse vilket jag tycker ät toppen inte minst för unghästar.

1. Lösdrift där allt ingår för 2200:-, flera jämnåriga att gå med, stor ligghall. Stället är ca 5 mil från mig, jag planerar att åka dit på helger, hästarna visiteras dagligen, avmaskning och hovslagare sköts där.
Ett självklart val. Dina egna intressen ska inte påverka din hästs livskvalite i så stor grad at du måste stalla upp den, om möjligheter finns. Hästar bör, i alla åldrar, hållas i flock på ytor där de kan röra sig fritt och agera naturligt.

2. Stall med utevistelse 9-17, ingen jämnårig, går i samma hage (stor) som en 8 årig valack, ett 3 årigt sto samt ett 12 årigt sto, ridhus finns på gården, 1800:-/mån med allt exkl. mockning.
Jag anser att det inte är acceptabelt att låta en häst stå inne mer än 12h/dygn, mer än tillfälligt. Ska en häst stå inne nattetid under en längre tid skulle jag inte acceptera mindre än 15h utevistelse/dygn i ordentliga hagar.

Ibland finns inte möjliheter att få det precis som man vill ha det, och då får man kanske tillfälligt välja ett sämre alternativ. Men i det stora hela tycker inte jag att djur ska behöva lida för att vi är för egoistiska för deras eget bästa. Man har inte alltid möjlighet att ha vissa djur. Men du har möjligheten trots att det blir en aning obekvämt de ggr du ska dit. Men du åker till/sköter din häst bara några timmar/dygn. Din häst vistas där du placerar den, 24h/dygn i resten av sitt liv, om du väljer det.

Lösdrift, självklart!! Är det en ettåring är lösdrift det absolut bästa... ingen tvekan!!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 316
Senast: Marty
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka