Lösdrift eller box/spilta

Sv: Lösdrift eller box/spilta

Att förmänskliga hästar är inte bra. Du kan inte jämföra dina erfarenheter med att stå i en box med en hästs. Hästar har behov av trygghet eftersom dom är bytesdjur och det kan en box erbjuda. Alla ni som säger att hästen mår så bra av allt ni tycker är bra, hur vet ni det? En bra lösdrift är bra men det är få som faktiskt är det. Många djur mår dåligt av detta då dom kanske är låga i rang, får inte komma fram till maten och kan inte vila så mycket som dom behöver.

Alla ni som säger att hästen mår så bra av allt ni tycker är bra, hur vet ni det? En bra lösdrift är bra men det är få som faktiskt är det. Många djur mår dåligt av detta då dom kanske är låga i rang, får inte komma fram till maten och kan inte vila så mycket som dom behöver.

Tycker detta är viktigt att man inte har mat/ligghallsvaktare, vallare eller mobbare i en utedrift.

Skulle nog valt att ha hästarna på box om det ofta kom och gick hästar på gården.

Kram

Senast ändrad:

Jag ahr alla tre alternativen.

Lösdrift är bra men passar inte alla hästar. Det är inte bara att släppa ut en häst på lösdrift, det måste fungera med flocken, fodermässigt osv. En del hästar trivs bättre på box. Mina avelsston har fått lära sig att bo på lösdrift, jag kan lova att det inte var deras första val för någon av dom :cool: Och jag har hästar som helt enkelt inte trivs på lösdrift av olika anledningar.

Fördelen med box är att man har bättre koll. För hur det än är så är det mörkt på vinterkvällar och nätter och hästarna står knappast i lösdriften och glor när man vill kolla till dom, även om man har upplyst. :grin: Dessutom är det lättare att ha koll på utfodringen i box, lättare när man rider och tränar mycket osv. Lättare att byta täcken, ev lindor eller vad man nu kan tänkas behöva göra på en häst.

Spiltorna är ovärdeliga! Alla mina hästar kan stå i spilta utan knot. Unghästarna som inte säljs som föl får alla en period av att stå i spilta under sin första vinter. De har inga problem med att klia och lägga sig ner och det är väldigt bra träning. Självklart i kombination med större dygnet utevistelse, men för mig är det en självklarhet med mycket utevistelse i stora, kuperade hagar för alla hästar -unghästar, avelsston, hingstar, tävlinghästar. Alla har samma möjligheter till bra utevistelse.

Andra varianter jag gillar är "halv utebox", en stor box jag har i stallet med öppning ut till hage -inte en utebox men med anslutning direkt ut till en hage.

Storbox - super för nyavvanda föl till exempel att få bo tillsammans i en storbox början!

Vad säger ni? Har ni hästarna på lösdrift, box eller spilta? Skulle ni vilja ha det annorlunda? För - nackdelar med de olika formerna?

Nyfiken

För de flesta hästar tror jag egentligen att lösdrift är bäst. Då kan de röra sig dygnet runt, gå runt och småäta och sysselsätta sig. Det känns som naturligare hästhållning. MEN för mig är det enklare att ha hästarna uppstallade. Då står de inne och har torkat när jag kommer till stallet på kvällen, man kan klippa dem och sköta dem lättare när man har en stallgång inomhus. Dessutom är det enklare att kontrollera hur mycket de äter. För att mina pållar ändå ska få leva lite riktigt hästliv låter jag dem gå på bete minst tre månader varje år :)

Men en lösdrift måste ju utformas så att det fungerar för hästarna. Vi hade 12foderhäckar till 6 hästar utplacerade runtom i hagen. En stor ligghall där de kunde gå in och en mindre ligghall i en annan del av hagen.
Trygghet för hästar borde väl ändå vara ihop med en flock på öppen mark. Eller hur? Där de kan få vara hästar. Hur tror du vilda hästar klarar av att vila.

Nej, att tro att de behöver boxen för sin trygghets skull är väl att förmänskliga om något. Om man sedan väljer box av annan anledning så är det väl upp till var och än.

Jag tycker att flockarna ska hållas mer eller mindre intakta för alla hästar. Och att alla hästar ska få gå tillsammans med andra hästar.

Men en lösdrift måste ju utformas så att det fungerar för hästarna. Vi hade 12foderhäckar till 6 hästar utplacerade runtom i hagen. En stor ligghall där de kunde gå in och en mindre ligghall i en annan del av hagen.
Trygghet för hästar borde väl ändå vara ihop med en flock på öppen mark. Eller hur? Där de kan få vara hästar. Hur tror du vilda hästar klarar av att vila.

Nej, att tro att de behöver boxen för sin trygghets skull är väl att förmänskliga om något. Om man sedan väljer box av annan anledning så är det väl upp till var och än.

Jag tycker att flockarna ska hållas mer eller mindre intakta för alla hästar. Och att alla hästar ska få gå tillsammans med andra hästar.

Förvisso har du rätt men det är inte alla som har möjlighet att utforma en egen lösdrift eller ställa de kraven. Precis som någon annan i tråden nämnde, är det inte lätt att hitta en bra lösdrift i tex stockholmsområdet. Jag skulle gärna ha min häst på lösdrift men inte till vilket "pris" som helst. Hellre box (med mycket utevistelse) än en sub-optimal lösdrift !

Det är kanske inte optimalt att alltid jämföra med vildhästar. Vildhästar skulle aldrig kunna prestera vad vi människor kräver av dem. Om någon av er någonsin träffat riktiga vildhästar så skulle ni se att deras "välmående" inte är att ha som förebild. Vildhästar lever under många gånger svåra förhållanden och många av dom klarar heller inte av att fungera på topp i flocken. När det gäller hästars rörelse så ser jag sällan att hästar rör sig mer i lösdrift än dom som går i hage och box. Man ser dom stå och hänga vid foderbordet under största delen av dygnet. Det finns en väldigt romantiserad bild av vildhästars liv som inte på något sätt överensstämmer med verkligheten. Vildhästar har tex en mycket kortare livslängd än tamhästar.

Självklart är det svårt att hitta lösdrifter som är bra.
Jag får ofta höra att det är ju bekvämt när jag nämner lösdrift. eller att man inte behöver mocka så mycket. Det förstår jag inte alls. Hästen och dess miljö måste ju skötas lika mycket på lösdrift som på box. Tyvärr är det nog många som har hästen på lösdrift av ren lathet.
Jag vet att jag var lyckligt lottad som hade en så bra lösdrift och önskar att alla som vill ha det till sin häst ska kunna få det. Men det är ju annorlunda i verkligheten ;)
Det verkar i dag som att intresset för lösdrift ökar och då kanske fler får möjligheten att ha det i framtiden. Hoppas på det!

Jämför med vildhästar gör jag för att kunna se vad hästen verklligen är för djur. Vilka behov av rörelse, ätande, sociala kontakter m m de har. Jag har inte för avsikt att släppa dem lösa i områden mede lite mat och mycket rovdjur. Men det går inte att komma ifrån att en häst är en häst.
Vad du har för lösdrifterfarenhet vet jag inte, men som jag skrev förut så får man utforma hagen så att den inbjuder till rörelse. Så som hästarna har det naturligt. Det är ju inte fråga om att de ska springa och busa hela tiden utan att de kan röra sig när det behagar dem, inte när det behagar oss.
Hur många timmar står hästen i box? Mellan 8-12 timmar kanske. Ibland mer, ibland mindre. Om du ser hästar på lösdrift stå stilla 8-12 timmar i sträck utan att röra sig är det nog dags att ta ut en veterinär. Det borde i så fall vara något fel på hästarna.
Hästar på lösdrift går alldeles utmärkt bra att tävla med. Både distanshästar, westernhästar och dressyrhästar i tävlingskondition har jag delat lösdrift med. Om man upplever att hästen behöver mer vila så kan man ju ställa in den i box ett par timmar. Å andra sidan sover hästar naturligt bara korta tider i taget. Det jag vände mig emot när jag svarade på ditt inlägg var att du sa att det är dåligt att förmänskliga hästarna. Det menar jag att man gör när man tillskriver hästen en massa behov utan att ta hänsyn till hästen som art och ens egna uppfattningar om vad de borde tycka om.

Vi hade 12foderhäckar till 6 hästar utplacerade runtom i hagen.

Just detta har jag en häst som inte klarar av, många höhögar 2går bra om en är i hagen och en i ligghallen men vid flera så springer han bara runt och tar 3 munar vid varje höhög.
Vet inte varför han gör så då han inte jagar bort andra hästar från höt när han kommer eller blir bortjagad.

Bara för en utedrift är bra för en häst behöver den inte vara bra för en annan.

Kram

Jag jobbar med travhästar som går på både box och lösdrift, en del av hästarna (hingstarna och valackerna) står på box och stona går på lösdriften, och det har de gjort hela vintern och vi bor i Sundsvall så rätt kallt har vi och mkt snö. På vintern efter att vi har kört har vi bara borstat av hästarna och släppt ut dom utan täcken på lösdriften, detta har då varit 1,5-2 åringar som gått där och har därmed haft en lite lurvigare päls än vad starthästarna har. Till hösten vet jag inte hur det blir, men troligast tas dessa nuvarande 2 åringar in på box och nya 1 åringar kommer in på lösdriften. Och lösdriften har fungerat riktigt bra, hästarna har inte varit förkylda en enda gång, friska och hela, upplever att dom är starka och tåliga.

Boxarna är uteboxar, så det är ju lite annorlunda än att stå i ett stall på box. Jag föredrar båda sakerna, visst är det varmare för oss när man har stall att gå in i på vintern men det är en viss charm med uteboxar med speciellt nu på sommaren. Hästarna mår bra både ute i lösdriften, uteboxarna samt boxarna i stallet. Men den bästa fördelen är väl att det är helt klart bäst luft för hästarna på lösdriften och i uteboxarna.

Jag har hästarna ute dygnet runt men dom går ej på lösdrift, jag reglerar deras matintag själv. Fodrar dom tre gånger per dag.
Om jag har en häst i tävlingsträning är ofta den rakad så då får den stå inne på vinternätterna plus gammhästen vi har då som är 30 bast.
Fungerar såå bra, slippa mocka i boxarna varenda vareviga dag och man vet att hästarna har det bra. Vi har bra vinterhagar där det är kullrigt och backigt, träd o.s.v. Stora är dom också inget 5*5 meter här inte eller nu vad det brukar vara för storlek... :)

*kl*

Lösdrift, och kan inte tänka mig att stalla in hästen regelbundet. Självklart finns det bra ligghall och ett antal boxar som används inför veterinärbesök o dyl, men att regelmässigt ställa hästen i bur (!) flera timmar om dygnet känns helt verklighetsfrämmande.

Sen är det mitt ansvar att se till att flocken är dynamisk och trivs, att ligghallen fyller sin funktion och att alla äter som de ska. "Spinkebenen" får komma in ett par timmar om dagen vintertid för att få extra strå- och kraftfoder och fetknopparna har betesbegränsare på sig några timmar om dagen under betessäsong. Frusna kusar har täcke vid behov.

En häst är en häst är en häst!

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar