Lösdrift eller box/spilta

Sv: Lösdrift eller box/spilta

Just nu går hästarna på sommarbete, men rids som vanligt. När det inte är sommar har vi box.
Helst skulle jag vilja ha lösdrift, även om min häst får gå ute större delen av dagen även under vinterhalvåret.

Har lösdrift. Tycker det är bäst för hästen.

Stoor utebox!

Hästen är hosthäst och mår bättre i utebox. Dessutom gillar jag utebox bättre än inomhus. Spilta tycker jag inte om eftersom jag anser att hästen ska kunna röra sig obehindrat på den yta den har åtminstone. Bra lösdrift vore idealet men det har vi inte tillgång till.

Varför inte?

När jag var på Högakusten och plugade så var vi ute på några unghästar som utfodrades 2gånger/dag i spiltor och i väntan på vet och hovis.

Dom fick en posetiv inlärnig av att vara uppdundna (det vankades ju mat) och dom hadde alla polare samlade på nära håll (tryghet) och inte utsprida i var sin box.

Kram

Men det räknas väl som ätspiltor? Och då är det en annan sak, det är mycket nyttigt för unghästar att bli uppbundna och lära sig att stå still en kortare stund men inte stod de väl där hela natten då?

En häst som står uppbunden i spilta en hel natt blir ju ganska begränsad och kan tex inte klia sig eller lägga sig som den vill. Och idag får man väl inte heller bygga spiltor när man bygger nytt?

Nä dom var inte inne under natten.

Vet du om det även är förbjudet att bygga nya ätspiltor?

Kram

Nä dom var inte inne under natten.

Vet du om det även är förbjudet att bygga nya ätspiltor?

Kram

från djurskyddsmyndigheten:
Det nya regelverket innebär ett förbud mot nybyggnation av spiltor där syftet är att hästen ska ha sin dygnsvila i spiltan. Det är fortfarande tillåtet att använda befintliga spiltor.
och att bygga skötselspiltor, ätspiltor, spiltor för tillfällig uppstallning, behandlingsspiltor etc.

Vad jag vet gäller detta fortfarande :)

I höst blir det lösdrift. Hästen har tidigare mest stått på box som vuxen häst förutom en kort period av lösdrift pga platsbrist.

Jag har inget emot uppstallning, det handlar mest om antalet utevistelse-timmar för mig när det gäller hästens välmående. Efter att ha blivit bortskämd med 14 tim. utevistelse samt utebox i vintras och våras samt en lång betessäsong nu på sommarn, känns lösdrift mest lockande eftersom jag inte längre har tillgång till så mycket utevistelse på stall här i trakterna. Dessutom är det en ekonomisk fråga.

Jag har alltid innan haft uppstallat mina hästar. Men nu har jag gått över till lösdrift. Mina hade vintertäcken på sej hela vintern ute och de stod ute i alla väder. Va aldrig inne i lösdriften. Nu på sommaren står de jämt där inne.
Så tycker det är hemskt med folk som har sina hästar i en hage utan skugga. Mer djurplågeri än att ha ute de på vintern på natten.

Vi tycker det är synd om hästen att stå ute på nätterna för att vi fryser på vintern, men det gör inte hästarna. Att stå i en liten box som är mindre än vårat sov rum i 14 h per dygn är djurplågeri enligt mej.
De blir friskare och mår bättre ute.
Tiden kan man ta från mockning och i stället rida och greja med hästen och så blir det billigare. De pengarna kan man ta till annat till hästen i stället.

kommer aldrig stalla in mina hästar igen. De gammla slipper få tjocka ben mm. De får inte träningsverk på det viset och blir stela, då de rör sej hela tiden.
Så man kan motionera de mer, de har bättre kondition och mer muskler ute än att stå still flera timmar per dygn.
De får bättre blodcirkulation mm mm.
Ser inget negativt med att ha de ute på lösdrift bara posetivt...

Vad säger ni? Har ni hästarna på lösdrift, box eller spilta? Skulle ni vilja ha det annorlunda? För - nackdelar med de olika formerna?

Nyfiken

Vi har eller har testat. :laugh:

Vi har ett stall med vanliga traditionella boxar med galler för fönster, visserligen inte galler mot gången men mellan boxarna. Stora och små boxar. Här står några tävlingshästar.

Vi har ett stall med stora men traditionella boxar med ett fönsterhål i varje som saknar fönster. Har ännu inte bestämt hur vi ska ha det. Förmodar att det blir någon flexibel lösning. Uppskattar att hästarna kan titta ut även vintertid så någon typ av plast ska testas. Öppna fronter och hela mellanväggar förutom en bit med liggande galler för kontakt. Här står också några tävlingshästar.

Stall tre har en storbox på 6x10 där vi släpper ut och in. Här har några av våra tävlingshästar fötts och vuxit upp. Pga läget på stallet har vi inte använt det som lösdrift på senare tid utan som storbox. Just nu tomt.

Vi har också en sjukbox till lösdrift/storboxen och en utebox där vi hade en ponny med kronisk hosta (som vi köpte med hostan..)

För- och nackdelar finns såklart med alla varianter. För oss handlar det om vilka hästar vi har just nu och vad de kan och behöver eller vad ägaren vill. :idea:

Vi mockar inte storboxen för hand, hästarna skiter i en hörna och det tas med lastare, betydligt oftare än vad hela bädden tas.

Box.

Jag skulle kunna tänka mig en bra lösdrift med tillgång till box, om jag hamnade i en situation där jag inte hade tid och/eller råd med boxplats (vilket jag förmodligen kommer göra senare - studier), men kan jag välja fritt är det helt klart box (men med mycket utevistelse) som gäller.

Spilta kommer aldrig i livet på fråga.

Det som kan vara svårt med lösdrift är att få en fungerande flock där alla får möjligt att äta, dricka och sova. Frilevande hästar på stäppen var förmodligen oftast av samma ras och fördelade sig i familjeflockar. En flock bestående av hästar av olika ras, storlek, kön och behov skulle förmodligen inte leva tillsammans om de fick välja. Än svårare blir det om flocken dessutom ändras med jämna mellanrum, nya hästar kommer till andra flyttar.

Jag har mina hästar på lösdrift men här ändras inte flocken förutom när det föds nya föl och de introduceras ju av sin mamma. Den äldsta hästen lär väl inte finnas så många år till men det är ju också en naturlig avgång så att säga.

Sen är det också det här med maten. I en blandad flock med mycket olika behov är det ju jättesvårt att tillgodose allas behov på bästa sätt. Fri tillgång funkar kanske inte så bra på lättfödda hästar utan de blir alldeles för tjocka med risk för fång och andra sjukdomar. Begränsad tillgång ja då kanske den svårfödda blir för mager.

Senast ändrad:

Det blir mycket box vintertid och lite box sommartid.

Jaså? Här är det tvärtom. Dels vill hästarna inte vara ute sommartid pga insekter, dels har jag två stycken som är lite väl runda om magen och inte behöver gå med nosen i gräset precis hela dygnet. Så de står nog inne dubbelt så mycket sommartid som de gör resten av året.

Jag har min häst på lösdrift. Han mår bäst utav att vara ute med sin flock helt enkelt..
dock har han varit halt ca 1 vecka och fått stå i sjukhage ensam. har då tagit in honom på nätterna då han har lite sällskap av andra hästar (har "öppna" boxar utan galler.. och dem kan nå varandra och ex. klia varandra i manen fast dem är inne). Men tur i oturen blev en till häst ifrån hans hage halt, så nu står dem i samma sjukhage och kan vara ute dygnet runt.
Men i vanliga fall är han ute på lösdrift.

Vi har hästarna inne i box på nätterna under vinterhalvåret. ungefär oktober-april. (Då går de oftast ut 7.15 och kommer in ca 22.)sommarhalvåret går de ute dygnet runt. Ät nöjd som det är nu, men för att förbättra ytterligare är vi på G att bygga en ligghall/rejält vindskydd för att de ska kunna gå ute även på vinternätterna när det är bra väder, klart och kallt. (I regn och rusk är det bättre att ha dem inne om natten för att inte marken i hagen ska behöva slitas mer än nödvändigt)

Har ni hästarna på lösdrift, box eller spilta?

Numera går mina hästar på lösdrift, har haft dem installade på box tidigare men jag kommer aldrig att byta tillbaka!

Skulle ni vilja ha det annorlunda?

Nej det skulle jag absolut inte vilja ha :)

För - nackdelar med de olika formerna?

Fördelar med lösdrift är mer harmoniska och lugna hästar för att de hinner motionera sig ute ordentligt även fast mina rids ca 6 dagar/vecka.

Ställ dig i boxen själv och tänk dig att du ska stå där i 14-16h/dag för så är
verkligheten för de flesta hästar som står installade.

Sen tänker du dig in att du är lika stor som en häst på den där lilla ytan och sen funderar du över hur spännande det är att stå där, själv tror jag att du har tröttnat efter 10-15 min.
Det gjorde iaf jag och efter jag provat att stå där och ha skittråkigt så vill jag inte sätta mina hästar i fängelse igen.

Självklart har vi en sjukbox om det skulle behövas och den används även till icke sjuka hästar i tex väntan på hovslagare, veterinär, behöver torka etc men då handlar det om att de står där i max 2 h sen har de såklart ligghall att tillgå när de vill och den används flitigt nu på sommaren.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar