Lösdrift eller box/spilta

K

kulltorp

Vad säger ni? Har ni hästarna på lösdrift, box eller spilta? Skulle ni vilja ha det annorlunda? För - nackdelar med de olika formerna?

Nyfiken

Sv: Lösdrift eller box/spilta

Box :)
Vet egentligen inte exakt varför, men min häst vill in på kvällarna. Mina hästar mår bra av det och jag med.
Däremor försöker jag ha så få timmar i box per natt som möjligt. Helst 7-8timmar vintertid och resten i hage.

Upplever att jag får lite större koll på hästarna. Iaf för mig.
Då tar man ju häst för häst och grejjar med täcken, ger hästarna mat, ryktar av dom... Ser förändringar i beteendet lättare osv. Men det är vad jag tycker:)

Föredrar lösdrift, men det är ju bekvämare många gånger med box. Man kan enkelt reglera hur mkt. foder just den hästen ska ha. Finns oftast bättre träningsmöjligheter, inte alltid. Men jag har ännu inte hittat en bra lösdrift med kollektivt avstånd utan fri tillgång (till islandshästen). Just nu letar jag även en lösdrift till minstingen (PRE) men det verkar ju vara omöjligt i Sthlmstakten. Dock ska hon ha fri tillgång och vara med andra unghästar, men jag har ännu inte hittat det stället. Hittar jag det då flyttar jag hästarna.

trodde jag (men det är ju inte jag utan hästen, fniss) ville ha lösdrift, men han har lite eksem så han vill gärna komma in på nätterna, det ultimata vore eget stall, då skulle jag ha så han kan göra som han vill... men i verkligheten är det bästa om dom får komma in rätt sent - efter nio - och ut senast halvsju, då blir det bara sova inne och sen ut igen

Jag har haft boxar tidigare och tyckte att det var väldigt bra.
Nu har vi bankat ner några boxväggar och tagit upp nya och större dörrar och har numera lösdrift (med två stora boxar kvar delat på 5 hästar)
Väldigt bra och hästarna verkar ha det mycke bättre.
Så jag lägger min röst på lösdrift!

Har själv både utedrift och box och kan bara se fördelar med båda.

Box/spilt vid bla oväder, efter träning, torka innan ridning, vid stödfodring, innan vet kommer.

Utedrift annars.

Kram

Har ni hästarna på lösdrift, box eller spilta?

Just nu går de på sommarbete, men rids som vanligt. Vilket fungerar utmärkt. På vintern stå de på box ca 8-10 timmar per dygn - ute resten i sin vinterhage med frukost och lunch serverade i hagen.

Skulle ni vilja ha det annorlunda?

Jag skulle gärna ha en bra lösdrift med ordentlig ligghall, som fungerade även under de blötare/kallare månaderna. Hästis fungerar absolut bäst om han får gå i sin flock ute så mycket som möjligt. Han är lättstressad och får snabbt problembeteenden om han står uppstallad för länge.

För - nackdelar med de olika formerna?

Ser nästan bara fördelar med en välskött lösdrift, men visst kan det finnas hästar som behöver stå på box. Vi har en liten ponny nu som inte vilar ordentligt på betet, hon lägger sig inte om marken är blöt och lämnar inte flocken för att "gå in" och vila. Istället blir hon den konstanta vakten, vilket gör henne trött. Hon lägger sig direkt och somnar så fort hon kommer in i sin box. Det kan också vara skönt att stänga in hästarna i stallet under riktiga höststormar med vind och underkylt regn, eller snökaos.

Men generellt, har man bra väldränerade hagar och en torr välskött ligghall så tror jag de flesta hästar mår bäst att leva i sin flock dygnet om. Ännu bättre blir det utan eventuella sjuklingar i flocken som har diet, så att alla hästar kan få fri tillgång på hösilage eller hö.

Spilta är inte försvarbart alls.

Mitt sto (arab) går tillsammans med ett varmblod. De får komma in i ca 8 t i box på natten, då det är för kallt för dygnetruntbete.

Jag skulle helst vilja ha mitt sto på lösdrift. Hon är van vid det sedan tidigare, utmärkt ligghall, men jag är inte säker att varmblodet klarar det. Han kanske inte "lägger på sig" tillräckligt med hull för att passa i en lösdrift. (Jag vill helst inte att mitt sto går själv på lösdrift... Så då stallar jag också upp henne - tills jag törs ta upp detta till samtal med den andre stalltjejen.)

Fördelarna med lösdrift överväger nackdelarna. Billigare, hästarna blir lugnare och håller sig friskare, men ifall man har sin häst uppstallad har man bättre kontroll över sin hästs välmående. Detta med kontrollen av välmåendet anser jag dock att alla hästägare i stallet kan ha ett visst gemensamt ansvar över. Det är ju bra ifall alla kan samarbeta med avseende på det.

Jag har box till min hästar men mycket utevistelse. Dom kommer ut 6 på morgone. Höst/vår kommer dom in vid 9-10 på kvällen, med undartag för dåligt väder. Vintern e det mellan 6-8 beroende väderet/när jag slutar. Fritillgång inne och i stortsätt även ute.

En nackdel med lösdrift (enligt min vet.) e att (ung)hästarna blir inte lika mycker hanterade som om dom vore på box. Vilket gör att dom kan bli förvildade och försvåra för vet/hovis.

En nackdel med lösdrift (enligt min vet.) e att (ung)hästarna blir inte lika mycker hanterade som om dom vore på box. Vilket gör att dom kan bli förvildade och försvåra för vet/hovis.

Fast det ska man inte skylla på lösdriften, utan på människorna som hanterar hästarna.

Jag har lösdrift eller utedrift, en väl fungerande ligghall, dränerad ingång, dränerad foderplats och till hösten kommer en timerinställd foderautomat så hästarna kan bli fodrade mitt i natten också.

Men jag tar in alla hästar på box varje dag och då får de stå inne 3-4 timmar (vid mycket dåligt väder tex extrem värme som vi haft nu vilket jag anser vara dåligt väder) får de stå inne 5-6 timmar.

Anledning jo hästarna har ganska olika behov och för att fullblodet ska få äta sin lucern i lugn och ro får hela gänget komma in. Varje dag blir det då också noggrann hovkontroll (haft lite problem med bärrandsröta) och visitering såklart. De hästar som har täcke ute brukar också få stå utan täcke inne i boxen om det inte är extremt kallt.

Men varför inte ha dom inne hela natten då kanske en del tycker. Mitt fullblod, en före detta galoppör, är vävare. Jag har faktiskt tagit tid på henne (med hjälp av kamera) och oavsett väder, årstid eller hur mycket mat hon får eller om de är inne nattetid eller dagtid börjar hon väva efter 6 timmar i box. Ute i lösdriften/hagen har jag aldrig sett henne väva. Och jag behöver sova 8 timmar i sträck, hästarna har ju inte samma sömnbehov, och skulle inte klara mig med mindre.

Vad roligt med så många svar!
Själv tycker jag att lösdrift är att föredra. Hästarna sover inte mer än några minuter i taget och behöver äta mer eller mindre dygnet runt. När min förra häst - jag är hästlös just nu - kom till lösdrift efter att ha stått på box så blev hon mer harmonisk och social mot mig. Det jag kräver av en lösdrift är stor ligghall där det mockas dagligen och fylls på med torr halm. Har tyvärr sett riktigt dåliga lösdrifter. Jag vill också kunna ha hästen på box ett par timmar per dag för att kinna ha koll på att magen funkar som den ska och att hästen dricker osv. Dessutom kan det ju hända något som gör att hästen måste stå på box en period och då vill jag att det ska vara tryggt för hästen.
Om hästar som är på lösdrift inte blir tillräckligt hanterade så har de ju ointresserade ägare. Jag hanterade min häst dagligen även när hon stod på lösdrift.
Jag tycker att det är roligt att så många är positiva till lösdrift. :banana:

Jovist det e ägarens fel. Men har man dom på lösdrift e det ju lättare att inte hantera dom dagligen. Det räcker ju att man ser till dom. När dom e på box måste man ju hantera dom till och från hagen.
Men jag vet att det finns dom hästar som inte e hanterbara trots box.

Själv e jag varken för/emot lösdrift/box. Har priktiserat på en gård med lösdrift där det har funkat underbart. Alla (vuxna)hästar har varit välhanterade och underbara att ha och göram med. Medans hennes unghästar fick man ha myyyycket tålamod med för att få på en grimma och lela dom sen var intressant:grin:
Har även "jobba" i ett stall där man bara kunde leda hästarn i träns och dessa stod i boxer.

Men jag tycker att jag skulle nämna vetens. ord då han e starkt emot lösdrift.

Jag föredrar lösdrift. Det är det ultimata! Ligghallen ska ha två öppningar av säkerhetsskäl, en häst ska inte bli instängd av en annan. Köldridå (överlappade breda plastremsor) i båda öppningarna som isolerar på vintern och minimerar insekter på sommaren. Halm på vintern, torv på sommaren.

Då mår mina hästar som bäst. :love:

Spilta är inte försvarbart alls.

Varför inte?

När jag var på Högakusten och plugade så var vi ute på några unghästar som utfodrades 2gånger/dag i spiltor och i väntan på vet och hovis.

Dom fick en posetiv inlärnig av att vara uppdundna (det vankades ju mat) och dom hadde alla polare samlade på nära håll (tryghet) och inte utsprida i var sin box.

Kram

Våra hästar står på box men en ligghall ligger högt på önskelistan. Det blir en kompromiss nu iallafall då vi ska bygga tak och väggar så att de kan gå in där om de vill men de kommer ändå stå på box vinterperioden.
Vi har hästarna inne så lite som det bara går under höst-vinter-vår, de går ut vid sex och in vid elva normalt. På sommaren behöver de ibland stå inne pga av väder eller insekter.

*KL*

Lösdrift. Bäst för hästen, inte lika mycket mockning, mindre risk för hosta ex.
Box skulle jag kunna ha, om utevistelsen var LÅNG och boxarna var stora.
Spilta - Aldrig i livet!

Jag har min i box. Jag skulle gärna vilja ha på lösdrift, iaf testa. :)
Har tänkt att det definitivt ska prövas någon gång i framtiden, är just nu dock jäkligt nöjd med stallplatsen (stora boxar, mycket utevistelse, flertalet stora hagar...), men när jag får mer pengar & har möjlighet att "paxa" stallplatsen medans testa om han trivs bättre på lösdrift så ska jag som sagt pröva :D
Jag har bara positiva erfarenheter från tidigare av det iaf.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar